Fosterdiagnostikk

Anonym
Torsdag 26. jan. 2017 17:22

Har så ønske om en liten en og håper så på å bli gravid. I den forbindelse lurer jeg på om noen her vet om mange av de som blir gravide over 40 som tar fosterdiagnostikk får negative resultater? Er det slik at mange av de som blir gravide over 40 tar abort fordi de finner noe galt med fosteret? Synes så ofte jeg hører det at det er sååå mye større risiko for at noe er galt når en er så gammel....Liker ikke de sier at jeg er så gammel ;)Er det sant, er det mange her som har opplevd at noe er galt med fosteret?

Anonym
Torsdag 26. jan. 2017 17:58
Har så ønske om en liten en og håper så på å bli gravid. I den forbindelse lurer jeg på om noen her vet om mange av de som blir gravide over 40 som tar fosterdiagnostikk får negative resultater? Er det slik at mange av de som blir gravide over 40 tar abort fordi de finner noe galt med fosteret? Synes så ofte jeg hører det at det er sååå mye større risiko for at noe er galt når en er så gammel....Liker ikke de sier at jeg er så gammel ;)Er det sant, er det mange her som har opplevd at noe er galt med fosteret?

http://www.menneskeverd.no/tema/downs-syndrom/

Det er jo forskjell på galt og galt, på en måte.
Hvis det "bare" er downs syndrom, er det jo mange som beholder, men det er jo veldig mye mer krevende, og man må tenke på hva som skjer med barnet når man blir eldre da, desto eldre man er selv.

Anonym
Fredag 27. jan. 2017 23:54

Det kan du finne ut ved å Google og du får også vite det om du tar konsultasjonen med legen. Si det er 0,02% sjanse for Downs når man er 30 år og 2% sjanse nå du er 42. Da har sannsynligheten 100 ganger større. Men likevel bare 2%, fordi vi snakker om lave sannsynligheter. Tallene jeg brukte her er fiktive, kun for eksempelet, men de reelle tallene kan du få fra Google eller legen.

Bringebærbugg
Tirsdag 31. jan. 2017 19:42
Det kan du finne ut ved å Google og du får også vite det om du tar konsultasjonen med legen. Si det er 0,02% sjanse for Downs når man er 30 år og 2% sjanse nå du er 42. Da har sannsynligheten 100 ganger større. Men likevel bare 2%, fordi vi snakker om lave sannsynligheter. Tallene jeg brukte her er fiktive, kun for eksempelet, men de reelle tallene kan du få fra Google eller legen.

Vil du være på den sikre siden, send NIPT test til Belgia.
Koster 4500,- kr ca og gir sikkert svar.
Kvinner over 38 får jo oppfølging med fosterdiagnostikk på sykehuset.
Vært veldig fin oppfølging.
Info her om NIPS:

Dr. Patrick Willems, MD, PhD

Director GENDIA

Email : patrick.willems@genetic-diagnostic.net

website : www.DOWNsyndromeNIPT.net
Address : GENDIA

Emiel Vloorsstraat 9

2020 Antwerp

Belgium
Phone : + 32 495 250382

Anonym
Onsdag 8. feb. 2017 12:43

Jeg er 43 og har vært på duotest, og mener tallene for en kvinne på min alder er ca 2 % for Downs, som du har brukt i eksempelet. De andre og mer alvorlige koromosomavvikene er mye sjeldnere. Faren for andre misdannelser øker ikke med alder har jeg lest.
Så de fleste over 40 får friske barn :-)

Anonym
Lørdag 11. feb. 2017 21:08

De fleste får friske barn. Grunnen kan være at de fleste som finner " feil" ved fosteret, tar abort. Jeg er gravid selv, er 45 år og tok duo test. Skår var såpass bra, at jeg har valgt bort videre testing. Hadde jeg skåret dårlig, hadde jeg nok fått et vanskelig valg,videre testing og ved funn hadde det nok blitt abort. Som ung, hadde jeg bestemt meg for å beholde barnet om jeg hadde hatt et valg. Det hadde jeg ikke da, da det er forbeholdt duo test kun for gravide over 38. Hvorfor ville mitt valg vært annerledes da enn nå? Det er vel mest kapasiteten. Føler meg mye tryggere og stødig som omsorgs person når dag, men i minst 20 år. Et barn med handikap trenger deg 100% som et lite barn, resten av sitt liv, ikke " bare" 20 år. Tror de fleste da vil tenke på alderen er til hinder, selv om også barn med vansker er en berikelse på alle plan. De som i dag som blir født med ulike kromosom avvik har ofte unge mødre. Dette pga de ikke har fått tilbud om tidlig ultralyd. Tror på en måte at de har vært heldige som slipper ett slike valg. Tror det vil bli født færre og færre barn med kromosom avvik. Heldigvis har våre sykehus kommet langt teknisk til å takle akutte situasjoner, slik at barna skal slippe å leve med mange vansker når kriser oppstår. Er 45, spent og gleder meg utrolig til lille mirakel skal komme. Tror og håper alt går bra. Også for deg! Lykke til

Anonym
Lørdag 11. feb. 2017 21:29

Jeg synes det er så flott at du nevner det med at barnet trenger en resten av livet, for det er SÅ viktig!
Altfor mange glemmer den delen, og den er så fundamental for barnets del.
I jobben min i en PU-bolig, møtte jeg en dame som i en alder av 46 år fremdeles sørget meget tungt over tapet av moren, som døde av kreft da hun var 23 år.
Moren var i førtiårene da hun fikk barn, og beboeren min hadde bodd på institusjon siden hun var 16. Hun omtalte det året hun flyttet dit som det året hun mistet moren, selv om hun var mye hjemme på besøk, og moren fremdeles levde i mange år til.
Det var hjerteskjærende å høre på, og det var da jeg bestemte meg for å ta duotest om vi var så heldige å bli gravide, selv om jeg frem til da hadde vært fast bestemt på at det ikke var nødvendig, fordi vi ville klare hva som helst sammen.
Til tross for jobben, og utdannelsen min, hadde jeg ikke tenkt på hvordan det kunne være for en med en utviklingsshemming å miste foreldrene sine.
Nei, man er jo ikke garantert noe uansett når man får barn, men man kan ta de forholdsregler som er tilgjengelige.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 13:00

Ja vi er heldige som lever i en tid hvor vi kan velge og vrake barna våre..... ærlig talt, om du er for gammel til å få barn, så la være. Om du absolutt må ha barn så sent, så må du ta hva du får. Om det tilfeldigvis er et barn med Downs, så må du ta de konsekvensene.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 17:04
Ja vi er heldige som lever i en tid hvor vi kan velge og vrake barna våre..... ærlig talt, om du er for gammel til å få barn, så la være. Om du absolutt må ha barn så sent, så må du ta hva du får. Om det tilfeldigvis er et barn med Downs, så må du ta de konsekvensene.

Oida, det var en kynisk måte å se på det på...
Hadde ikke du valgt å få et friskt barn om du kunne? Hadde ikke du spart barnet ditt for unødvendige lidelser?
Skummelt at du tror det er greit å snakke sånn til andre mennesker, men din unge alder kan kanskje unnskylde trollingen din.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 17:45

Oida, det var en kynisk måte å se på det på...
Hadde ikke du valgt å få et friskt barn om du kunne? Hadde ikke du spart barnet ditt for unødvendige lidelser?
Skummelt at du tror det er greit å snakke sånn til andre mennesker, men din unge alder kan kanskje unnskylde trollingen din.

Jeg har fått de barna det var meningen at jeg skulle få, med eller uten utfordringer. Hvis man ikke tåler harde fakta, så har man et problem.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 19:26

...Du har jo ikke presentert noen fakta, kun en personlig mening... -_-
Man trenger ikke få et barn med "downs," fordi man har diagnostikk som kan forhindre det. At du ikke forstår det gir deg ikke rett til å skrive på den måten til andre mennesker. Prøv å holde en god tone, det lønner seg.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 19:34

Det er jo ikke det jeg sier da, smarting. Jeg skriver akkurat slik jeg vil.

Anonym
Søndag 12. feb. 2017 23:40

Ja, dine kommentarer sier alt vi trenger å vite om deg. ;)

Anonym
Mandag 13. feb. 2017 08:39

Haha i like måte ;)

Anonym
Tirsdag 11. april 2017 19:27

Jeg er 40 selv og skal ha mitt 4. barn nå i mai. Alt har gått bra så langt. Fikk god oppfølging med ekstra ultralyd og blodprøver. Disse testene var så gode at jordmor omtrent anbefalte meg å ikke gå videre til morkakeprøve og fostervannsprøve. Jeg gleder meg noe voldsomt til å få dette barnet. Men jeg er glad for at jeg har fått ekstra oppfølging under svangerskapet. Hadde jeg visst at det var alvorlig sykt, ville jeg nok valgt abort. Kall det gjerne kynisk, men det ville jeg nok gjort. Jeg tenker at selv friske barn skal følges opp i mange år, syke barn kanskje resten av deres liv. Og da vil ikke vi være der for å kunne gjøre nettopp det. Det sies at det er mer som kan gå galt når man er eldre og velger å få barn. Abortfaren er en del større( og kanskje dette er den største motstanden vi møter). De fleste barna med downs fødes av kvinner under 36 år. Det er sikkert fordi vi som eldre mødre får tettere oppfølging.
Jeg gleder meg like mye til å få dette barnet, som da jeg fikk mine tre første i 20 årene. Og synes jeg er heldig for at alt har gått så bra. Å få barn er et svært personlig valg. Da synes jeg det er dårlig gjort av andre å rakke ned på den kommende mor. Stå på du. Det sies at eldre mødre er bedre mødre pga erfaring, ro og ikke minst tid. Det må jo være et godt utgangspunkt :-)

Voksen mann
Søndag 23. april 2017 11:05

Dette innlegget er slettet da vi ikke driver med dating tjenester.
Vennlig hilsen jordmor Siri

Bredine
Mandag 11. sep. 2017 15:57

Er jo rart da, at du skal sitte der å bestemme hvilke konsekvenser andre skal ta. Du sier akkurat hva du vil, sier du. Du virker ikke særlig moden og reflektert. Eplekjekk som fy.

Anonym
Fredag 6. okt. 2017 08:55

Litt gammel tråd,men deler min erfaring likevel. Jeg ble gravid som 42 åring. Jeg valgte duo test. Denne testen viste seg og ikke være så bra,vi fikk da tilbud om morkakeprøve, Vi fikk tilbakemelding om at alt var fint med prøven,men to uker senere fikk vi en telefon om funn av kromosomfeil. Dette var ikke downssyndrom. Vi ble innkalt til samtale,hvor alt ble diskutert. Vi kunne på bakgrunn av funnet få abort om vi ønsket. Jeg var i uke 17. Legen fortalte oss at kromosomfeilen kunne være i fosteret eller bare i morkaken. Det kunne være alvorlig eller ikke så alvorlig. Vi fikk videre oppfølging med fostervannsprøve og organrettet ultralyd. Fostervannsprøven var fin. Alt så fint ut ellers med organene. Vi valgte å beholde barnet. I dag har vi en fin,frisk og flott liten jente.

Anonym
Søndag 8. okt. 2017 00:01
Litt gammel tråd,men deler min erfaring likevel. Jeg ble gravid som 42 åring. Jeg valgte duo test. Denne testen viste seg og ikke være så bra,vi fikk da tilbud om morkakeprøve, Vi fikk tilbakemelding om at alt var fint med prøven,men to uker senere fikk vi en telefon om funn av kromosomfeil. Dette var ikke downssyndrom. Vi ble innkalt til samtale,hvor alt ble diskutert. Vi kunne på bakgrunn av funnet få abort om vi ønsket. Jeg var i uke 17. Legen fortalte oss at kromosomfeilen kunne være i fosteret eller bare i morkaken. Det kunne være alvorlig eller ikke så alvorlig. Vi fikk videre oppfølging med fostervannsprøve og organrettet ultralyd. Fostervannsprøven var fin. Alt så fint ut ellers med organene. Vi valgte å beholde barnet. I dag har vi en fin,frisk og flott liten jente.
Anonym
Søndag 8. okt. 2017 00:04

Så bra lesing :)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}