Gravid etter SA

Anonym
Lørdag 14. april 2018 04:48

Hei! Dette er vel ikke noe spørsmål akkurat, mer et hjertesukk...
Prøvd 1 år å bli gravid med samboeren min, uten hell. Tok en såkalt «barnløs utredning» hos privat gynekolog med UL og blodprøver før jul, (jeg er. 40) blodprøvesvarene var nedslående og Gyn konkluderte med st jeg ikke kan bli gravid foruten egg donasjon... (jeg har to barn fra før)
Rett som det er blir jeg likevel gravid ! (hurra) dessverre ender dette i en SA i uke 5, som først gav seg til kjenne i uke 7. Litt nedtur å komme på tidlig UL med så nedslående resultat... det er akkurat 5 uker i dag siden blødningen og det er sårt å tenke på at vi nå skulle vært i 12 uke - 2 trimester liksom, men isteden sitter jeg med tom mage og er redd dette var siste sjanse til å bli gravid...
Det er liksom så utenkelig at vi ikke skal få dette barnet som vi ønsker oss så intenst samtidig som det er en helt reel virkelighet. Jeg venter og venter på første blødning etter SA men aner ikke når den eventuelt kommer. Jeg vil bare begynne på en ny syklus for å se om vi kan lykkes igjen! Jeg blir helt sprø av denne ventingen! Samtidig så prøver jeg å ikke stresse hodet mitt, leve normalt - så lett! ?
Jeg leser at noen blir gravide uten blødning etter SA og jeg l e t e r etter symptomer men selvfølgelig er det umulig å konkludere. Kvalm kan man bli av mange grunner, ekstra trøtt blir man ofte om våren, lettrørt har jeg vært siden første graviditet, murring «der nede» kan jo bety så mangt... Jeg skulle så ønske jeg hadde møtt mannen i mitt liv mens det ennå var noen flere reproduktive år igjen! Men enn så lenge klamrer jeg meg til håpet om et vellykket svangerskap til....

Anonym
Lørdag 14. april 2018 18:46

Det er vel kroppen din sin måte å si at dette ikke er noen god ide.

Anonym
Lørdag 14. april 2018 22:13

Hva sa blodprøvene noe om? Antall egg, eller eggkvalitet, eller begge deler? Er selv 41 og gravid i uke 24 etter flere SA/MA (uke 5-7). Til slutt ble det IVF hos Hausken, men jeg har da mange egg og trengte bare finne det beste for at det skulle holde. Vil på det sterkeste anbefale en second opinion hos en fertilitetsklinikk. Det koster jo «kun» et par tusen for selve utredningen, og det er ikke noe sånn at man MÅ over på IVF heller selv om man har tatt en utredning der :)
Om du lurer på andre ting vedrørende min situasjon så kan jeg skrive mer altså.
Ønsker deg masse lykke til uansett!

Anonym
Lørdag 14. april 2018 23:49

Kvaliteten på eggene. Gynekologen sa rett ut at det ikke var mulig å bli gravid på normalt vis, og at IVF var nytteløst fordi kvaliteten på eggene var for for dårlig, men det var egg. Så var det jo ikke umulig likevel, selv om det ikke førte frem, så var det jo en befruktning og det er jo positivt tenker jeg!
Hva mer utreder de på en fertilitetsklinikk enn blodprøver og ultralyd? Vi hadde bestemt oss for donasjon men la det på is når det ble resultat, nå er vi litt usikre, ser det ann litt. Det er jo et litt annet perspektiv enn å bli gravid med egne egg... Jeg skal Google Hausken som du nevnte. Vil gjerne snu alle stener før jeg gir opp.
Tusen takk for lykkønskninger ! Godt å bare få dele litt av og til uansett hva som skjer, er jo ikke noe man nødvendigvis snakker med så mange om.
Lykke til med magen ❤️

Anonym
Søndag 15. april 2018 12:03
Kvaliteten på eggene. Gynekologen sa rett ut at det ikke var mulig å bli gravid på normalt vis, og at IVF var nytteløst fordi kvaliteten på eggene var for for dårlig, men det var egg. Så var det jo ikke umulig likevel, selv om det ikke førte frem, så var det jo en befruktning og det er jo positivt tenker jeg!
Hva mer utreder de på en fertilitetsklinikk enn blodprøver og ultralyd? Vi hadde bestemt oss for donasjon men la det på is når det ble resultat, nå er vi litt usikre, ser det ann litt. Det er jo et litt annet perspektiv enn å bli gravid med egne egg... Jeg skal Google Hausken som du nevnte. Vil gjerne snu alle stener før jeg gir opp.
Tusen takk for lykkønskninger ! Godt å bare få dele litt av og til uansett hva som skjer, er jo ikke noe man nødvendigvis snakker med så mange om.
Lykke til med magen ❤️

De får ikke gjort noe mer enn blodprøver og ultralyd, evt. sjekk av sæden i første omgang der heller. De får ikke andre resultater, blodprøvene sier det samme uansett, og det er ikke noe som tolkes, det er en maskin som spytter ut et tall innenfor/utenfor et referanseområde, og legen leser av den samme tabellen. ;)

Anonym
Søndag 15. april 2018 21:13

Tusen takk :)
Jeg skjønner. Jeg fikk på en måte ikke noe konkret tilbakemelding ang kvaliteten på eggene mine, men tror nok det er kvalitet som har gjort at jeg har mistet så mange ganger. Har svart på en del innlegg her inne ang habituell abort, og at det faktisk er en teori om at det kan være fordi vi har for «vennlig» livmor. Google «hyper fertility». Fikk på en måte
Jeg har i tillegg pcos (er slank), som gjør eggkvalitet dårligere pga hormonforstyrrelsen dette innebærer. (Men akkurat det kan på en måte hjelpes litt med metformin-tabletter, men det hjelper ikke på det som har med kvalitet pga alder å gjøre).

Fertilitetsklinikkene tar sikkert de samme prøvene som du allerede har tatt, men samtidig tror jeg de har litt mer kunnskap og er litt mer løsningsorienterte og ser muligheter. Jeg vil selvsagt ikke at du skal bruke masse penger på håpløse ting, men en utredning hos Hausken tror jeg kostet oss et par tusen kroner. De er grundige og flinke og holder til i Oslo, Bergen, Stavanger og Haugesund. Om du bor lenger nord i landet så tror jeg det finnes bra klinikker der også, iallfall i Trondheim :) Det jeg også likte er at de er veldig ærlige og realistiske og samtidig forsiktig optimistiske om de ser at det finnes muligheter. Og de er ikke sånn som selger inn IVF for enhver pris.

Vi hadde først et mislykket IVF-forsøk (fikk ut 12 egg, men ingen ble helt topp). Det IVF-forsøket det funket på gjorde vi følgende annerledes: Annen «hovedmedisin» enn første forsøk (Pergoveris), jeg gikk i tillegg til akupunktur (en som flere har anbefalt i Bergen), sykemelding fra fastlegen for å dempe stress (siden jeg hadde så mange aborter), jeg tok noen kosttilskudd; ubiquinon/ubiquinol og myo-insonitol. (Ikke så veldig dyre ting, kjøpte på iherb). Fikk ut 12 egg, 8 befruktet og 2 topp kvalitet som ble satt tilbake. Begge to festet seg, men en forsvant i uke 7.
Akupunktur er jo dyrt og jeg vet ikke om det det har noe å si for utfallet, men jeg ville nå bare gjøre alt jeg kunne. Kanskje det også er noe i placebo-effekten ;)

Vi er ikke rike eller noe, så droppet ferie og alt i fjor for å fokusere alt på dette. IVF betalte vi såklart selv pga alder, men noe av medisinen får man jo dekket (når man går over en viss sum). Sier ikke at man skal gjøre som oss, men bare for å vise at vi ikke er sånne som tar lett på det å bruke penger på slikt.

Bare å spørre om du lurer på noe mer. Dette ble langt, men samtidig veldig kort..hehe (føler det er så mange detaljer som må med ang medisiner osv).

Hold oss oppdatert da! Lykke til og håper det ordner seg. Om ikke så håper jeg dere kan kose dere sammen med de barna du/dere allerede har, og fokusere på de, og ikke det dere evt ikke kan få :)

Anonym
Mandag 16. april 2018 00:13

Tusen takk for nok et svar! Behandler Hausken kvinner over 40 også ? Sjekket nettsiden dems og det sto at øvre aldersgrense er 39, men det er kanskje hvis man skal få det dekket?
Tenker at vi nok vurderer en second opinion hvis det ikke fører frem de neste par mnd. Så må vi jo bare bestemme oss om vi prøver «alt» eller slår oss til ro med det livet vi har. Det er jammen ikke lett å vite hva som er «riktig» sånn på sikt, man kan jo bli så intenst opptatt av å lykkes at man mister litt perspektivet på ting... jeg håper bare det løser seg selv!
Kjempe glad for tilbakemelding fra deg !
Xxx

Anonym
Mandag 16. april 2018 14:38

Jada, de behandler over 39, men for å få "pakketilbudet" 3 ivf for 2 så må man være under 39 :) Kanskje det du har lest, med mindre de har gjort store endringer siden november da, og det tror ikke. Helt privat klinikk så ingen uansett alder får behandlingen dekket der. Hvor bor du? Om du bor i nærheten ville jeg bare bestilt time og fått det gjort. Om man skal over på ivf så må man ha en del blodprøver (hiv etc) og de tar litt tid å få svar på. Så veldig greit å få de avklart sånn at man kan starte rett på behandling når man evt bestemmer seg for det.
PS! Min gynekolog som er veldig flink og også lege nevnte også eggdonasjon som en mulighet til meg men rådet meg også til å dra på fertilitetsklinikk for deres råd. Men de har aldri nevnt eggdonasjon til meg. De mente jeg også ville klare å bli gravid på egenhånd, men for å finne gode egg og slippe flere aborter gikk vi for IVF :)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}