Gravid og jobb

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 10:48

Hei!
Jeg er gravid i uke 7 (6+2). Jeg skal til tidlig ultralyd på fredag for å se at spiren sitter på rett plass da jeg har ett svangerskap utom livmor bak meg (og en MA i uke 8).
Har tenkt en del på det å være gravid i mitt yrke. Jeg jobber som biloppretter å er daglig utsatt for støy, støv, tungt arbeid, sparkel og lakkering. Har lest litt på nettet nå angående lakkering og farlige stoffer i forhold til fosteret, å det skremte meg veldig. Nå er jeg livredd for at jeg har pustet inn for mye løsemidler til at fosteret kan utvikle seg slik det skal. Jeg har time hos bedriftslegen i slutten av denne mnd, så hadde tenkt å spørre litt om dette når jeg er hos henne.

Er det "farlig" å jobbe i mitt yrke som gravid?
Vet dere ikke kan gi ett sikkert svar, men tror du fosteret har tatt skade av de 6 ukene hær mens jeg har jobbet i litt "dårlig" miljø?

Jeg har i tillegg veldig lite symptomer på graviditet. Så langt har jeg bare hatt positive tester, litt stikkinger i magen og så vidt litt kvalme... er redd jeg har ødelagt denne sjansen pga arbeidet mitt. Er veldig redd for å ikke se ett bankene hjerte på fredag. Er så redd for at jeg har skyld i at fosteret ikke lever eller har fått skader :(

Det er veldig vanskelig å tilrettelegge arbeid hos oss. Om jeg ikke står å sparkler, så står sidemannen å sparkler å da puster jeg jo inn løsemidler uansett. Vi bruker maske for støv, men ikke for løsemidler som ligger i sparkelet og diverse Sprayboksprodukter...

Hvilke tanker har dere om dette?

Anonym
Onsdag 13. juni 2018 20:19

Nei, dette har nok gått veldig, veldig fint hittil. Du er ikke skyld i om embryoet (det er ikke foster enda ;) ) ikke er levedyktig. Alt som overføres til babyen har gått gjennom din kropps rensesystemer først, og du har brukt maske.
Embryoet har bare eksistert i 4 uker og 2 dager max, og dette kan du ta helt med ro. ;)