Jeg er gravid!!

2småhjerter
Fredag 18. aug. 2017 08:44

Hei!

Jeg har testet positivt, og terminkalkulatoren sier 2. mai 2018! Jeg har barn på 8 og 9 år, og er litt i sjokk over å starte på nytt. I tillegg begynner alderen min å tilsi at jeg burde være ferdig med småbarn, men jeg har alltid ønsket meg nr 3 så jeg tror det blir veldig veldig koselig :) Og jentene mine kommer til å bli flinke storesøstre! Håper det kommer flere i maiklubben etter hvert.

Litlefugl
Torsdag 31. aug. 2017 11:44

Hei.
Eg testa positivt på graviditetstest i går. Eg har tre born frå før som er 15, 10 og 4,5 år. Har lenge ønska oss nummer 4, så vonar at dette går vegen. Eg hadde ein spontanabort i fjor sommar, så tør ikkje å håpa på for mykje.

Anonym
Søndag 3. sep. 2017 23:55

Eg fikk positiv test igår! Har termin rundt 14 mai i 2018

Marnav
Mandag 4. sep. 2017 00:01

Heisann! Fikk positiv test igår, så har termin rundt 14 mai

Verro
Torsdag 7. sep. 2017 15:56

Hei

Verro
Torsdag 7. sep. 2017 15:58

Hei , jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid og har termin 8 mai. Hadde en sa for et år tilbake. Har ingen barn fra før så dette blir spennende : )

Litlefugl
Torsdag 7. sep. 2017 19:48

Men nå synast eg at eg har fått mensmurringar og føler på meg at dette ikkje kjem til å gå. Kvalmen har heller ikkje blitt like ille som i dei tidligare svangerskapa, så nå er eg redd dette tyder at det ikkje blir noko likevel. :(

oransjelefantina
Torsdag 7. sep. 2017 21:27

Gravid jeg også med termin en gang i mai. Hvis jeg rekner termin ut fra mens blir det 08.mai, men hvis jeg regner ut fra eggløsning blir det 18.mai! Tror jeg. Spennende! Det passet egentlig litt dårlig for meg med termin i mai ettersom mannen min har tre veldig viktige eksamener den måneden, men vi får vel fiksa det på en måte. Første gangen jeg er gravid, og er superspent!

skelken
Torsdag 14. sep. 2017 21:11

Fant ut i dag at jeg er gravid, med termin i slutten av mai. Nå har jeg brukt terminkalkulator for å finne den, har jo ikke rullet å være innom lege enda. Dette er min første graviditet, den er veldig planlagt og lykken er stor!

Anonym
Søndag 17. sep. 2017 15:10
Men nå synast eg at eg har fått mensmurringar og føler på meg at dette ikkje kjem til å gå. Kvalmen har heller ikkje blitt like ille som i dei tidligare svangerskapa, så nå er eg redd dette tyder at det ikkje blir noko likevel. :(

Ingen av de symptomene/mangel på symptomer er tegn på at det ikke går bra noe mer enn at de er tegn på at alt er som det skal.
Mensmurringer er tegn på at livmoren vokser.
At du ikke er kvalm er jo bare positivt, nyt det. :)

2småhjerter
Torsdag 21. sep. 2017 14:18

I dag har jeg vært på tidlig ultralyd (uke 9) og der var det 2 små eneggede tvillinger!!! Vi har ikke ord, er sjokkerte og glade og alt på en gang, da blir vi 4 barns foreldre og trenger en veldig stor bil=)) Det så ut som de hadde det bra, og vi fikk et fint bilde av de=) Vuæææææ!!!

h1705
Torsdag 21. sep. 2017 23:29

Gratulerer - så spennende :-)
Jeg var også på tidlig ul i dag, er i uke 6-7. Fikk termin 17. mai :-) Vi kunne se at det var antydning til en til der, men legen sa at det ikke blir noe av den. Litt synd da det hadde vært gøy med tvillinger! Vi er uansett veldig glade for at vi er får ett barn :-)

skelken
Lørdag 23. sep. 2017 20:18

Gratulerer med tvillinger, så spennende og hyggelig!:)

Hvordan har dere fått tidlig ultralyd? Jeg føler meg veldig avvist av legekontoret mitt. Fikk beskjed om at de ikke anså det som nødvendig med legetime før i uke ti, så jeg må enda vente over tre uker før jeg i det hele tatt får komme til lege.

2småhjerter
Søndag 24. sep. 2017 11:41

Takk=) Vi ble henvist til tidlig ultralyd pga min alder. Jeg er 39, og etter 38 år får man tilbud om tidlig ultralyd og fosterdiagnostikk om man ønsker det.

Anonym
Mandag 25. sep. 2017 12:49

Gratulerer til dere! Jeg har også fått henvisning til tidlig ultralyd nå på onsdag på grunn av usikker termindato. Jeg selv tipper det er rundt 20. Mai. Ingen av mine venner har vært på tidlig ultralyd før så jeg lurer litt på om det er vanlig at far er med på denne? Jeg er litt ambivalent selv:)

2småhjerter
Mandag 25. sep. 2017 14:41

Takk=) Og så spennende! Jeg hadde med far, vi ønsket det begge to. Både for at han også skulle få se vidunderet (eller vindunderene i vårt tilfelle;) og for å ha han som støtte hvis det skulle være noe i veien. Det er jo innvendig ultralyd, så det er jo opp til deg hvor komfortabelt du syns det er. Lykke til!

Anonym
Mandag 25. sep. 2017 22:17

Jeg gikk til privat gynekolog og tok ul i uke 6. Ble henvist til tidlig ul/duotest pga alder. Gyn så at det vil bli i uke 11-12

Anonym
Tirsdag 26. sep. 2017 10:12
Takk=) Og så spennende! Jeg hadde med far, vi ønsket det begge to. Både for at han også skulle få se vidunderet (eller vindunderene i vårt tilfelle;) og for å ha han som støtte hvis det skulle være noe i veien. Det er jo innvendig ultralyd, så det er jo opp til deg hvor komfortabelt du syns det er. Lykke til!

Takk for svar:) Ja, han blir nok med da, fint å dele opplevelsen uansett hvordan det går.

Anonym
Torsdag 5. okt. 2017 20:34

Det er ikke alltid innvendig ultralyd. Jeg var innom for å ta ultralyd for to uker siden (6+4) og da tok hun utvendig. Problemet var jo at hun ikke så noe særlig, bare en svart fostersekk. Hun forklarte at hun ikke trodde det ville bli mer synlig innvendig heller ettersom alt lå så langt inn. Ikke vet jeg iallefall. Ble satt opp på en ny time to uker senere (skal dit om to dager), uten noen kostnad. Håper vi ser noe denne gangen! Rart at det er så forskjellig om de tar innvendig eller utvendig ultralyd. Var veldig forberedt på innvendig.

Jeg hadde forresten med meg pappaen, og vi syntes hele greia var trivelig. Synes det er kjekt å dra begge to, pappaen er jo like mye med på dette som meg så det hadde vært feil å dra uten :)

2småhjerter
Torsdag 19. okt. 2017 10:33

Det er ikke alltid innvendig ultralyd. Jeg var innom for å ta ultralyd for to uker siden (6+4) og da tok hun utvendig. Problemet var jo at hun ikke så noe særlig, bare en svart fostersekk. Hun forklarte at hun ikke trodde det ville bli mer synlig innvendig heller ettersom alt lå så langt inn. Ikke vet jeg iallefall. Ble satt opp på en ny time to uker senere (skal dit om to dager), uten noen kostnad. Håper vi ser noe denne gangen! Rart at det er så forskjellig om de tar innvendig eller utvendig ultralyd. Var veldig forberedt på innvendig.Jeg hadde forresten med meg pappaen, og vi syntes hele greia var trivelig. Synes det er kjekt å dra begge to, pappaen er jo like mye med på dette som meg så det hadde vært feil å dra uten :)

Hmm, det var rart. Jeg fikk beskjed om at man ikke så noe særlig utvendig frem til uke 12-13, så derfor er det innvendig frem til da. Vi fikk veldig klart og fint bilde av våre tvillinger da vi tok tidlig innvendig ultralyd:)

Anonym
Tirsdag 24. okt. 2017 11:06

Det er ikke alltid innvendig ultralyd. Jeg var innom for å ta ultralyd for to uker siden (6+4) og da tok hun utvendig. Problemet var jo at hun ikke så noe særlig, bare en svart fostersekk. Hun forklarte at hun ikke trodde det ville bli mer synlig innvendig heller ettersom alt lå så langt inn. Ikke vet jeg iallefall. Ble satt opp på en ny time to uker senere (skal dit om to dager), uten noen kostnad. Håper vi ser noe denne gangen! Rart at det er så forskjellig om de tar innvendig eller utvendig ultralyd. Var veldig forberedt på innvendig.Jeg hadde forresten med meg pappaen, og vi syntes hele greia var trivelig. Synes det er kjekt å dra begge to, pappaen er jo like mye med på dette som meg så det hadde vært feil å dra uten :)

Hei,
Bare tenkte at jeg skulle kommentere dette kort: jeg var på innvendig ultralyd noen dager ut i uke 6, og gynekologen så også bare svart fostersekk. Jeg ble ganske nervøs av det, men målte hormonnivåer og fikk ny ultralyd 8 dager etter. Da var alt fint! Ville bare nevne det, at i uke 6 kan det være tidlig å se noe som helst, både innvendig og utvendig. Tenker at jeg ved en eventuell neste gang vil vente hvertfall til uke 7 for å ikke risikere å få uklare resultater.

Anonym
Onsdag 1. nov. 2017 17:53

Hmm, det var rart. Jeg fikk beskjed om at man ikke så noe særlig utvendig frem til uke 12-13, så derfor er det innvendig frem til da. Vi fikk veldig klart og fint bilde av våre tvillinger da vi tok tidlig innvendig ultralyd:)

Det kommer vell ann på utstyret som blir brukt og kompetansen til den som utfører ultralydundersøkelsen. Jeg var hos et privat firma og ultralydjordmoren hadde fordypning i tidlig ultralyd. Da jeg kom tilbake i uke 8+4 så alt veldig bra ut, og vi fikk følge med på en stor flatskjerm. Vi fikk klåre og gode bilder, og så veldig tydelig hjerteslag alt som var. Jeg tror ikke dette hadde blitt noe bedre på innvendig. Dro tilbake på ultralyd i uke 12 og da fikk vi se et hoppende og sprellende friskt foster. Jeg har sett litt på ultralydbilder på internett for å se om det ser tydeligere ut på de som er beskrevet som innvendig, men jeg synes de ser like ut. Har man godt utstyr og god kompetanse er det ikke nødvendig med innvendig i det heletatt tydeligvis :) Jeg syntes det var topp med utvendig.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}