Er jeg gravid? Og hva gjør jeg videre?

Anonym
Lørdag 7. juli 2018 19:24

Hei! Jeg er 13 dpo og får mensen om 1-2 dager. I dag tok jeg en graviditetstest (den eneste jeg har tatt denne mnd) og fikk GRAVID 1-2 uker. Er kjempeglad Såklart, men kan jeg stole på dette? Blir nervøs fordi jeg fikk en positiv (med da også flere negative samme dag) i pp1 - og d ble ikke noe mer. Må enten ha vært feil med testen eller en kjemisk graviditet. Bør jeg kunne tenke at jeg er gravid nå? Hvordan kan jeg få det bekfrefta (utenom å ta flere tester sjøl såklart). Og hva er neste steg for en nygravid? Ta kontakt med helsestasjon?

Anonym
Lørdag 28. juli 2018 09:54
Hei! Jeg er 13 dpo og får mensen om 1-2 dager. I dag tok jeg en graviditetstest (den eneste jeg har tatt denne mnd) og fikk GRAVID 1-2 uker. Er kjempeglad Såklart, men kan jeg stole på dette? Blir nervøs fordi jeg fikk en positiv (med da også flere negative samme dag) i pp1 - og d ble ikke noe mer. Må enten ha vært feil med testen eller en kjemisk graviditet. Bør jeg kunne tenke at jeg er gravid nå? Hvordan kan jeg få det bekfrefta (utenom å ta flere tester sjøl såklart). Og hva er neste steg for en nygravid? Ta kontakt med helsestasjon?

For å være helt sikker på at du er gravid kan du ta blodprøve med 2 dagers mellomrom for å se at HCG nivået i blodet stiger. Men er først i uke 6 at en normalt ringer helsestasjonen eller fastlege for tidlig kontroll, deretter får du ny kontroll etter uke 12! Gratulerer med spire i magen

Anonym
Søndag 29. juli 2018 12:29

Testene forteller bare at du har nok hcg i kroppen ti lat det slår ut. Dessverre forteller de ikke om man er gravid, eller vil forbli det.
Du kan ta blodprøver, og etterhvert ultralyd.
Du trenger ikke kontakte legen eller helsestasjonen før om noen uker, men jeg ville gjort det uansett, så du kan få all den viktige infoen du trenger.
Ta folat nå, og ut ammeperioden, det er viktig!

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}