Ultralyd

Anonym
Søndag 10. juni 2018 09:03

Jeg venter nummer 2 og har tenkt at storesøster på 3,5 år skal få være med på den ordinære UL. Men leser at dette frarådes grunnet muligheten for dårlige nyheter.
Siden jeg er 38 så har jeg allerede vært på UL ifm fosterdiagnostikk i uke 14 og da så alt helt bra ut.
Noen som har erfaring med å ha med barn på ordinær UL?

Anonym
Søndag 10. juni 2018 12:44

At alt ser "helt bra ut" i uke 14 er dessverre ingen garanti for at alt er det i uke 18-21. Jeg ville aldri hatt med barna mine på UL, både pga faren for dårlige nyheter, og fordi det kan være fantastisk distraherende for det medisinske personellet som skal gjøre jobben sin. De sier gjerne "det går bra det," men dersom de hadde vært ærlige, tipper jeg de gjerne ville sluppet.
Noen kvinner må legges inn umiddelbart, eller overføres til andre sykehus, og da lønner det seg å ikke måtte vente på barnevakt for det andre barnet.
Barnet skal dessuten ikke behøve å være støttespiller for mor, og den rollen tar barn på seg veldig fort. De har også ofte en såkalt "magisk tankegang," så hvis noe ER, eller GÅR galt, kan barnet fort ta på seg skylden fordi hun var med på sykehuset. Vise heller bilder/film når du kommer hjem. :)

Anonym
Søndag 10. juni 2018 23:10

Barnet ville aldri vært noen støttespiller for meg, det er samboeren min sin jobb. Grunnen til at jeg i det heletatt har vurdert det var for jeg tenkte at det ville inkludere henne mer i det som foregår.
Men jeg synes du har noen gode argumenter/poeng som jeg ikke hadde tenkt på.
Takk for gode råd.

Anonym
Mandag 11. juni 2018 21:52
Barnet ville aldri vært noen støttespiller for meg, det er samboeren min sin jobb. Grunnen til at jeg i det heletatt har vurdert det var for jeg tenkte at det ville inkludere henne mer i det som foregår.
Men jeg synes du har noen gode argumenter/poeng som jeg ikke hadde tenkt på.
Takk for gode råd.

Nei, jeg forstår at du ikke mener at hun skal være det, men hun kan ta på seg den rollen, også ubevisst. :)

Bare hyggelig. :)

Vi viste storebror film fra ultralyden, og han fikk tegne på magen min med slike tusjer som enkelt skylles bort i vann. Han tegnet babyen med leker og klær og et lite hus. <3 :D :D

Anonym
Tirsdag 12. juni 2018 02:50

Hei
Jeg er utdannet barnepleier med psykologisk videreutdanning.

Jeg tok med meg min 3,5 åring på ultralyd privat i uke 14 :)
Hun har aldrig tatt på seg noen rolle, hun kikka på skjermen, å fikk se lillesøsteren sin i prakteksemplar, og ble veldig glad og gira :) hun fikk forståelsen for at inni der var babyen og ikke bare høre snakk og Peking mot magen.

Hun forstå mer av denne ultralyd , men hun er enda bare en liten stor jente med sine egne verdier og former å absolutt ikke tatt på seg noen som helst rolle utenom en jente som gleder seg til bli storesøster :)
Kos deg å ta hun med, eneste er at sykehusene ikke ønsker barn skal delta på ordinære ultralyd pga distrahering og gjerne «høylytt» under utførselen av dette. Men ring og avtal med sykehuset ditt.

Jeg synes det er like greit barnet blir med, mye galt kan skje utenom ultralyd også å barn trenger ikke altid bli skånet å er ikke det som er altid best hvis du tenker langsiktig. Hadde jeg komt oppi situasjonen der jeg mista barnet eller barnet var dødt/skadet/sykt under en ul eller ikke en ul bør man snakke mer barnet om det. Er helt naturlig del av livet å fortelle sannheten og ikke pakke alt inn, mange barn er smartere enn det foreldre tror.

Får du ikke ta henne med på ordinær kjøp en privat :) barnet ditt kommer glede over se det lille nurket og forståelsen for hva du har i magen blir større :) og gleden.

Anonym
Tirsdag 12. juni 2018 02:51

Hei

Hun har aldrig tatt på seg noen rolle, hun kikka på skjermen, å fikk se lillesøsteren sin i prakteksemplar, og ble veldig glad og gira :) hun fikk forståelsen for at inni der var babyen og ikke bare høre snakk og Peking mot magen.

Hun forstå mer av denne ultralyd , men hun er enda bare en liten stor jente med sine egne verdier og former å absolutt ikke tatt på seg noen som helst rolle utenom en jente som gleder seg til bli storesøster :)
Kos deg å ta hun med, eneste er at sykehusene ikke ønsker barn skal delta på ordinære ultralyd pga distrahering og gjerne «høylytt» under utførselen av dette. Men ring og avtal med sykehuset ditt.

Jeg synes det er like greit barnet blir med, mye galt kan skje utenom ultralyd også å barn trenger ikke altid bli skånet å er ikke det som er altid best hvis du tenker langsiktig. Hadde jeg komt oppi situasjonen der jeg mista barnet eller barnet var dødt/skadet/sykt under en ul eller ikke en ul bør man snakke mer barnet om det. Er helt naturlig del av livet å fortelle sannheten og ikke pakke alt inn, mange barn er smartere enn det foreldre tror.

Får du ikke ta henne med på ordinær kjøp en privat :) barnet ditt kommer glede over se det lille nurket og forståelsen for hva du har i magen blir større :) og gleden.

Anonym
Tirsdag 12. juni 2018 15:54
Hei

Hadde du ingenting om barns tankegang og kognitive utvikling, eller andre mennesker følelsesliv eller etikk i utdannelsen din?
Dette er grunnleggende pensum i de pedagogiske utdannelsene.. Hm...

Anonym
Tirsdag 12. juni 2018 22:50
Hei

Hadde du ingenting om barns tankegang og kognitive utvikling, eller andre mennesker følelsesliv eller etikk i utdannelsen din?

Hei
Jo har det tenk du, men ingenting galt i ta med barnet på ultralyd å inkludere dem i det nye livet som tar form.
Hva er problemet i dag?
Hva om det nyfødte barnet dør ved fødsel og barna har gleda seg osv skal man da dusse det ned?
Nei er viktig å la barn delta, føle, forstå. Og ingen barn tar skade av å være med å se en ultralyd, opplevet til og med barn er med på fødseler :) kanskje du skal se vekk fra den sarkastiske siden din og heller tenke litt :)

87'modell
Onsdag 13. juni 2018 20:23
Hei
Jo har det tenk du, men ingenting galt i ta med barnet på ultralyd å inkludere dem i det nye livet som tar form.
Hva er problemet i dag?
Hva om det nyfødte barnet dør ved fødsel og barna har gleda seg osv skal man da dusse det ned?
Nei er viktig å la barn delta, føle, forstå. Og ingen barn tar skade av å være med å se en ultralyd, opplevet til og med barn er med på fødseler :) kanskje du skal se vekk fra den sarkastiske siden din og heller tenke litt :)

Jeg var ikke sarkastisk, jeg stilte deg et spørsmål.
Du ser ut til å ha ignorert de faktorene fullstendig.
DU kan ikke vite hva et annet menneske, ei heller eget barn, egentlig tenker eller føler. Ingen har sagt barn ikke skal få delta, føle osv. Hva de forstår kan du ikke vite heller, ei heller hva de kan ta skade av.
Du kan derimot lese hva som står skrevet, huske hva du påstår du er utdannet i, og tenke litt selv. Det er skummelt å tenke på at du er så bastant uten å ha noe annet enn synsing å backe det opp med, jeg håper du er mer seriøs i jobben din.

Anonym
Torsdag 21. juni 2018 12:40
Hei
Hva er problemet i dag?

Jeg var ikke sarkastisk, jeg stilte deg et spørsmål.
Du ser ut til å ha ignorert de faktorene fullstendig.
DU kan ikke vite hva et annet menneske, ei heller eget barn, egentlig tenker eller føler. Ingen har sagt barn ikke skal få delta, føle osv. Hva de forstår kan du ikke vite heller, ei heller hva de kan ta skade av.
Du kan derimot lese hva som står skrevet, huske hva du påstår du er utdannet i, og tenke litt selv. Det er skummelt å tenke på at du er så bastant uten å ha noe annet enn synsing å backe det opp med, jeg håper du er mer seriøs i jobben din.

Tror ikke du har studert psykologi kanske du burde :)
Jeg er ikke bastant, men alle pakker barna inn i dag i bomull, jeg har latt mine barn være med på ul å de har stor kost seg.
Man kan prate med barnet på
Forhånd forberede barnet på hva som er i vente.
Hva jeg er i jobben min er min sak ikke din, jeg er faglig å jobber ut i fra de faglige retningslinjer men også ut i fra den omsorgen jeg har for barna og mødre.

Hva er så skummelt med ta med et barn til ultralyd?
Nei ikke vær så argorant å voks litt mer på hva andre forteller deg. Undersøke litt og Finn fakta for det du påstår.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}