Feil fakta

Anonym
Søndag 3. des. 2017 19:17

Vet ikke om denne posten hører til her, men vi får se. Jeg lurer på hvorfor folk her tror det er greit å gi feil info når noen stiller et seriøst spørsmål? Altså, vi kan alle Google, men det gjør oss ikke til eksperter. Derfor er det mange råd her som er feil og direkte farlige, og folk er veldig påståelige med at de har rett, kun fordi "det står på nettet" eller fordi det står på denne siden. Så vær så snill, er du ikke ekspert eller har utdannelsen: ikke påstå hardnakket at det du sier er det eneste riktige, det er flere her med meninger som kan være like/mer riktige enn dine svar. Og å være hoven og bitchy hjelper hvertfall ikke.

Anonym
Søndag 3. des. 2017 19:26
Vet ikke om denne posten hører til her, men vi får se. Jeg lurer på hvorfor folk her tror det er greit å gi feil info når noen stiller et seriøst spørsmål? Altså, vi kan alle Google, men det gjør oss ikke til eksperter. Derfor er det mange råd her som er feil og direkte farlige, og folk er veldig påståelige med at de har rett, kun fordi "det står på nettet" eller fordi det står på denne siden. Så vær så snill, er du ikke ekspert eller har utdannelsen: ikke påstå hardnakket at det du sier er det eneste riktige, det er flere her med meninger som kan være like/mer riktige enn dine svar. Og å være hoven og bitchy hjelper hvertfall ikke.

Helt enig!

Når ekspertene her på siden (gynekologen, jordmødrene og det øvrige helsepersonellet) sier noe, bør man forholde seg til det, og ikke blande meninger og feiltolket "fakta" inn i det!

<3

Anonym
Søndag 3. des. 2017 19:39

Når eksperter sier noe, så hører man på det, ikke på googling. Men mange her later som om de har hørt noe fra en ekspert, og ytrer det. Ofte sier man at en jordmor har sagt ditt og datt, men hva vet vi om det? Mange her lyver tydeligvis bare for å ha "rett". Og for å få fram meningen sin blir de ofte bitchy. Da er det synd på den som stilte et seriøst spørsmål, og bare får synsing og "jammen min jordmor sa det og det står på nettet assa."

Anonym
Søndag 3. des. 2017 19:45
Når eksperter sier noe, så hører man på det, ikke på googling. Men mange her later som om de har hørt noe fra en ekspert, og ytrer det. Ofte sier man at en jordmor har sagt ditt og datt, men hva vet vi om det? Mange her lyver tydeligvis bare for å ha "rett". Og for å få fram meningen sin blir de ofte bitchy. Da er det synd på den som stilte et seriøst spørsmål, og bare får synsing og "jammen min jordmor sa det og det står på nettet assa."

Enig! Slike "wannabe googleheads" er så sinnsykt slitsomme! Jeg vet best så hold kjeft liksom...

Anonym
Søndag 3. des. 2017 21:29

Jeg er så enig!
Eksempelvis dette trollet som har vært skikkelig ufin i den tråden til hun stakkars jenta som var nervøs her. Hvor arrogant må man være for å ikke høre på eksperten som har drevet denne ekspert-siden, og vært jordmor i flere år enn mange av oss har levd??
Tenk å ha et sååå stort behov for å ha rett, at man heller gir ut feil info til en av de mest sårbare gruppene som er (gravide), enn å gi seg i en diskusjon, selv når ekspertene motbeviser deg.
Det er jo bare trist at folk sitter og lager kvalme for andre på den måten.

Anonym
Søndag 3. des. 2017 21:49
Jeg er så enig!
Eksempelvis dette trollet som har vært skikkelig ufin i den tråden til hun stakkars jenta som var nervøs her. Hvor arrogant må man være for å ikke høre på eksperten som har drevet denne ekspert-siden, og vært jordmor i flere år enn mange av oss har levd??
Tenk å ha et sååå stort behov for å ha rett, at man heller gir ut feil info til en av de mest sårbare gruppene som er (gravide), enn å gi seg i en diskusjon, selv når ekspertene motbeviser deg.
Det er jo bare trist at folk sitter og lager kvalme for andre på den måten.

Enig! Der kokte det virkeleg for meg, og eg måtte konsentrera meg for ikkje å skriva akkurat ka eg meinte. E det mulig? Folk e frekke....

Anonym
Mandag 4. des. 2017 06:48

Hvis dere snakker om den tråden med når den største abortfaren er over, så var det mye feil som kom opp der ja. Er ikke uten grunn at folk venter til de er kommet til den "magiske grensen" ved 12 uker, nettopp fordi da er man sikrere. De fleste ma skjer i uke åtte, så hva den kverulanten som kom med "fakta" om at den største abortfaren er over i uke fem er jo helt på jordet.

Anonym
Mandag 4. des. 2017 13:36
Hvis dere snakker om den tråden med når den største abortfaren er over, så var det mye feil som kom opp der ja. Er ikke uten grunn at folk venter til de er kommet til den "magiske grensen" ved 12 uker, nettopp fordi da er man sikrere. De fleste ma skjer i uke åtte, så hva den kverulanten som kom med "fakta" om at den største abortfaren er over i uke fem er jo helt på jordet.

Å herregud, nå er hun her også....

Hva faen er problemet ditt? Hvorfor kan du ikke forholde deg til fakta?
Du trenger visst en innføring i hva som er fakta:
Abortfaren er aldri over. Den største abortfaren er før hjertet begynner å slå. Det vil si at det er da de fleste abortene skjer. Det skjer aborter etter det også, men ikke på langt nær like mange. Vet du hvor mange befruktninger som blir noe av?

https://altformamma.no/ekspertsvar/4527/expert_chat_message/item_normal/null/abortfare-sp%C3%B8r-eksperten

https://altformamma.no/ekspertsvar/10013/expert_chat_message/item_normal/null/kristine-o-sp%C3%B8r-eksperten

https://altformamma.no/ekspertsvar/4099/expert_chat_message/item_normal/null/sa-sp%C3%B8r-eksperten

http://www.side2.no/helse/i-17-uke-fikk-elisabeth-beskjeden-alle-gravide-frykter---vi-finner-ingen-hjertelyd/3423230837.html (MA er ytterst sjeldent. Det vil si at SA skjer langt oftere. Ergo: Sa er vanligere, og de fleste SA skjer i uke 4.)

https://altformamma.no/artikler/829/article/item/null/5-punkter-om-ma-missed-abortion

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/spontan-abort/?page=2 (Her står det forklart så enkelt at til og med du må skjønne det. Hint: 80 er mer enn 3...)

http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/gynekologi/spontanabort

*Kremt.*

Vi er her når du er klar til å gå hjem med halen mellom beina...

Anonym
Mandag 4. des. 2017 15:43
Så er det de som ikke forstår fakta, og som gjør narr av andre for å få fram meningen sin. TSK TSK, noen burde gå barnehagen om igjen. Googling gjør deg ikke til faktamester.

Enig! Dette er det min lege sa til meg da jeg var gravid:

"En spontanabort skjer når et svangerskap ufrivillig avbrytes så tidlig at fosteret ikke kan overleve, vanligst på grunn av misdannelser. Risikoen for dette er størst før 12. graviditetsuke. Da kalles det en tidlig abort. Hjertet begynner å slå i uke fem, men både ma og spontanabort er vanlig både i uke fem, seks, syv og åtte. Så synker det gradvis mot uke 12."

Men ifølge folk her så skal man heller stole på googling enn på utdannede leger. Jadda, lenge leve de naive! Hahahaha!

Anonym
Mandag 4. des. 2017 16:50

Dere vet hva legene skal forholde seg til av retningslinjer sant?
Hint: Det ligger i linkene over her...
Dine anekdoter er ikke pålitelige kilder. Ingen forsker har noengang basert sin forskning på: "Jeg hørte en gang at noen hadde hørt..."

Og å gjøre narr av dere klarer dere helt på egenhånd.
Hvorfor er dere så lite villige til å innse at dere tar feil?
Tror dere det samlede legesamfunnet tar feil, men DIN lege har rett fordi han går imot alle andre? Det er jo definisjonen på idioti.

Les for guds skyld linkene før dere prøver igjen da. Og Google er bare metoden for å finne kildene, så akkurat det argumentet er moot. (Engelsk ord, vi mangler en oversettelse på norsk... Jeg kan forklare det om engelsk også er vanskelig for dere.)

Anonym
Mandag 4. des. 2017 16:59

Det er ikke det at jeg ikke forstår det du skriver, jeg bare tror ikke på det. Det må vel være lov å tro på forskjellige ting?

Anonym
Mandag 4. des. 2017 17:40
Det er ikke det at jeg ikke forstår det du skriver, jeg bare tror ikke på det. Det må vel være lov å tro på forskjellige ting?

Jada, du kan tro på akkurat hva du vil, men faktaene er jo de samme uansett om man tror på dem eller ikke.
Og faktaene er tydelig og simpelt forklart over her.

Problemet er jo at (dumme) folk bryr seg mer om hva som føøøles riktig enn hva som faktisk stemmer, og (dumme) folk bryr seg ikke om fakta.
https://www.newyorker.com/magazine/2017/02/27/why-facts-dont-change-our-minds

Og folk lurer på hvorfor utdannelse er viktig... Sukk...

Og her er mitt poeng med hele denne tråden: det går ikke an å stille spørsmål her inne uten at noen skal føle seg bedre enn andre og kalle dem ting. Hva hjelper det å kalle andre dumme? Hvorfor tror du at du er så mye smartere enn alle andre? Voksne mennesker klarer å ha en samtale uten å ty til barnehagestadiet, så da lurer jeg veldig på deg som absolutt må skrive sånt om andre: har du det bra med deg selv? De som er selvsikre og har beina plantet på jorden har ikke behov for å synke så lavt at de må være nedlatende.

Anonym
Mandag 4. des. 2017 19:34

Det er jo ikke noe som heter "feil fakta"... Enten er det fakta, eller så er det ikke fakta.
Fakta eller fiksjon. Fiksjon kan du tro på eller ikke. Fakta er fakta.

Anonym
Tirsdag 5. des. 2017 17:08

Jøsses, jeg ante ikke at det var så mange tenåringsmammaer her...
Motbydelig å se trollene holde på sånn, men også å lese svarene til dere andre.
Trollet som tydeligvis mener hun kan alt, burde jo skolere seg litt. (og kanskje lese linkene som ble delt, det er jo profesjonelle som har svart/skrevet det)
Dere andre burde kanskje slutte å fore trollet, hun har peilt seg inn på et spor det er vanskelig å komme ut av. Minner litt om hjernevasking, men forhåpentligvis er mye av det bare tull.
Et lite tips: Ikke hør på noen som ikke har profil/nick og som bare er anonym!
Hilsen Anonym
(gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? ;)

Anonym
Onsdag 6. des. 2017 00:50
Jøsses, jeg ante ikke at det var så mange tenåringsmammaer her...
Motbydelig å se trollene holde på sånn, men også å lese svarene til dere andre.
Trollet som tydeligvis mener hun kan alt, burde jo skolere seg litt. (og kanskje lese linkene som ble delt, det er jo profesjonelle som har svart/skrevet det)
Dere andre burde kanskje slutte å fore trollet, hun har peilt seg inn på et spor det er vanskelig å komme ut av. Minner litt om hjernevasking, men forhåpentligvis er mye av det bare tull.
Et lite tips: Ikke hør på noen som ikke har profil/nick og som bare er anonym!
Hilsen Anonym
(gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? ;)

Helt enig, folk bør lese linkene, og ta det til seg.
Forøvrig er det ingen som har trollet. Trolling er noe helt annet. :)

Jeg gidder ikke få emailen full av spam, så jeg orker ikke lage profil her bare for å høre på en masse folk krangle om ting de ikke har greie på. :P

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}