Når tas avgjørelse om planlagt keisersnitt?

Anonym
Tirsdag 5. des. 2017 20:37

Har et spørsmål til dere som har hatt planlagt keisersnitt:

Jeg er nå i uke 27,og har en muskelknute i bekkenet som gjør at det kanskje blir planlagt ks.

På kontroll i forgårs sa overlegen på sykehuset at dersom tilstanden ikke endrer seg,vil de ta avgjørelsen om ks slik at jeg ikke risikerer å gå i fødsel først.Ved neste kontroll vil jeg være i uke 32.Hun sa de kanskje ville ta avgjørelsen da,men det kunne også bli aktuelt å avvente.Jeg er ganske spent og litt bekymret.Skal bli godt med en avklaring.

Hvilken uke av graviditeten ble det tatt avgjørelse om ks for dere?

Anonym
Tirsdag 5. des. 2017 20:47

Det kan de vente med lenge, helt opptil termin. de vil helst ikke ta ks, siden det er en risiko for både mor og barn. Jeg måtte gå fire dager etter vannavgang før de tok ks på meg. Riene startet ikke selv om vannet hadde gått, men de lot meg altså vente så lenge som fire dager. Da var jeg i uke 36. Med nummer to gikk vannet i uke 28. Da ventet de også i fire dager, men til slutt så fikk jeg morkakeløsning og da ble det katastrofesnitt. Så de venter så lenge som mulig.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 00:53

Nei, det stemmer ikke.
Når det er en medisinsk grunn til at man må få planlagt KS, tar de en avgjørelse lenge før termin. Å gå på overtid er ikke noen risiko i seg selv.
De venter selvfølgelig så lenge som mulig når babyen blir ekstremprematur, da alle sekunder i magen teller.

De bestemmer seg nok for en dato på din neste kontroll, altså at de sier at uke ... er siste frist, også får du nok keisersnittet i uke 38. Det er vanlig å ta planlagt KS da, fordi man er over prematurgrensen.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 06:28
Nei, det stemmer ikke.
Når det er en medisinsk grunn til at man må få planlagt KS, tar de en avgjørelse lenge før termin. Å gå på overtid er ikke noen risiko i seg selv.
De venter selvfølgelig så lenge som mulig når babyen blir ekstremprematur, da alle sekunder i magen teller.De bestemmer seg nok for en dato på din neste kontroll, altså at de sier at uke ... er siste frist, også får du nok keisersnittet i uke 38. Det er vanlig å ta planlagt KS da, fordi man er over prematurgrensen.

Hvis det er en mulighet for at ting kan rette seg selv, så venter de så lenge som til termin. Så det stemmer i ts sitt tilfelle.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 10:36
Nei, det stemmer ikke.
De venter selvfølgelig så lenge som mulig når babyen blir ekstremprematur, da alle sekunder i magen teller.De bestemmer seg nok for en dato på din neste kontroll, altså at de sier at uke ... er siste frist, også får du nok keisersnittet i uke 38. Det er vanlig å ta planlagt KS da, fordi man er over prematurgrensen.

Det stemmer med det overlegen sa til meg ja.

Jordmor Siri
Onsdag 6. des. 2017 12:15

Hei!
Hvis muskelknuten fortsatt er stor eller større på neste kontroll kan de ta avgjørelsen på neste kontroll. Har den krympet, det skjer det også, så vil de se an, men "siste sjanse" er som oftest ca uke 36.

Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 13:08
Hei!
Hvis muskelknuten fortsatt er stor eller større på neste kontroll kan de ta avgjørelsen på neste kontroll. Har den krympet, det skjer det også, så vil de se an, men "siste sjanse" er som oftest ca uke 36. Riktig lykke til videre!

Tusen takk for svar :) Det skal bli godt å få en avklaring på dette.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 13:44
Hei!
Hvis muskelknuten fortsatt er stor eller større på neste kontroll kan de ta avgjørelsen på neste kontroll. Har den krympet, det skjer det også, så vil de se an, men "siste sjanse" er som oftest ca uke 36. Riktig lykke til videre!

Nettopp. Ingen går til termin med potensielle farer for barnet. Flott du ordner opp, Jordmor Siri! :)

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 17:58

Jeg gikk helt til termin med muskelknute før de bestemte at det ble ks. Da var jeg i uke 39+6. Så man kan gå helt til termin før de bestemmer seg ja. Det er ikke likt på alle sykehus.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 18:18
Jeg gikk helt til termin med muskelknute før de bestemte at det ble ks. Da var jeg i uke 39+6. Så man kan gå helt til termin før de bestemmer seg ja. Det er ikke likt på alle sykehus.

Hvor stor var din knute og hvor lå den plassert?

Kan godt være det er ulik praksis ja men legen på Haukeland sykehus der jeg går sa de ville ta avgjørelsen i god tid.Fastlegen min sa de vanligvis bestemte det rundt uke 37,ikke langt unna det jordmor Siri skrev altså.Min knute har vokst litt og sitter helt på samme sted som tidligere.Var hos en privat gynekolog i dag for å ta 3D ultralyd.Han tok også ultralyd av knuten og sa den ikke kom til å flytte på seg, basert på hans erfaring.Jeg får bare vente og se hva som skjer...ts

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 18:37

Hvor stor var din knute og hvor lå den plassert?Kan godt være det er ulik praksis ja men legen på Haukeland sykehus der jeg går sa de ville ta avgjørelsen i god tid.Fastlegen min sa de vanligvis bestemte det rundt uke 37,ikke langt unna det jordmor Siri skrev altså.Min knute har vokst litt og sitter helt på samme sted som tidligere.Var hos en privat gynekolog i dag for å ta 3D ultralyd.Han tok også ultralyd av knuten og sa den ikke kom til å flytte på seg, basert på hans erfaring.Jeg får bare vente og se hva som skjer...ts

Min var 11 cm og lå ganske langt ned, men de ville helst at jeg skulle føde vaginalt så de ventet til termin før de så at det ikke kom til å gå. Dette var Ullevål.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 18:49

Da har jo beslutningen vært å egentlig ikke ta KS, det er jo noe annet. :)

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 18:54
Da har jo beslutningen vært å egentlig ikke ta KS, det er jo noe annet. :)

Spørsmålet var når man får planlagt ks, mitt svar var at det kan skje helt opp til termin. Mitt svar var svar på spørsmålet som ble stilt. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som ts.

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 19:13

Hvor stor var din knute og hvor lå den plassert?Kan godt være det er ulik praksis ja men legen på Haukeland sykehus der jeg går sa de ville ta avgjørelsen i god tid.Fastlegen min sa de vanligvis bestemte det rundt uke 37,ikke langt unna det jordmor Siri skrev altså.Min knute har vokst litt og sitter helt på samme sted som tidligere.Var hos en privat gynekolog i dag for å ta 3D ultralyd.Han tok også ultralyd av knuten og sa den ikke kom til å flytte på seg, basert på hans erfaring.Jeg får bare vente og se hva som skjer...ts

Min var 11 cm og lå ganske langt ned, men de ville helst at jeg skulle føde vaginalt så de ventet til termin før de så at det ikke kom til å gå. Dette var Ullevål.

Ok.Omtrent som min,den er 13 cm x 11 cm og sitter helt nede i bekkenet.Jeg har en litt annen situasjon enn deg da overlegen allerede har konkludert med at den uten tvil er en fødselshindring slik den ligger nå.Det er på ingen måte mulig å prøve å føde vaginalt med mindre knuten flytter seg oppover.Det har den hittil ikke gjort.Får bare ta en dag av gangen og se hva som skjer...ts

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 19:23

Ok.Omtrent som min,den er 13 cm x 11 cm og sitter helt nede i bekkenet.Jeg har en litt annen situasjon enn deg da overlegen allerede har konkludert med at den uten tvil er en fødselshindring slik den ligger nå.Det er på ingen måte mulig å prøve å føde vaginalt med mindre knuten flytter seg oppover.Det har den hittil ikke gjort.Får bare ta en dag av gangen og se hva som skjer...ts

Ja det var slik med meg og. De ventet for å se om den flytttet seg, men de tok altså ikke beslutningen før uke 39+6. Men som sagt, de gjør det nok litt forskjellig avhengig av hvilket sykehus og hvilke leger man har.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}