Nytt forsøk

Anonym
Fredag 9. feb. 2018 11:22

Hei!

Jeg har nylig hatt min andre SA, første hadde jeg i slutten av november, fikk mensen en måned etterpå og ble gravid igjen da, men ny SA da jeg var 6 uker på vei.
Stemmer det at det er lettere å bli gravid igjen etter en SA? isåfall gjelder det for første menstruasjon eller vil det også gjelde for andre og tredje menstruasjon etter SA?
Hvis jeg opplever SA igjen er det noen behandling/ medisinering man kan få som hjelper?

Blir veldig takknemlig for alle svar

Anonym
Lørdag 10. feb. 2018 13:14

Hei!

Så leit å høre at du har hatt to aborter.
Det er ikke sånn at det er lettere å bli gravid fordi du har hatt en SA, det er det økte nivået av hCG etter et svangerskap som gjør det lettere å bli gravid på nytt, i en begrenset periode, før hCG'et synker igjen.
Beroende på hvor langt på vei du var, jo høyere er hCG'et. (Rundt uke 12 synker det igjen.)
Når mensen kommer tilbake, er hCG'et så lavt at det ikke lenger har noen effekt for et nytt forsøk.
Man får eggløsning før menstruasjon (hvis man faktisk får EL), og derfor er vinduet ofte veldig kort etter en spontanabort, fordi kroppen har lyst til å komme i gjenge igjen. (Selv om den ikke alltid klarer det selv.)

Hvis du har fått mensen igjen en mnd etterpå, har du vært heldig, for for mange tar det betraktelig mye lenger tid.
Det er et godt tegn. :)

Hvorvidt du kan få medisiner/hjelp beror på hva som gjør at du aborterer.
Hvis det f.eks. er for lite progesteron, kan du få progesteronstøtte.
Er det kromosomfeil hos mannen, er det verre.
Dette kan de, i mange tilfeller, finne ut ved blodprøver, og sædprøver.
Du kan allerede nå be legen om en henvisning til gynekolog, men det kan være at de ber dere prøve enda en gang før dere får hjelp av det offentlige.
Dere kan også gå privat, men det koster jo betraktelig mye mer.

Begynn med å snakke med legen din. :)

Lykke til med veien videre! <3

turbotoy85
Fredag 6. april 2018 23:13

jeg anbefaler på det sterkeste å prøve Fructus Femina (babyklister)!!
jeg har hatt 8 SA'er før jeg prøvde dette middelet. og nå sitter jdg her med ei lita tulle på 4 mnder :)

du får kjøpt den her:
https://www.helsehelse.dk/fructus-femina-comp-1756p.html

Anonym
Lørdag 7. april 2018 15:32
jeg anbefaler på det sterkeste å prøve Fructus Femina (babyklister)!!
jeg har hatt 8 SA'er før jeg prøvde dette middelet. og nå sitter jdg her med ei lita tulle på 4 mnder :)du får kjøpt den her:
https://www.helsehelse.dk/fructus-femina-comp-1756p.html

Dette er bare dyrt vann, så ikke sett din lit til produkter som dette.
Det er tilfeldig at du ikke fikk SA denne gangen.

turbotoy85
Søndag 8. april 2018 18:15

tror ikke det er tilfelle. de bruker det på fertillitetsklinikker i danmark. men er du skeptisk, så er du skeptisk ;)

Anonym
Søndag 8. april 2018 20:43
tror ikke det er tilfelle. de bruker det på fertillitetsklinikker i danmark. men er du skeptisk, så er du skeptisk ;)

De bruker også akupunktur, aromaterapi og kiropraktikk for diverse problemer, men som vi alle vet; det er også bare tull. ;)
Jeg er ikke skeptisk, jeg har faktaene. ;)

turbotoy85
Mandag 9. april 2018 23:53

De bruker også akupunktur, aromaterapi og kiropraktikk for diverse problemer, men som vi alle vet; det er også bare tull. ;)

om ikke du har troen, så la vertfall oss andre få ha det ;)

Anonym
Tirsdag 10. april 2018 15:22

Hei! Har selv opplevd 4 SA/MA og føler derfor veldig med alle som mister, og svarer derfor ofte på slike innlegg for å gi håp. Etter 3 aborter tok jeg kontakt med privat klinikk for utredning (men du får nok henvisning til offentlig om du er under 38 år). Med oss fant de ingenting feil, bortsett fra pcos hos meg (litt økt sjanse for abort), men de tror at jeg blir FOR lett gravid (det er en litt ny teori man har om at habituell abort KAN være pga en litt for mottakelig livmor. Du kan google super fertilty). Klinikken ba oss først prøve på egen hånd, med litt hjelp av ekstra progesteron, men det endte i enda en SA. Til slutt gikk vi over på IVF for å få tak i et fint embryo. Da gikk det på 2.forsøk :D
Uansett; Det er ikke uvanlig med 2 SA/MA, men om du opplever flere så søk hjelp. Det er hjelp å få både offentlig og privat, og privat var veldig overkommelig pris (noen tusenlapper) for utredningen. Om man må over på IVF blir det jo straks litt dyrere privat.
Poenget mitt er at det er absolutt håp!
De andre tingene jeg gjorde annerledes denne gangen (men som jeg tror bare er tilfeldigheter; akupunktur og endret litt på kosthold ift hva hun ba meg om, tok coQ10 og myo-inositol som liksom skal bedre kvaliteten på eggene, helt/delvis sykemelding helt fra IVF til 12 ukers gravid (for å dempe stress, men etterhvert pga ekstrem svangerskapskvalme). Fikk også progesterontilskudd og satte klexane og Metformin pga pcos Puh! Mye greier, men ikke så stress som det høres ut som.
Man skal få ekstra oppfølging etter å ha abortert mange ganger på rad.

Anonym
Onsdag 11. april 2018 18:45

Hvorfor tro på noe som ikke funker, og som i verste fall minsker sjansene for å bli gravid? Er det ikke å få flere barn dere vil?

turbotoy85
Torsdag 12. april 2018 12:38

Hvorfor tro på noe som ikke funker, og som i verste fall minsker sjansene for å bli gravid? Er det ikke å få flere barn dere vil?

når jeg faktisk har prøvd det selv, og jeg merker at det funker og nå sitter med en baby i armene etter 8 SA, så må da jeg få lov å anbefale det!? det er da opp til henne om hun vil prøve eller ikke! ingen vits i å diskutere det om du ikke har prøvd det selv.

Anonym
Lørdag 14. april 2018 11:18

når jeg faktisk har prøvd det selv, og jeg merker at det funker og nå sitter med en baby i armene etter 8 SA, så må da jeg få lov å anbefale det!? det er da opp til henne om hun vil prøve eller ikke! ingen vits i å diskutere det om du ikke har prøvd det selv.

Ja, for det er sånn det funker: "Jeg prøvde å stappe vannmelon i ørene i to uker før eggløsning, og ble gravid, så prøv det!"
"Jeg prøvde å ikke ha sex på et helt år, men når vi først da hadde sex, ble jeg gravid, så prøv det!" "Jeg merket at det funket!" -_-

... Så kort kan du ikke være når du skal oppdra et barn...

turbotoy85
Lørdag 14. april 2018 20:18

Ja, for det er sånn det funker: "Jeg prøvde å stappe vannmelon i ørene i to uker før eggløsning, og ble gravid, så prøv det!"
"Jeg prøvde å ikke ha sex på et helt år, men når vi først da hadde sex, ble jeg gravid, så prøv det!" "Jeg merket at det funket!" -_-... Så kort kan du ikke være når du skal oppdra et barn...

nå må du faen meg rulle inn puppen din idiot! å si noe sånt er faen meg unødvendig! det har da for pokker ikke en dritt med å oppdra et barn dette vi snakker om. fy flate så tjukk du må være i hodet ditt naut!

Anonym
Lørdag 14. april 2018 22:04

"Jeg prøvde å ikke ha sex på et helt år, men når vi først da hadde sex, ble jeg gravid, så prøv det!" "Jeg merket at det funket!" -_-... Så kort kan du ikke være når du skal oppdra et barn...

Sjokkert over hvor umoden enkelte opptrer og ordlegger seg her inne.
Trådstarter virker oppegående og forstår nok hvilke råd som er medisinske(og bevist at fungerer) og hvilke som ikke er det. Så lenge rådene ikke er skadelige eller superdyre, og man i tillegg søker hjelp hos lege/gyn så er jo alt ok. En skal heller ikke undervurdere placebo-effekten. Lykke til til trådstarter og alle andre :)

Anonym
Lørdag 14. april 2018 22:20

Sjokkert over hvor umoden enkelte opptrer og ordlegger seg her inne.
Trådstarter virker oppegående og forstår nok hvilke råd som er medisinske(og bevist at fungerer) og hvilke som ikke er det. Så lenge rådene ikke er skadelige eller superdyre, og man i tillegg søker hjelp hos lege/gyn så er jo alt ok. En skal heller ikke undervurdere placebo-effekten. Lykke til til trådstarter og alle andre :)

Placeboeffekten, really?
Den hjelper på ting som går over av seg selv, eller med hvile/mindre stress.
Den gjør deg ikke gravid... -_-
Kjære vene, så mye korte folk det er her.

Anonym
Mandag 16. april 2018 18:34

Jeg har ikke vært inne på siden på lenge og fikk sjokk da jeg så alle svarene som har kommet siden sist;-)
Takk for alle rådene!
Jeg har ikke prøvd babyklister, jeg kan jo gi det en sjanse hvis jeg aborterer enda en gang. Jeg krysser fingrene for at jeg har blitt gravid denne måneden.
Jeg har tatt bidronninggele og wild yam tilskudd tidligere uten at jeg opplevde noen effekt.
Så jeg har ikke kjempetro på de forskjellige vidundermidlene, men det skader jo ikke å prøve. Og når ting virker veldig håpløst så hjelper det å prøve noe nytt for å få troen igjen.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}