HCG stiger ikke som den skal

Anonym
Mandag 5. nov. 2018 17:30

For 10 måneder siden fikk jeg positiv graviditetstest. Nurket var etterlengtet, men siden jeg har hatt 5 spontanaborter på rad har jeg ikke tort å glede meg. Jeg har tatt hcg prøve som var på 25 (det var veldig tidlig i svangerskapet). Jeg hadde ikke anledning til å ta ny prøve før en uke etter, og da var hcg på 600, altså fin stigning. Siden jeg har mistet flere gang og noen av de var ma ville jeg følge nøye med på utviklingen i dette svangerskapet, og har derfor tatt ny hcg prøve 2 dager senere. Hcg skal vist doble seg hver andre dag i begynnelsen av svangerskapet, så når jeg fikk svar at nå var hcg på 843 tenkte jeg at det nok en gang ikke blir noe baby på meg. Jeg har likevel tatt ny prøve( tenkte at kanskje dem på laboratorie har gjort noe feil under analysen). Svaret kom på 970. Når jeg googlet om hcg stigning og folks erfaringer rundt det, så så det ganske mørkt ut, jeg klarte i hvert fall ikke å finne noen som hadde unormal stigning der det gikk bra likevel. Jeg bestilte deretter time for tidlig ultralyd. På ultralyden klarte legen ikke å se noe fosteranlegg, kun et tomrom. Jeg var knust, men samtidig forberedt på det, jeg har tross alt opplevd det flere ganger før. Jeg fikk beskjed å komme tilbake om 10 dager for ny ultralyd, men legen sa at pga lav hcg stigning så skulle jeg ikke være så veldig optimistisk. 10 dager senere var jeg tilbake. Jeg har ikke tatt flere hcg tester for å ikke stresse meg selv med dårlige svar ( noe jeg angrer på idag). Legen tok seg god tid og var taus, så jeg måtte til slutt spørre selv hvordan det så ut. Han så veldig overasket ut, snudde skjermen mot meg og sa at her var det liv! Vi begge så hjertet som banket og alt så bra ut, jeg var gravid i uke 8. Jeg fikk derettet ny time om 1 uke og alt så fortsatt bra ut. Skal ikke skrive så veldig mye mere om graviditeten, alt gikk fint! Nå har jeg ei lita pia på 2 uker liggende på meg mens jeg skriver dette. Hun er helt frisk og så perfekt som overhodet mulig. Målet mitt med dette innlegget er å fortelle at det KAN gå bra selv om hcg ikke stiger som den skal, så det ER håp!

Anna

Anonym
Tirsdag 6. nov. 2018 17:16
For 10 måneder siden fikk jeg positiv graviditetstest. Nurket var etterlengtet, men siden jeg har hatt 5 spontanaborter på rad har jeg ikke tort å glede meg. Jeg har tatt hcg prøve som var på 25 (det var veldig tidlig i svangerskapet). Jeg hadde ikke anledning til å ta ny prøve før en uke etter, og da var hcg på 600, altså fin stigning. Siden jeg har mistet flere gang og noen av de var ma ville jeg følge nøye med på utviklingen i dette svangerskapet, og har derfor tatt ny hcg prøve 2 dager senere. Hcg skal vist doble seg hver andre dag i begynnelsen av svangerskapet, så når jeg fikk svar at nå var hcg på 843 tenkte jeg at det nok en gang ikke blir noe baby på meg. Jeg har likevel tatt ny prøve( tenkte at kanskje dem på laboratorie har gjort noe feil under analysen). Svaret kom på 970. Når jeg googlet om hcg stigning og folks erfaringer rundt det, så så det ganske mørkt ut, jeg klarte i hvert fall ikke å finne noen som hadde unormal stigning der det gikk bra likevel. Jeg bestilte deretter time for tidlig ultralyd. På ultralyden klarte legen ikke å se noe fosteranlegg, kun et tomrom. Jeg var knust, men samtidig forberedt på det, jeg har tross alt opplevd det flere ganger før. Jeg fikk beskjed å komme tilbake om 10 dager for ny ultralyd, men legen sa at pga lav hcg stigning så skulle jeg ikke være så veldig optimistisk. 10 dager senere var jeg tilbake. Jeg har ikke tatt flere hcg tester for å ikke stresse meg selv med dårlige svar ( noe jeg angrer på idag). Legen tok seg god tid og var taus, så jeg måtte til slutt spørre selv hvordan det så ut. Han så veldig overasket ut, snudde skjermen mot meg og sa at her var det liv! Vi begge så hjertet som banket og alt så bra ut, jeg var gravid i uke 8. Jeg fikk derettet ny time om 1 uke og alt så fortsatt bra ut. Skal ikke skrive så veldig mye mere om graviditeten, alt gikk fint! Nå har jeg ei lita pia på 2 uker liggende på meg mens jeg skriver dette. Hun er helt frisk og så perfekt som overhodet mulig. Målet mitt med dette innlegget er å fortelle at det KAN gå bra selv om hcg ikke stiger som den skal, så det ER håp! Anna

Takk for at du vil dele:) Vi som prøver trenger slike oppløftende solkskinnshistorier som dette.
Jeg har selv opplevd 5 uheldige svangerskap. Så nå prøver vi igjen med god hjelp og oppfølging fra privat klinikk. Slik er risikoen enkelte må ta for å få barn faktisk. Skal gjøre mitt aller beste for å være postitiv og ikke være bekymra neste gang, for det hjelper ikke akkurat å henge med hodet (lettere sagt enn gjort).

Kos deg masse med babyen din:)
Veldig glad på dine vegne!

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}