Hvor lenge etter ammingen har dere melk i brystene?

Jordmor Siri
Torsdag 8. okt. 2015 22:45

På oppfordring spør vi: "Jeg har et spørsmål hvis dere kan svare på det. Fikk et barn i Oktober 2013. Pumpet meg i nesten 4 måneder Og til dags dato har jeg fortsatt melk i brystene. Er dette normalt?"

Takk til det I for spørsmålet ditt.
Vennlig hilsen jordmor Siri

Anonym
Torsdag 8. okt. 2015 22:57

Det er helt normalt.
Veldig mange har råmelk i brystene fra puberteten, som enten kan lekke spontant, eller som kan klemmes ut.
Noen får råmelk tidlig i svangerskapet, og noen får først melk etter fødselen.
Mange har melk lenge etterpå, og jo mer du stimulerer, jo mer produserer kroppen, så hvis du ofte klemmer for å sjekke, eller går mye uten bh (slik at det blir friksjon), vil kroppen tenke at den skal fortsette med det.
Man kan få medisiner for å stoppe produksjonen, men om det ikke plager deg, er nok det beste å la kroppen ordne opp selv.

Anonym
Fredag 9. okt. 2015 08:09

Jeg har enda, fikk barn for to år siden og ammet i ett år. Så nå over ett år etter ammeslutt har jeg fortsatt melk.

Anonym
Fredag 9. okt. 2015 12:25

Hei min gutt er snart 3 1/2 og ble aldri ammet og jeg har fortsatt melk så tror det er ganske vanlig.

Anonym
Fredag 9. okt. 2015 14:05

Mange har melk uten å vite det også, for hvis det ikke lekker, er det jo ikke alle som klemmer for å sjekke. ;)

Jordmor Siri
Lørdag 10. okt. 2015 20:10

For å slutte å produsere melk er persille et gammelt kjerringråd. Det kan ihvertfall hjelpe til å redusere melkemengden, men da må du også spise en hel bukett/plante her dag i et par tre dager.

Vennlig hilsen jordmor Siri

Anonym
Søndag 3. feb. 2019 20:27

Hei.

Jeg vet ikke hva som er normalt/unormalt her, men kan si at etter 10år siden amming har jeg fortsatt melk når jeg klemmer. Noen få ganger har det lekket og 2 ganger opplevd hva man kanskje kan kalle fantom melkespreng. Altså brystene sprenger men Ingen lekasje pga mye melk liksom.
Sjekket stoffskifte og alt det der og vært på mr. Men alt er normalt.
Må innformere at når brystsprengene inntraff, inntraff det når jeg var sexuelt opphisset. Sjelden greie da jeg er singel og ikke aktiv.
35år 2 barn.

Anonym
Søndag 3. feb. 2019 21:09

Noen har det resten av livet, noen ikke. Noen har råmelk uten å få barn, men sjeldent mengder.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}