Noen som har blitt gravide etter fylte 45 år?

Anonym
Søndag 26. jan. 2014 21:19

Hei, noen som har blitt gravide etter fylte 45 år? Eventuelt med hvordan type hjelp?!

Anonym
Onsdag 29. jan. 2014 09:32

Hei. Jeg er 45 og gravid. 10 + 3. Har nettopp fått utført min 2. ultralyd og alt er i skjønneste orden så langt.
Ble gravid for 2,5 år siden på normalt vis (uten hjelp), men hun døde da vi var 7 månder på vei noe som er utrolig trist.
Ble gravid på nytt igjen januar 2013 (gikk da på hormonbehandling, Pergotime),men mistet da vi var 7 uker på vei. Har etter dette gått på hormonkurer, men resultater uteble..... Ble derfor så vi undersøkte rundt eggdonajson og er nå derfor nå gravid igjen. Det hjalp, og det har hittil vært en flott og trygg opplevelse.

Anonym
Onsdag 29. jan. 2014 17:36

Hei, tusen takk for svar, og gratulerer så masse med graviditet! Forstår dere har vært gjennom vonde opplevelser, men så flott at dere har fått hjelp med eggdonasjon nå! Kanskje det blir en mulighet for oss også. Masse lykke til!
Du nevner hormonkurer. Er det for eksempel progesteronstøtte fra rett etter eggløsning eller brukes det annerledes? Jeg har helt regelmessig eggløsning i regelmessig syklus. Egg ser sett på ultralyd, og jeg har påvist egg på hjemmetesting. Men jeg er en spotter, og lurer på om det muligens er progesteronstøtte jeg trenger? Tillater meg å høre hva du tenker rundt dette. Evn hvordan og hvorfor brukes pergotime? Kan jeg samtidig spørre hva eggdonasjon koster, blir vel i Riga, Hellas eller Spania?! Med vennlig hilsen

Anonym
Onsdag 29. jan. 2014 21:40

Heimen samboer er 45 og gravid 12+5 med eggdonasjon fra kjent donor. Gjorde dette ved en klinikk i London.alt virker helt fint. Vært på 2 ultralyd kontroller ogalt ser bra ut;)

Anonym
Torsdag 30. jan. 2014 13:39

Jeg har trolig klart å bli gravid uten noen ting, og det var ikke planlagt- men jeg er glad for at jeg ble det.

Anonym
Torsdag 30. jan. 2014 15:43
Hei, tusen takk for svar, og gratulerer så masse med graviditet! Forstår dere har vært gjennom vonde opplevelser, men så flott at dere har fått hjelp med eggdonasjon nå! Kanskje det blir en mulighet for oss også. Masse lykke til!
Du nevner hormonkurer. Er det for eksempel progesteronstøtte fra rett etter eggløsning eller brukes det annerledes? Jeg har helt regelmessig eggløsning i regelmessig syklus. Egg ser sett på ultralyd, og jeg har påvist egg på hjemmetesting. Men jeg er en spotter, og lurer på om det muligens er progesteronstøtte jeg trenger? Tillater meg å høre hva du tenker rundt dette. Evn hvordan og hvorfor brukes pergotime? Kan jeg samtidig spørre hva eggdonasjon koster, blir vel i Riga, Hellas eller Spania?! Med vennlig hilsen

Hei igjen og takk.Jeg er også spotter og hadde også regelmessig eggløsning og egentlig mer enn nok egg. Var og tok ultralyder ifm. dette så det ble konstantert hos lege.Ved mine hormonkurer har jeg fått Pergotime som skal startes taes en av de siste dagene ved menstruasjon. Det er bare 5 tabletter. Disse gjør flere follikler, i tillegg tok jeg en sprøyte som het Puregon den dagen jeg fikk positiv eggløsningstest og deretter, noen dager senere tok jeg progesteronstøtte. Da prøvde jeg både med Crinone gel og Lutinus. Fikk akkurat samme behandling når jeg fikk utført IVF ved en klinikk i Oslo i august 2013. Jeg ville kanskje prøvd dette. Jeg ble gravid med denne form for hormonkur i janaur 2013.

Når det gjelder eggdonasjonen så endte vi i Riga. Utrolig flott, seriøs og moderne klinikk. Etter vi var der blir det så jeg føler at de har mye mer erfaring rundt det å bli/være gravid enn hva jeg opplevde på de 2 klinikkene her i Norge.

Tenker du eggdonasjon så vil det komme seg på litt i underkant av 100 000,- da er reiser, evt. overnatting (det er veldig billig å overnatte der nede og om du bestiller fly en god stund før du skal reise så blir det også ganske rimelig). Medisiner er også med i denne prisen og all oppfølging fra de i etterkant.

Masse lykke til dere også:-)

Anonym
Torsdag 30. jan. 2014 20:38

Hormonkurer er typisk pergotime eller femar som bidrar til at flere egg modnes helt, ikke bare ett. Dette følges gjerne opp med eggløsningssprøyte for å sikre at de faktisk slippes, og progesteron for å sikre at slimhinnene er tykk lenge nok til at egget får feste.
EL-tester er ikke alltid sikre, så jeg ville forhørt meg med legen om både hormonkur, EL-sprøyte og progesteron. Ville også tatt UL etter pergotime eller femar et par dager før beregnet EL, slik at man kan se om det har effekt (flere eggposer klare).

Mange blir ikke fulgt opp av legen sin med slik UL, men det mener jeg er på grensen til uforsvarlig. Dumt å fortsette med hormoner om det ikke har effekt.

Anonym
Søndag 2. feb. 2014 20:10

Tusen takk for flott informasjon fra flere her inne! Jeg noterer meg dette og tar det med til legen neste gang.

Anonym
Søndag 2. feb. 2014 20:17

En ting jeg lurte på- kan man få pergotime skrevet ut av allmennlege eller må man til gynekolog?

Anonym
Mandag 3. feb. 2014 16:59
En ting jeg lurte på- kan man få pergotime skrevet ut av allmennlege eller må man til gynekolog?

Hei
Jeg var til fastlege først, men hun tipset meg om å oppsøke en privat fertilitetsklinikk hvor jeg var til gynekolog. Her jeg fikk skrevet ut Pergotime mm etter de hadde undersøkt meg med ultralyd ifm. eggløsning osv.
De fulgte også opp etter 1. og 2. gangs Pergotimebruk med ultralyd og undersøkelser for å se hvordan Pergotime virket på meg.

Anonym
Mandag 3. feb. 2014 19:39

Takk- da er det bare å sette i gang, ingen tid å miste ;-) Lykke til alle sammen, og takk for verdigfull info!!!

Anonym
Mandag 17. feb. 2014 00:06
Hei, noen som har blitt gravide etter fylte 45 år? Eventuelt med hvordan type hjelp?!

Jeg ble gravid 45 år gammel ved hjelp av eggdonasjon. Jeg var i Russland i juni 2012 og fikk satt inn et befruktet egg. 9 mnd etterpå ble jeg mamma til en nydelig liten gutt som i dag er 11 mnd gammel.

Anonym
Onsdag 19. feb. 2014 13:47

Hei

Gratulerer så mye og så fint at dere fikk til dette:-) Jeg er også gravid ved eggdonasjon. 14 uker nå. Jeg bare lurte på hvilken oppfølging dere utførte i Russland og hvilken oppfølging dere fikk her i Norge etter innsett. Og om hadde dere normal fødsel eller keisersnitt?

Anonym
Søndag 23. feb. 2014 19:58

Så gøy og hyggelig å høre om graviditeter og fødsler- at dere har lykkes!!
Jeg skal bruke lutinus nå, fra eggløsning og 12 uker om graviditet oppnåes. Men får jeg mensen skal jeg jo bare slutte med lutinus.
Men nå er jeg blitt skremt av pakningsvedlegg og ting jeg har lest på nett. Jeg har jo passert 45, og det står det er fare for blodpropp og annet alvorlig. Samt det står at jeg må seponere for ikke å få kraftig angst og humørsvingninger. Dersom jeg ikke blir gravid, vil jeg jo slutte på stikkpillene etter to uker, men skal jeg da også seponere for ikke å få angst eller kramper, som også er nevnt som mulig bivirkning. Hjelp??? Noen med erfaring på dette?!!!! Blir så glad om noen kan svare meg!

Anonym
Søndag 23. mars 2014 10:47

hei!
jeg ble gravid i en alder av 45 år, helt naturlig. Hadde 2 barn fra før og svangerskapet gikk strålende.
Har nå en gutt på 4,5 år.
Lykke til!

Anonym
Søndag 23. mars 2014 11:26

Er dere klar over at dere er 50 år når barnet deres er 4-5 år gammelt?? 60 år når det er 14-15 ? Syns det er en smule egoistisk å lage barn rett før overgangsalderen . Kvinner er jo laget for å få barn mellom 20-30 år. Tenkt på at. Det er en grunn for at dere aborterer hele tiden? Lykke til med småbarnsperioden sier jeg bare- i en alder av 50 år.. Huff

Anonym
Søndag 23. mars 2014 11:49
Er dere klar ove 50 år når barnet deres er 4-5 år gammelt?? 6. år når detfr en smule egoistisk å lage barn rett før overgangsalderen . Kvinner er jo laget for å få barn mellom 20-30 år. Tenkt på at. Det er en grunn for at dere aborterer hele tiden? Lykke til med småbarnsperioden sier jeg bare- i en alder av 50 år.. Huff

Og så da? Dette er meningsløse uttalelser når du ikke kjenner TS. Folk er så forskjellige og aalder kun et av mange parametre. Mange på 50 er sprekere enn mange på 30, så å basere slike meninger kun på info om alder vil jeg påstå ikke bare er sneversynt ment rett frem mindre intelligent. Du bør kjenne TS og hennes helse for å uttale deg slik. Og mindre intelligente folk har sine begrensninger som foreldre. Men de kan jo likevel gi barna kjærlighet.

Anonym
Onsdag 23. april 2014 08:00

Bra svart! Regner med at om man ikke har annet å tilbringe tiden med enn å sjikanere andre som har en annen alder ved graviditet enn man selv, så bør man søke hjelp for å mestre engasjere seg i annet. Alder er ingen hindring. Viktigst er at barna har kjærlighet og helst rimelig oppegående mennesker rundt seg. Lykke til med å finne deg annet å beskjeftige deg med, du som måtte bruke energien din på å bry deg om at noen av oss velger å få barn i 40-åra.

Bredine
Tirsdag 10. juni 2014 12:56

Ja! Nå sitter jeg her med to positive gravidtester, og jeg er 45 år!

Har gått noen dager over tiden for at jeg skulle hatt mensen, og det har faktisk aldri skjedd før, bortsett fra tidligere svangerskap i yngre dager.

Har alltid ønsket meg flere barn egentlig, men tenkt at vi får være fornøyd med de vi har. Da vi for en stund siden dessverre opplevde alle menneskers største frykt i livet, å miste den ene av dem, bestemte vi oss for å gå for og prøve igjen. Vi føler vi har så mye å gi, og ønsker så veldig at barnet vårt som mistet sitt kjære søsken skal slippe å være " alene".

Og siden vi er i den alderen vi er i, tenkte vi nå eller aldri. Eneste hjelpemiddel vi har brukt, er eggløsningstest. Etter 2. forsøk ved smilefjes på en slik test, sitter jeg altså her med positive gravidtester, uteblitt mens, kjempeømme bryster og masse tanker. Full av takknemlighet over at kroppen min fortsatt er fruktbar, samtidig som jeg tenker at sjansen for både spontanabort og kromosomfeil absolutt er til stede.

Har så lyst til å dele med verden at jeg er gravid, fortelle tenåringen min at det kanskje blir et søsken, jobben at jeg etter en stor sorg nå kanskje skal få oppleve den ultimate lykke igjen. Men etter alt jeg leser av risiko, og folks fordommer om svangerskap i min alder velger jeg å vente. Orker ikke å få servert alt det negative som kan skje,at vi er egoistiske som ønsker dette i vår alder,alt det andre kule vi kunne ha funnet på, og evnt " Hva var det jeg sa". Velger heller å samle tankene om hvordan dette kan berike livet vårt.Så får " vinferien" erstattes med badeferie og andre gode ting, mens jeg tenker på at omstendighetene rundt et slikt voksent svangerskap er ganske mye annerledes nå enn i yngre dager,med trygghet på seg selv og partner, et godt sted å bo,trygg jobb og god helse, tross farer som måtte lure.

Er så spent på veien videre nå,ett under har skjedd ved at unnfangelsen faktisk er i boks. Så får vi krysse fingre og tær for at de neste stegene også lykkes :-) Er så glad!

Anonym
Tirsdag 10. juni 2014 15:13
Er dere klar over at dere er 50 år når barnet deres er 4-5 år gammelt?? 60 år når det er 14-15 ? Syns det er en smule egoistisk å lage barn rett før overgangsalderen . Kvinner er jo laget for å få barn mellom 20-30 år. Tenkt på at. Det er en grunn for at dere aborterer hele tiden? Lykke til med småbarnsperioden sier jeg bare- i en alder av 50 år.. Huff

Forstår ikke hvordan en oppegående person kan være så ond å skrive så mye negativitet! Og faktisk si at " det er en grunn til dere aborterer hele tiden" er jo heilt vanvittig vondt å lese!
Har DU tenkt på at det finnes damer så har prøvd å bli gravide kjempe lenge som faktisk får det til når de minst venter det som feks i en alder av 40 + åra?
Ska de ikke bli unnet med postivitet og gode ønsker?
Vi damer holder oss mye yngre i dag enn det vi gjorde før i tiden, en på 44 kan være sprekere og se yngre ut en en kvinne på 30, alt handler om livstil! så skjerp deg!

Uansett så unner jeg dem alt godt de så får barn i godt voksen alder fordi kjærligheten har ingen grense og absolutt ingen ALDER ....
masse lykke til damer :D klem fra en gravid jente på 23 i uke 34 :D

Anonym
Tirsdag 10. juni 2014 18:42

Forstår ikke hvordan en oppegående person kan være så ond å skrive så mye negativitet! Og faktisk si at " det er en grunn til dere aborterer hele tiden" er jo heilt vanvittig vondt å lese!
Har DU tenkt på at det finnes damer så har prøvd å bli gravide kjempe lenge som faktisk får det til når de minst venter det som feks i en alder av 40 + åra?
Ska de ikke bli unnet med postivitet og gode ønsker?
Vi damer holder oss mye yngre i dag enn det vi gjorde før i tiden, en på 44 kan være sprekere og se yngre ut en en kvinne på 30, alt handler om livstil! så skjerp deg!

Uansett så unner jeg dem alt godt de så får barn i godt voksen alder fordi kjærligheten har ingen grense og absolutt ingen ALDER ....
masse lykke til damer :D klem fra en gravid jente på 23 i uke 34 :D

Helt enig med deg, vedkommende er ikke oppegående. legge seg inn som anonym og mene noe om andre bør du vel holde deg for god til. Jeg ønsker dere alle lykke til og måtte barna få kjærlighet, det er det viktigste for alle barn. Til alle gravide uansett alder jeg håper dere har et enkelt svangerskap. Jeg ønsker dere all lykke, og måtte slike tåpelige uttalelser slutte.

Anonym
Fredag 13. juni 2014 11:02

For et utrolig tåpelig - og ikke minst respektløst svar. Det finst mange som blir naturlig gravide i en alder av 40+, og det er derfor ganske kunnskapsløst å si at kroppen er ment å få barn mellom 20-30 år...kroppen kan få barn så lenge man har menstruasjon, noe som ofte er fra 13 år til nesten 50 år. Hjelp til å bli gravid trenger både vi i 30-års alderen, og de i 40-års alderen, det kommer an på mange ting. Mange har heller ikke funnet noen de har lyst å få barn sammen med før de er 40, og selv om jeg "bare" er 30 har jeg null problem med å forstå ønsket. Moren til veninnen min var 47 år da hun fkk henne, helt naturlig, og som sist av 5 søsken. Hun er den sprekeste jeg vet om, og selv om veninnen min såklart skulle ønske moren hennes var noen år yngre, er hun nå godt over 30 år og klarer seg HELT fint selv - og er ikke minst takknemlig for livet. Hun har ikke manglet noen ting i oppveksten, verken av kjærlighet eller oppfølging....

Anonym
Torsdag 30. juli 2015 14:07

Hei igjen og takk.Jeg er også spotter og hadde også regelmessig eggløsning og egentlig mer enn nok egg. Var og tok ultralyder ifm. dette så det ble konstantert hos lege.Ved mine hormonkurer har jeg fått Pergotime som skal startes taes en av de siste dagene ved menstruasjon. Det er bare 5 tabletter. Disse gjør flere follikler, i tillegg tok jeg en sprøyte som het Puregon den dagen jeg fikk positiv eggløsningstest og deretter, noen dager senere tok jeg progesteronstøtte. Da prøvde jeg både med Crinone gel og Lutinus. Fikk akkurat samme behandling når jeg fikk utført IVF ved en klinikk i Oslo i august 2013. Jeg ville kanskje prøvd dette. Jeg ble gravid med denne form for hormonkur i janaur 2013.

Når det gjelder eggdonasjonen så endte vi i Riga. Utrolig flott, seriøs og moderne klinikk. Etter vi var der blir det så jeg føler at de har mye mer erfaring rundt det å bli/være gravid enn hva jeg opplevde på de 2 klinikkene her i Norge.

Tenker du eggdonasjon så vil det komme seg på litt i underkant av 100 000,- da er reiser, evt. overnatting (det er veldig billig å overnatte der nede og om du bestiller fly en god stund før du skal reise så blir det også ganske rimelig). Medisiner er også med i denne prisen og all oppfølging fra de i etterkant.

Masse lykke til dere også:-)

Hei ☺ Jeg kom helt tilfeldig over denne tråden og samtalen er veldig relevant til vår egen situasjon. Når dere snakker om at behandling i Riga koster oppunder 100.000,-, er dette for et forsøk med donor? Hva koster evt å sette inn frosne befruktede egg? Vi vurderer Riga fordi det virker så mye enklere å komme seg dit og kostnaden på å overnatte der. Anita ☺

Anonym
Fredag 11. des. 2015 13:57
Ja! Nå sitter jeg her med to positive gravidtester, og jeg er 45 år!

Har gått noen dager over tiden for at jeg skulle hatt mensen, og det har faktisk aldri skjedd før, bortsett fra tidligere svangerskap i yngre dager.

Har alltid ønsket meg flere barn egentlig, men tenkt at vi får være fornøyd med de vi har. Da vi for en stund siden dessverre opplevde alle menneskers største frykt i livet, å miste den ene av dem, bestemte vi oss for å gå for og prøve igjen. Vi føler vi har så mye å gi, og ønsker så veldig at barnet vårt som mistet sitt kjære søsken skal slippe å være " alene".

Og siden vi er i den alderen vi er i, tenkte vi nå eller aldri. Eneste hjelpemiddel vi har brukt, er eggløsningstest. Etter 2. forsøk ved smilefjes på en slik test, sitter jeg altså her med positive gravidtester, uteblitt mens, kjempeømme bryster og masse tanker. Full av takknemlighet over at kroppen min fortsatt er fruktbar, samtidig som jeg tenker at sjansen for både spontanabort og kromosomfeil absolutt er til stede.

Har så lyst til å dele med verden at jeg er gravid, fortelle tenåringen min at det kanskje blir et søsken, jobben at jeg etter en stor sorg nå kanskje skal få oppleve den ultimate lykke igjen. Men etter alt jeg leser av risiko, og folks fordommer om svangerskap i min alder velger jeg å vente. Orker ikke å få servert alt det negative som kan skje,at vi er egoistiske som ønsker dette i vår alder,alt det andre kule vi kunne ha funnet på, og evnt " Hva var det jeg sa". Velger heller å samle tankene om hvordan dette kan berike livet vårt.Så får " vinferien" erstattes med badeferie og andre gode ting, mens jeg tenker på at omstendighetene rundt et slikt voksent svangerskap er ganske mye annerledes nå enn i yngre dager,med trygghet på seg selv og partner, et godt sted å bo,trygg jobb og god helse, tross farer som måtte lure.

Er så spent på veien videre nå,ett under har skjedd ved at unnfangelsen faktisk er i boks. Så får vi krysse fingre og tær for at de neste stegene også lykkes :-) Er så glad!

Hei Bredine
Sterk historie , kjenner jeg ble så glad på din vegne . Ser innlegget er gammelt . Skulle gjerne ha vist hvordan det gikk med deg videre :)
Anonym
Tirsdag 3. okt. 2017 13:37

For noe tull! Kvinner er lager for å få barn helt til de ikke kan det lenger( overgangsalderen) . Å få barn er vel ikke det verste man kan gjøre her i livet!

12
Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}