Gravid og jobb

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 10:48

Hei!
Jeg er gravid i uke 7 (6+2). Jeg skal til tidlig ultralyd på fredag for å se at spiren sitter på rett plass da jeg har ett svangerskap utom livmor bak meg (og en MA i uke 8).
Har tenkt en del på det å være gravid i mitt yrke. Jeg jobber som biloppretter å er daglig utsatt for støy, støv, tungt arbeid, sparkel og lakkering. Har lest litt på nettet nå angående lakkering og farlige stoffer i forhold til fosteret, å det skremte meg veldig. Nå er jeg livredd for at jeg har pustet inn for mye løsemidler til at fosteret kan utvikle seg slik det skal. Jeg har time hos bedriftslegen i slutten av denne mnd, så hadde tenkt å spørre litt om dette når jeg er hos henne.

Er det "farlig" å jobbe i mitt yrke som gravid?
Vet dere ikke kan gi ett sikkert svar, men tror du fosteret har tatt skade av de 6 ukene hær mens jeg har jobbet i litt "dårlig" miljø?

Jeg har i tillegg veldig lite symptomer på graviditet. Så langt har jeg bare hatt positive tester, litt stikkinger i magen og så vidt litt kvalme... er redd jeg har ødelagt denne sjansen pga arbeidet mitt. Er veldig redd for å ikke se ett bankene hjerte på fredag. Er så redd for at jeg har skyld i at fosteret ikke lever eller har fått skader :(

Det er veldig vanskelig å tilrettelegge arbeid hos oss. Om jeg ikke står å sparkler, så står sidemannen å sparkler å da puster jeg jo inn løsemidler uansett. Vi bruker maske for støv, men ikke for løsemidler som ligger i sparkelet og diverse Sprayboksprodukter...

Hvilke tanker har dere om dette?

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 20:19

Nei, dette har nok gått veldig, veldig fint hittil. Du er ikke skyld i om embryoet (det er ikke foster enda ;) ) ikke er levedyktig. Alt som overføres til babyen har gått gjennom din kropps rensesystemer først, og du har brukt maske.
Embryoet har bare eksistert i 4 uker og 2 dager max, og dette kan du ta helt med ro. ;)

Du kan gjøre kontorarbeid, det antar jeg dere har litt av. Ellers er det kun løsemidler/lakkering osv. som er farlig ja, men jeg skjønner jo at dette er vanskelig å unngå på et verksted.
Da får du svangerskapspenger og blir "sykemeldt," dersom det ikke finnes noe annet du kan gjøre. Snakk med legen din om dette i morgen, så får du det ut av verden.:)

Ukjent bruker
Onsdag 13. juni 2018 20:31

Mest sannsynlig har det gått bra. Det fødes tross alt barn hele tiden hvor mor har holdt på med alt mulig rart bla. fordi hun ikke visste at hun var gravid. Tross alt er det uansett en begrensning for hvor mye løsemidler jobben din har lov til å utsette deg for i utgangspunktet og du har brukt tilgjengelig beskyttelsesutstyr. Jeg ville nok uansett anbefale at du snakker med legen din så fort som mulig. Du kan jo også ta en kikk på denne siden og se om stoffene du omgås regnes som farlige. Kanskje det ikke er så ille som du trodde. Lykke til :)
http://www.erdetfarlig.no/no/produkter/oppussing/maling/?tab=1#tabMenu

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 20:33

Tusen takk for svar.
Så veldig veldig godt å lese alt du skriver. Jeg ble straks litt mer roligere nå :)
Jeg skal ta kontakt med legen min imorgen å prøve å få time så fort som mulig. Om alt er som det skal på Ul på fredag så ringer jeg jordmor å setter opp en time der, så kan jeg snakke litt mer om svangerskapspenger.
Håper vi finner en løsning slik at jeg kan være på jobb :)
Må bare komme meg igjennom dagen imorgen nå, så har jeg snart ett svar på hvordan dette ser ut.

Takk :)

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 20:35

Takk for link! Skal se på dette med en gang :)
Tusen takk for svar, så godt å kan lufte dette til noen.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}