Fødselsvekt

Anonym
Tirsdag 2. okt. 2018 15:57

Hei,
Har fødselsvekten til foreldrene noen påvirkning på barnets vekt ved fødsel? Jeg var selv 3700 gram ved fødsel og barnefar var 4300. Venter en gutt.

Anonym
Tirsdag 2. okt. 2018 19:37

Nei det har ingenting å si. Jeg var 3800 men mine barn var 2.5 og 2.7 kilo

Anonym
Lørdag 6. okt. 2018 12:39

Jo, det har det selvfølgelig, for genene bestemmer jo en god del, men andre faktorer spiller også en rolle f.eks. svangerskapsdiabetes, prematur&dysmatur fødsel osv.
Det meste er innenfor normalen uansett, og de fleste kvinnekropper klarer fint å føde de barna de får, og vekten har ikke sååå mye å si på hodeomkretsen heller, som er det som betyr noe. Du kan revne herfra til evigheten av et bittelite barn, eller ikke revne noe av et gigabarn.

Anonym
Lørdag 6. okt. 2018 14:55

Nei det har faktisk ikke så mye å si som folk tror. Det handler mest om hva du spiser, om barnet blir født til termin osv.

Anonym
Lørdag 6. okt. 2018 15:17
Nei det har faktisk ikke så mye å si som folk tror. Det handler mest om hva du spiser, om barnet blir født til termin osv.

Haha, nei, barnet får det det trenger uansett, og tar av mors reserver om det trengs. Tjukke mødre som spiser mye kan også få små barn, og motsatt.
Selvfølgelig har gener mye å si, det sier seg jo helt selv.

Anonym
Lørdag 6. okt. 2018 17:02

Gener har litt å si, men ikke mer å si enn andre faktorer som hvor mye dukker du spiser mens du er gravid, diabetes osv.

Anonym
Onsdag 7. nov. 2018 08:42

Jeg veide 1890 gram og faren 3300 gram

Og vi fikk en på 4 kg uten svangerskaps diabetes eller diabetes :)
Barnet følger sin egen kurve og vokser sånn de skal.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}