Spontanabort

Anonym
Onsdag 11. okt. 2017 15:11

Jeg er en frisk jente på 27 år. Jeg og min samboer ønsket å starte babydrømmen i 2014. Jeg hadde da to SA, en i uke 8/9 mens den andre i uke 13 der det viste seg at fosteret stoppet opp i uke 9. På tredje forsøk fikk vi en datter. Ble gravid mnd etter mnd etter mnd så blir fort gravid. Nå har vi startet på nytt å etter første forsøk var jeg gravid. Vi var på UL i går da det viste seg at det ikke var noe hjerteslag. Fosteret har stoppet utvikling i uke 8. Vi er svært lei oss samt redd. Detta er da vår 3 spontanabort. Spm er da hvor stor sjans er det for at dette skjer neste gang? Er det noe gal med meg/oss? Engstelsen for at det skal skje den 4 gangen er stor.

Anonym
Mandag 16. okt. 2017 19:33

Ja, når det har skjedd så mange ganger er det noe "feil" med en, eller begge av dere.
Det kan som regel enkelt finnes ut ved noen enkle prøver.
Han tar en sædprøve, og du tar noen blodprøver og innvendig UL.
Kromosomfeil hos mannen er en vanlig årsak til at utviklingen stopper tidlig.

Dere bør snakke med en gynekolog med en gang, og komme i gang med prosessen, for den kan være litt langtekkelig.

Lykke til videre!

Anonym
Tirsdag 17. okt. 2017 10:21

Okeij. Var hos legen i går å hun mente at det måtte være tre SA på rad før vi fikk noe utredning. Hun mente sia vi fikk en frisk datter etter de to SA var denna gang bare ren uflaks. Men skal til gynokologen denna uken å sjekke at alt er ute. Men skal jeg spørre om utredning hos gynokologen? Eller er det legen som tar de ulike prøvene?

Anonym
Tirsdag 17. okt. 2017 12:51
Okeij. Var hos legen i går å hun mente at det måtte være tre SA på rad før vi fikk noe utredning. Hun mente sia vi fikk en frisk datter etter de to SA var denna gang bare ren uflaks. Men skal til gynokologen denna uken å sjekke at alt er ute. Men skal jeg spørre om utredning hos gynokologen? Eller er det legen som tar de ulike prøvene?

Det er sant at man må ha 3 på rad for å få hjelp, men det er egentlig bare tullete, og en måte å sile ut alle som helst vil ha veldig tett oppfølging fra før de engang begynner å prøve. Det tar ikke helsevesenet seg råd til. ;)

Det er ingen som vet hvor mange aborter dere har hatt, og tre stykker, om så ikke på rad er ikke normalt. Da er det noe galt, men det trenger ikke være noe alvorlig, eller noe som krever spesielt store tiltak. :)

Du kan absolutt spørre om utredning hos gynekologen, for det er h*n som tar prøvene.
Sædprøve må mannen levere på et laboratorium som driver med den typen analyse. Det gir gynekologen henvisning til.
Blodprøvene tas også på laboratorium, på visse dager i syklusen din.
Dette henviser også gynekologen til. Innvendig UL utføres også hos gyn. :)

Anonym
Tirsdag 17. okt. 2017 13:50

Okeij. Skal høre med han når jeg får timen om vi kan få utredning.
Er så domt at de sier at det er stor sjans for at det blir å gå bra neste gang, når jeg har gitt veldig sterkt utrykk for at jeg ikke "klarer" flere skuffelser. De mener siden jeg blir fort gravid, det skjer befruktning samt at vi fikkk en frisk datter på forsøk nr 3 er det ingen grunn tll at vi lykken på 2 forsøk denne gang. Men som du sier, de orker vell ikke å bruke penger/ressurser på meg før kanakje jeg har mistet en eller to ganger til. Veldig fortvilende! TUSEN takk for at du har svart/svarer til meg:)

Anonym
Tirsdag 17. okt. 2017 16:45

Bare hyggelig! :)

Lykke til med prosessen videre!

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}