Glad, men bekymret

Anonym
Fredag 20. okt. 2017 10:45

Hei. Jeg er 43 år og gravid (5+4) for første gang. Dette er noe jeg har ønsket i mange år. Jeg leser så mye om at mange over 40 mister tidlig i svangerskapet og er veldig bekymret for det. Jeg kjenner etter i kroppen hele tiden om jeg merker noe. Jeg kjenner en "klump" nederst i magen -ikke direkte murring eller stikking. Ved mye bevegelse/aktivitet gjør det vondt. Føler meg ellers i fin form (brystene er veldig såre og store da). Jeg jobber i helsevesenet der det er mye gåing og mange stell med ikke direkte løft, men flere tyngre forflytninger. Jeg skal f.eks. jobbe langvakter på 13timer både lørdag og søndag denne helgen. Burde jeg be om sykemelding? Vikaren til fastlegen min virker ikke til å vite så mye om graviditet for de over 40. Jeg måtte f.eks. selv nevne og be om tidlig ul. Litt redd for ikke å få god oppfølging fra ham. Selv føler jeg at min terskel for egenmelding og sykemelding er lav for jeg ønsker så veldig at dette skal gå bra!

Anonym
Mandag 23. okt. 2017 20:39

Jobben din vil ikke føre til abort, ei heller tunge løft. Det er for mor dette kan bli vondt mht bekken og rygg og andre ledd. Med mindre du er lenger ut i svangerskapet og har fått konstatert fare for ruptur e.l. kan du jobbe som før såfremt du ikke jobber med utagerende pasienter o.l.
Å bli sliten er slitsomt, men ikke farlig. ;)

Å ligge på sofaen øker dessverre ikke sjansene for at dette skal gå bra, og man får fort brakkefeber av å bare være hjemme, så å holde det gående er sunnest for de fleste når det er mulig.

Du kan gå til jordmor i kommunen din i stedet for til legen når du ikke MÅ til legen.

Jobben din er pliktig til å tilrettelegge også, så si ifra til sjefen din og legen så dere kan finne en plan hvis du trenger det.

Husk å ta folat nå, og ut ammeperioden. :)

Anonym
Tirsdag 12. des. 2017 23:48

Så morro:) Hvor mange pp hadde dere før spiren satt? Er på samme alder og prøver:)

Anonym
Torsdag 18. jan. 2018 12:53

Hos oss var alt "tilfeldig". Ikke prøvd noe aktivt bortsett fra at vi sluttet med prevensjon et år tidligere. Det var/er vel mer mitt ønske enn barnefaren sitt. Jeg er nå i uke 19 og alle prøver er fine. Ordinær ul til mandag :-) lykke til!

Anonym
Torsdag 18. jan. 2018 13:04
Hos oss var alt "tilfeldig". Ikke prøvd noe aktivt bortsett fra at vi sluttet med prevensjon et år tidligere. Det var/er vel mer mitt ønske enn barnefaren sitt. Jeg er nå i uke 19 og alle prøver er fine. Ordinær ul til mandag :-) lykke til!

Takk, prøver fortsatt:) La oss høre hva de sier på ul? Tok ut spiralen i juli, håper det sitter snart..

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}