Ny jobb og hva kan arbeidsgiver kreve når baby bare er 6-7 måneder ved oppstart?

Anonym
Mandag 1. april 2019 09:48

Hei!
Fra nettpraten legger jeg ut denne
"Hei! Jeg er hjemme i permisjon med baby på 2mnd. Jeg har søkt ny jobb og fått denne med betingelse på at jeg starter i juli/august 2-3mnd før min permisjon er over. Har jeg noen rettigheter her eller er det opp til arbeidsgiver når jeg må starte også når jeg er i permisjon? Jeg hadde forstått det om jeg gikk arbeidsledig eller var i annen jobb, men noen må jo passe på min datter de mnd jeg skulle vært i permisjon i så fall... Finnes det noe reglemang rundt dette?"
Vennlig hilsen jordmor Siri

Anonym
Mandag 8. april 2019 00:06

Når du er i permisjon, er dette fra jobb. Er du arbeidsledig og hjemme med barnet, er du «bare» hjemme.
Arbeidsgiver kan gi deg dette ultimatumet, fordi det er ikke fra den nye jobben du har tatt permisjon.
Det finnes ikke noe reglement som sier at du har krav på å begynne et nytt arbeidsforhold med permisjon. De er ikke pliktig til å ansette deg over noen andre. Du har selv bestemt hvor lenge du vil ha permisjon. Du kan spørre dem om du kan jobbe deltid da, og gradere permisjonen.
Evt. gjør du det som er best for barnet, og blir hjemme.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}