Gravid igjen etter SA og bekymret

mme88
Tirsdag 14. nov. 2017 17:21

Hei

Jeg hadde en SA som startet 2.oktober. Nå viser graviditetstester at jeg er gravid igjen. LYKKE! Men... Jeg er så sinnsykt bekymret, redd og trist. Tenker hele tiden på at det kan ende opp som en SA igjen. Jeg vil glede meg, se fremover og planlegge livet som kommer. Det blir vårt første barn, og vi har lenge forsøkt å bli gravide.
Jeg regner med at jeg alltid kommer til å bekymre meg for barnet. Men nå tar jeg nesten en SA "på forskudd" om det går ann å si..

Når er den største faren for abort over ?
Og har dere noen tips til å stresse ned og bli mindre bekymret ?

Hilsen nervøs førstegangsmamma (forhåpentligvis)

Anonym
Tirsdag 14. nov. 2017 17:45

Husk at man kan ha hcg i kroppen i ni uker etter en sa, så for å være sikker på at testen ikke slo ut på hcg fra sa, så burde du ta blodprøve hos legen.

mme88
Tirsdag 14. nov. 2017 18:01
Husk at man kan ha hcg i kroppen i ni uker etter en sa, så for å være sikker på at testen ikke slo ut på hcg fra sa, så burde du ta blodprøve hos legen.

Tar selvfølgelig test hos legen også. Tok graviditetstest rett etter SA som var negativ. Disse tre jeg tok nylig var kraftig positiv, så noe er på gang.

Anonym
Tirsdag 14. nov. 2017 18:21

Ja men da så, da er du gravid. Den største abortfaren er over etter uke 12. Det er derfor man venter med å annonsere det til man har kommer dit. Det er nok ingenting noen kan si for å berolige deg desverre, alle gravide er bekymret for alt mulig under en graviditet. Det er vanlig med sa, men nå som du har hatt en så går det nok bra denne gangen. Ta privat ul om du er bekymret. når man har sett et bankende hjerte etter uke seks så er det liten sannsynlighet for sa. Hjertet begynner å banke i slutten av uke fem.

Anonym
Tirsdag 14. nov. 2017 20:32
Ja men da så, da er du gravid. Den største abortfaren er over etter uke 12. Det er derfor man venter med å annonsere det til man har kommer dit. Det er nok ingenting noen kan si for å berolige deg desverre, alle gravide er bekymret for alt mulig under en graviditet. Det er vanlig med sa, men nå som du har hatt en så går det nok bra denne gangen. Ta privat ul om du er bekymret. når man har sett et bankende hjerte etter uke seks så er det liten sannsynlighet for sa. Hjertet begynner å banke i slutten av uke fem.

Den største faren er over etter uke 5. Det er ingenting magisk med uke 12. ;)

Anonym
Onsdag 15. nov. 2017 04:39

Den største faren er over etter uke 5. Det er ingenting magisk med uke 12. ;)

De fleste ma skjer i uke 8-9, så påstanden din er ikke sann.

Anonym
Onsdag 15. nov. 2017 21:50

Jo, det er den, og det er fakta, ikke en påstand.
De fleste aborter skjer før uke 5 når hjertet begynner å slå. Et svimlende overtall av aborter er spontanaborter, hvor kroppen ordner opp før hjertet begynner å slå, fordi embryoet ikke var levedyktig.
Du må skille snørr og barter før du uttaler deg.

Anonym
Torsdag 16. nov. 2017 05:22

De fleste aborter skjer før uke 5 når hjertet begynner å slå. Et svimlende overtall av aborter er spontanaborter, hvor kroppen ordner opp før hjertet begynner å slå, fordi embryoet ikke var levedyktig.

Så utrolig voksent av deg du. Før uke fem er det størst sjans for sa. Etter uke fem er det størst sjans for ma.

Anonym
Fredag 17. nov. 2017 18:36

Så utrolig voksent av deg du. Før uke fem er det størst sjans for sa. Etter uke fem er det størst sjans for ma.

At du ikke er voksen nok til å ta imot korrigeringer har ingenting med hvor voksen jeg er.
Ikke speil dine feil på meg, speil deg heller i at jeg har rett og korrigere deg selv.
MA er missed abortion, en abort som skulle skjedd tidligere, og som ikke fullføres.
Faren er ikke størst for det etter uke 5. Faren er størst før uke 5, og noen få aborter skjer for sent, og kroppen forstår ikke at den har mistet. Det OPPDAGES som regel ikke før etter uke 5. Som sagt; snørr og barter.

Anonym
Fredag 17. nov. 2017 22:47

Jeg hadde en sa i uke 6 og fikk beskjed av overlegen på føden om at det er 70 % sjanse for spontanabort før uke 12. Han sa ingen ting om at de fleste sa skjer før uke 5. For hver uke som går minsker du risken for abort. Ta en dag av gangen, håper det klaffer for deg denne gangen. Hilsen en som har mistet før og nå er gravid igjen i uke 16 :) snakk med legen om en tidlig ul sånn at du slipper å stresse og tenke.

Anonym
Fredag 17. nov. 2017 23:42

Legen sier ikke alt han vet vet du. ;)
De fleste skjer før uke 5, fordi det er da hjertet begynner å slå, og kroppen kvitter seg med ikke-levedyktige embryoer så fort som mulig. Når ikke hjertet kan begynne å slå, er det ikke liv laga. Dette vet kroppen (som regel) veldig tidlig, og derfor mister de samme omtrent rundt da de allikevel skulle hatt mens, og mistolker ofte derfor en abort for å være en litt rar mens.
Derfor er man godt over den verste faren når man er kommet til uke 9 eller hva det enn stod i hovedinnlegget.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 07:11

Spontanabort er ganske vanlig og forekommer mellom 10-20 prosent av alle påbegynte svangerskap. De aller fleste spontanabortene skjer i løpet av de første 12 ukene av svangerskapet, sier Lommelegens svarlege Liv Bente Romundstad, gynekolog og postdoktor ved Institutt for samfunnsmedisin, NTNU.
En spontanabort regnes som svangerskap som går til grunne innen 22. svangerskapsuke. 85 % av spontanabortene skjer i første trimester, altså i løpet av de første 12 ukene i svangerskapet.

Så med mindre du er lege, kjære kverulant, så stoler vi på de faglærte og holder oss til at faren er størst de første 12 ukene.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 11:14
Spontanabort er ganske vanlig og forekommer mellom 10-20 prosent av alle påbegynte svangerskap. De aller fleste spontanabortene skjer i løpet av de første 12 ukene av svangerskapet, sier Lommelegens svarlege Liv Bente Romundstad, gynekolog og postdoktor ved Institutt for samfunnsmedisin, NTNU.
En spontanabort regnes som svangerskap som går til grunne innen 22. svangerskapsuke. 85 % av spontanabortene skjer i første trimester, altså i løpet av de første 12 ukene i svangerskapet.Så med mindre du er lege, kjære kverulant, så stoler vi på de faglærte og holder oss til at faren er størst de første 12 ukene.

At du ikke kan grunnleggende anatomi, biologi eller prosentregning gjør ikke meg til kverulant.
De regner med alle ufrivillige aborter før uke 22 som spontanaborter.
Både fullendte og ufullendte. (SA og MA.)
De fleste skjer før uke 5, når hjertet begynner å slå. (Hvor mange ganger må du ha dette inn med teskje?)

https://nhi.no/graviditetsoraklet/mor/svangerskapsuke-4/
https://nhi.no/graviditetsoraklet/mor/svangerskapsuke-7/

Les dem i den rekkefølgen de står oppført, så forstår du. (Det vil si, du forstår om du har en grunnleggende leseforståelse.)

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 12:57

Hei du. Jeg hadde sa først i uke 8, og så i uke ni. Legene både på Riksen, Ullevål og jordmor sa at dette er vanlig, og at de statistikkene man finner på nett er veldig misvisende og gamle. Det er jo legene som holder på med dette hver dag som vet best. Jeg fikk beskjed om at man er ganske trygg etter uke tolv, men at før dette spiller det ingen rolle hvilken uke man er i, og at det er like vanlig å abortere i uke seks som i uke ni. Det sa ekspertene og de stoler jeg på ihvertfall.det er også derfor man anbefaler å holde det litt hemmelig til man er over uke tolv. De fleste abortene skjer før man i det hele tatt vet at man hat vært gravid, men siden man ikke vet prosentene på dette, vet man ihvertfall at det skjer like mange aborter før uke fem som før uke ni feks.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 13:45
Hei du. Jeg hadde sa først i uke 8, og så i uke ni. Legene både på Riksen, Ullevål og jordmor sa at dette er vanlig, og at de statistikkene man finner på nett er veldig misvisende og gamle. Det er jo legene som holder på med dette hver dag som vet best. Jeg fikk beskjed om at man er ganske trygg etter uke tolv, men at før dette spiller det ingen rolle hvilken uke man er i, og at det er like vanlig å abortere i uke seks som i uke ni. Det sa ekspertene og de stoler jeg på ihvertfall.det er også derfor man anbefaler å holde det litt hemmelig til man er over uke tolv. De fleste abortene skjer før man i det hele tatt vet at man hat vært gravid, men siden man ikke vet prosentene på dette, vet man ihvertfall at det skjer like mange aborter før uke fem som før uke ni feks.

NHI er oppdatert, tro meg. Jeg hadde aldri stolt på at enkeltleger holder seg oppdaterte, fordi det trenger de ikke.
Man vet prosentene, de står på linken.

mme88
Lørdag 18. nov. 2017 19:04

Hvis dere to skal krangle så vennligst gjør det enn annen plass. Jeg er ute etter støttende ord og oppmuntringer. Ikke to som skal krangle om hvem som har rett.
Vi kan alle lese på nettet å finne svar. Jeg er ute etter ERFARINGER.

Takk til dere som deler erfaringer. Har mange bekjente som både mister i både uke 5 og uke 8.. Er glad på deres vegne som har klart å bli gravide igjen, og kommet så langt! Krysser fingrene for at vi alle får friske og fullgåtte svangerskap <3
Og takk til deg som nevnte tidlig UL, legen skulle fikse det. Jeg er 5+4 nå, og hver dag forsvinner liiiitt av frykten, og jeg klarer glede meg litt mer!

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 19:12
Hvis dere to skal krangle så vennligst gjør det enn annen plass. Jeg er ute etter støttende ord og oppmuntringer. Ikke to som skal krangle om hvem som har rett.
Vi kan alle lese på nettet å finne svar. Jeg er ute etter ERFARINGER. Takk til dere som deler erfaringer. Har mange bekjente som både mister i både uke 5 og uke 8.. Er glad på deres vegne som har klart å bli gravide igjen, og kommet så langt! Krysser fingrene for at vi alle får friske og fullgåtte svangerskap <3
Og takk til deg som nevnte tidlig UL, legen skulle fikse det. Jeg er 5+4 nå, og hver dag forsvinner liiiitt av frykten, og jeg klarer glede meg litt mer!

Hei, om du er i uke 5+4 så starter hjertet snart å banke :) ta en tidlig ul, kanskje allerede neste uke. Legen min sa at når man har sett et bankende hjerte så er sannsynligheten for at det skal gå bra veldig stor. Jeg hadde sa i uke 7 og 9, men var ikke på tidlig ul. Så ble jeg gravid igjen og så et bankende hjerte i uke 6+3. Nå er gutten et år gammel :)

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 19:48
Hei, om du er i uke 5+4 så starter hjertet snart å banke :) ta en tidlig ul, kanskje allerede neste uke. Legen min sa at når man har sett et bankende hjerte så er sannsynligheten for at det skal gå bra veldig stor. Jeg hadde sa i uke 7 og 9, men var ikke på tidlig ul. Så ble jeg gravid igjen og så et bankende hjerte i uke 6+3. Nå er gutten et år gammel :)

Det er jo ikke selve handlingen å se hjertet som gjør at det går bra.
Det er at hjertet begynner å slå som er en indikasjon på at det mest sannsynlig er et levedyktig embryo.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 19:51
Vi kan alle lese på nettet å finne svar. Jeg er ute etter ERFARINGER. Takk til dere som deler erfaringer. Har mange bekjente som både mister i både uke 5 og uke 8.. Er glad på deres vegne som har klart å bli gravide igjen, og kommet så langt! Krysser fingrene for at vi alle får friske og fullgåtte svangerskap <3

Er det ikke bedre med fakta enn synsing/erfaringer da? :)

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 19:55

Det er at hjertet begynner å slå som er en indikasjon på at det mest sannsynlig er et levedyktig embryo.

Sa jeg noe annet? Tror du jeg er dum? Jeg vet at man ikke må se hjerte banke for at graviditeten skal gå bra, ærlig alt! Mine sa kan ha skjedd når som helst, det er ikke engang sikkert at hjertet hadde begynt å slå. Poenget er at når det først har begynt å slå, og har slått en stund, så er sannsynligheten stor for at det går bra. Hvis du ikke har noe annet her å gjøre enn å trolle, så kan du gå et annet sted.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 20:29

Sa jeg noe annet? Tror du jeg er dum? Jeg vet at man ikke må se hjerte banke for at graviditeten skal gå bra, ærlig alt! Mine sa kan ha skjedd når som helst, det er ikke engang sikkert at hjertet hadde begynt å slå. Poenget er at når det først har begynt å slå, og har slått en stund, så er sannsynligheten stor for at det går bra. Hvis du ikke har noe annet her å gjøre enn å trolle, så kan du gå et annet sted.

Jeg svarte deg på akkurat det du skrev. Det er du som må lære å skrive.
Du bør lære deg hva å trolle er også, for dette er bare pinlig.

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 20:54

Nå tror jeg admin bør fjerne trollinga her

Anonym
Lørdag 18. nov. 2017 21:37

Nå tror jeg admin bør fjerne trollinga her

Kjære vene... Ingen har trolla. Trolling er noe helt annet enn du tror. Lær deg internett.

mme88
Søndag 19. nov. 2017 23:57

Helt enig. Om du skal pirke på alt som skrives her i denne tråden kan du bare holde deg unna. Vær så snill.
Du svarte ikke på akkorat det hun skrev. Det var skrevet til meg. Vær så snill å la vær å kommentere mer her.

mme88
Mandag 20. nov. 2017 00:01

Jeg venter spent på når jeg får tidlig ultralyd. Håper på å se et bankende hjerte der inne, og at detgår bra denne gang! :)

12
Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}