«Klump» i skjeden etter fødsel /knipeøvelser

Anonym
Søndag 25. nov. 2018 11:36

Hei! Fikk baby for 4 mnd siden og merker at jeg har «klumper» i skjeden som ikke vil gå vekk. På 6-ukerskontroll gjorde ikke fastlege en underlivsundersøkelse, så jeg har liksom ikke fått sjekket om dette er normalt. Når jeg googler ser det jo ut som det kan være prolaps(blære og tarm), og jeg kjenner jeg får litt panikk av det. Skal bestille time hos gynekolog, men håper noen kan gi litt input her i forkant, sånn at jeg ikke gruer meg så fælt, og kanskje får høre fra andre med erfaring på området. Fødselen var litt tøff. Mitt første barn, og det ble brukt sugekopp. Ble klippet litt.
Jeg hadde veldig vondt i tiden etter, og ble ikke bra før de fjernet noen sting 5 uker etter fødsel (da sa de ingenting om at jeg hadde prolaps, men jeg spurte jo heller ikke siden jeg ikke visste noe om det). Hadde også en voldsom følelse av at alt datt ut av meg i underlivet i lang tid, men trodde det var normalen. Har vært veldig dårlig på å ta knipeøvelser, litt fordi i begynnelsen hadde jeg så vondt og hadde ingen «kontakt med» underlivet. Er det for sent å gjøre det nå? Har ikke hatt problemer med lekkasje hverken her eller der. Fikk også voldsomme hemorider av fødsel. De har stort sett forsvunnet, men har litt igjen. Huff, jeg føler meg så ødelagt :(

Anonym
Søndag 25. nov. 2018 17:11

Det er garantert fremfall/prolaps, og det er aldri for sent å knipe, det bør du gjøre hele livet.
Det er ikke vanlig med underlivsundersøkelse etter fødsel, elv om det bør være det, dog ikke så tidlig som 6 uker etter fødsel, for det er for tidlig for at man egentlig er grodd sammen skikkelig, og musklene kan sjekkes for skikkelig funksjon.

Hemoroidene kan ordnes med krem fra apoteket, eller operasjon, det er enkel dagkirurgi. Det samme gjelder prolaps, men det fikser de gjerne ikke før du er ferdig med å få barn, med mindre det hindrer normal blærefunksjon osv.
Først vil du få beskjed om å knipe, og du får muligens en krem, og kanskje en ring som skal hjelpe til inni skjeden.

Du er veldig sårbar og rå nå, og fødselen er bare 4 mnd unna. Du er fortsatt nybakt mor, og det er mye for deg. Prøv å ikke tenke så mye på dette, du er ikke ødelagt, du er bare litt slitt akkurat nå og det er de fleste etter fødsel, selv om få snakker om det. Det er ikke meningen at vi kvinner skal sprette tilbake til slik vi var før svangerskapet, og helst også slik vi var som ungdommer.
Gi de selv tid, knip, onanere (ja, det er viktig for å få en positiv assosiasjon til underlivet ditt), og fokusere på å være mamma. Det er mer enn bra nok. :)

Anonym
Søndag 25. nov. 2018 17:15

Må også legge til at skjeden ikke blir som før etter en fødsel, selv om mange hevder den blir det. Det er ikke fysisk mulig. Den kan bli tilnærmet som før, men aldri helt lik, og sånn skal det være. Prolaps er ikke egentlig noe problem, såfremt det ikke hindrer funksjonene (vannlating og avføring), eller det er ubehagelig. Som regel tenker vi at det er verre enn det egentlig er også, fordi vi er så bevisste på det. Min partner merker ikke noe til min rectolece, og gynekologen min forklarte at den var meget liten, og helt normal, i motsetning til det jeg trodde, som følte at hele bakre skjedevegg var helt kollapset. ;)

Anonym
Søndag 25. nov. 2018 21:03

Tusen takk for svar kjære deg! Jeg ble så rørt av svaret at jeg begynte å gråte litt :) Det er fint å lese at det er nok å være mamma. Det er bare så rart å ikke være som før, og jeg hadde liksom hørt om det å bli klippet og «vid», men aldri hørt om prolaps. Det føles liksom så «rått» og sensitivt der nede. Sex føles totalt uaktuelt, og da blir det iallefall aldri noen flere barn...
Men kan jeg spørre om kniping virkelig hjelper på sånn prolaps? Har lest at det ikke hjelper? Og så har jeg også lest at amming gjør alt litt «løsere». Kan ting bli litt bedre når jeg slutter å amme kanskje? Hvordan vet jeg om jeg gjør knipeøvelsen riktig forresten? Føler bare at jeg strammer alt av muskler, inkl magemuskler når jeg holder på. Huff!

Anonym
Lørdag 1. des. 2018 20:11

Man blir ikke spesielt mye videre, egentlig, men litt forskjell blir det naturlig nok.
Det er rart å ha født, kroppen har gjort noe den aldri har gjort før, og noe det egentlig ikke går an å forberede seg på, fordi det er forskjellig for alle.

Det er veldig tidlig enda, og det er ikke noe å haste med å ha vaginalt samleie.
Det er MASSE annet man kan gjøre om man vil være seksuelt intime med hverandre, og man kan fint være sammen, og ha det veldig fint, uten det også. ;)
Skjeden trenger tid, og det trenger du også. Noen trenger også mer hjelp av spesialister for å komme opp på hesten igjen, hvis man ønsker det.

Kniping hjelper alltid, og uansett bør man knipe hele livet selv om man ikke får barn, for det hjelper til med urinlekkasjer, og avføringslekkasjer, som mange opplever når de blir eldre. Etter et svangerskap blir musklene svekket også, og må trenes opp igjen. Muskler må holdes ved like hele livet. :)

Amming påvirker det faktisk motsatt; alt strammer seg og går tilbake til "null" når man ammer, så det skal du bare fortsette med så lenge du vil.

Det er veldig vanlig å ikke vite hvilke muskler som strammes når, fordi det er MANGE muskler i bekkenet, og området rundt. Du kan finne igjen de riktige musklene ved å tisse, også stoppe strålen. Du kan også prøve å putte en (ren) finger inn i skjeden, og forsøke å stramme musklene rundt den. Prøv å se for deg at du skal trekke skjeden oppover inn i magen. Se gjerne med et speil mens du strammer. Du bør se at underlivet "beveger" seg. Øve på å stramme så mye du kan, og å slappe helt av. Føl på at underlivet ikke skal "bære deg," men at beina har vekten. (Når du står.) Prøv så å stramme bare litt. Fokusere på å slappe av i bekkenbunnsmuskulaturen når du trener magen.Etter hvert
vil du få igjen kontrollen på dette. :)

En gynekolog vil også kunne hjelpe deg med utfordringene dine, og evt. henvise til en fysioterapeut som er spesialisert på underlivet. (Det er ikke på langt nær så skummelt som det høres ut.)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}