Streng når det gjelder mat.

Anonym
Lørdag 20. mai 2017 16:19

Hei. Jeg og min samboer tenker at vi skal være litt streng når det gjelder mat. Vi mener ungen skal få det den blir servert. Men så er det noen som sier at ungen blir nervøs hvis vi er streng på det. Er det sant? Vi vil jo ikke ha en nervøs unge. Hva mener dere?

Anonym
Lørdag 20. mai 2017 17:31
Hei. Jeg og min samboer tenker at vi skal være litt streng når det gjelder mat. Vi mener ungen skal få det den blir servert. Men så er det noen som sier at ungen blir nervøs hvis vi er streng på det. Er det sant? Vi vil jo ikke ha en nervøs unge. Hva mener dere?

Prøv å være foreldre litt først, så kan dere finne ut av hvilke regler dere tror fungere og ikke, for sånt er faktisk umulig å bestemme seg for før man er der.
Da ser dere også hvordan virkeligheten er når man har barn, for den er så annerledes at man ikke kan forestille seg det.

Anonym
Lørdag 20. mai 2017 17:38

Barn må smake på hver enkelt ting ti ganger før de vet om de liker det eller ikke. Det er lov for barn å faktisk ikke like enkelte matvarer, akkurat som voksne. Å tvinge dem til å spise vil gjøre vondt verre. Bare server maten og vis at dere også spiser. Ikke gjør noen big deal ut sv grønnsaker og fisk feks, for barn oppdager at da er det noe spesielt med det, og kan nekte å spise.

Anonym
Fredag 30. juni 2017 10:29

Jeg ble oppdratt til å spise det som var til middag,eller vente til kveldsmat. Det jeg ikke likte,liker jeg ikke enda. Men,det var effektivt. Mor/far har nok å gjøre om man ikke skal stå på kjøkkenet hele dagen å lage x antall forskjellige middager.

Anonym
Fredag 30. juni 2017 19:17
Jeg ble oppdratt til å spise det som var til middag,eller vente til kveldsmat. Det jeg ikke likte,liker jeg ikke enda. Men,det var effektivt. Mor/far har nok å gjøre om man ikke skal stå på kjøkkenet hele dagen å lage x antall forskjellige middager.

Mor/far kan enkelt lage noe som alle liker, og det klarer en god forelder.
Liker man ikke maten blir det aldri bedre av å tvinges, det kan enhver forelder som har prøvd fortelle deg.
Hvis du hadde fått smake på ting i eget tempo og ting hadde blitt gjort på dine premisser, hadde du med stor sannsynlighet likt fler ting i dag.

Anonym
Lørdag 1. juli 2017 18:07
Mor/far kan enkelt lage noe som alle liker, og det klarer en god forelder.
Liker man ikke maten blir det aldri bedre av å tvinges, det kan enhver forelder som har prøvd fortelle deg.
Hvis du hadde fått smake på ting i eget tempo og ting hadde blitt gjort på dine premisser, hadde du med stor sannsynlighet likt fler ting i dag.

Liker mange ting idag jeg,men det jeg ikke likte da liker jeg ikke nå heller. En av mine favoritter som barn likte ikke min søster. Skulle min mor da aldri servert min favoritt,eller laget en annen middag til min søster?

Anonym
Tirsdag 4. juli 2017 22:21

Med mindre dere kun hadde en kokeplate og særdeles begrenset med ressurser, er det jo ikke noe problem å lage to typer kjøtt i panne og samme tilbehør f.eks.
Eller at man spiser mer tilbehør/kjøtt de dagene man blir servert noe man ikke er så glad i.
Ytterst få mennesker i dag trenger å la være å spise eller tvinge i seg vond mat..

Anonym
Onsdag 5. juli 2017 07:52

Jeg bestemte meg da jeg var gravid om at jeg skulle være streng og at ungen må spise det hun blir servert, men det er IKKE lett! Det går rett og slett ikke her i huset. Hun er snart to år og nekter å spise sergon ikke liker! Jeg kan jo ikke holde henne fast og presse maten i henne heller! Heldigvis er hun glad i grønnsaker. Blir ofte til at vi alle spiser det hun liker, og en gang i blant forskjellig

Anonym
Onsdag 5. juli 2017 14:13
Jeg bestemte meg da jeg var gravid om at jeg skulle være streng og at ungen må spise det hun blir servert, men det er IKKE lett! Det går rett og slett ikke her i huset. Hun er snart to år og nekter å spise sergon ikke liker! Jeg kan jo ikke holde henne fast og presse maten i henne heller! Heldigvis er hun glad i grønnsaker. Blir ofte til at vi alle spiser det hun liker, og en gang i blant forskjellig

Nettopp, man blir veldig ydmyk og tenker helt annerledes når man først har blitt forelder, og innser at ingenting er som man forestilte seg, og at man ikke kan programmere et annet menneske som man selv tror er best. :P
Det er derfor man bør prøve å være forelder litt først før man er bastant på sånne ting, for de fleste får beina slått under seg når virkeligheten treffer en. ;)
Barnet kommer til å spise det barnet liker, og du kommer til å lage hva enn barnet vil ha, og sånn er det bare.

Anonym
Tirsdag 8. aug. 2017 09:57
Med mindre dere kun hadde en kokeplate og særdeles begrenset med ressurser, er det jo ikke noe problem å lage to typer kjøtt i panne og samme tilbehør f.eks.
Eller at man spiser mer tilbehør/kjøtt de dagene man blir servert noe man ikke er så glad i.
Ytterst få mennesker i dag trenger å la være å spise eller tvinge i seg vond mat..

Nei vi hadde flere kokeplater men min mor hadde 3 barn å holde styr på,mens min far var på sjøen. Om 2 av 3 unger likte kokt fisk,var det middagen. Det var ikke kokt fisk og spaghetti. Min unge vil helst ha juice og fruktstang til alle måltider,skal han da få det? Nei,han må spise skikkelig mat. JEG syns mine foreldre gjorde alt rett. Det funka for OSS,og ingen skal fortelle oss annet.

Anonym
Tirsdag 8. aug. 2017 20:44
Nei vi hadde flere kokeplater men min mor hadde 3 barn å holde styr på,mens min far var på sjøen. Om 2 av 3 unger likte kokt fisk,var det middagen. Det var ikke kokt fisk og spaghetti. Min unge vil helst ha juice og fruktstang til alle måltider,skal han da få det? Nei,han må spise skikkelig mat. JEG syns mine foreldre gjorde alt rett. Det funka for OSS,og ingen skal fortelle oss annet.

Så fordi det foreldrene dine gjorde bare måtte funke, så skal ikke du gjøre en bedre jobb? Hva er det for en mentalitet da?
Mine foreldre hadde ikke bilbelte på seg da de var små, men min sønn sitter i det beste setet penger kan kjøpe.
Jeg ble holdt fast og fikk maten bokstavelig talt trykket ned i halsen min, mens sønnen min, ja han får faktisk spise juice og fruktstang hvis det er valget mellom det eller at han ikke spiser.

Kritisk tenking forminsker ikke omsorgen til foreldrene dine, det bare sørger for at du gjør en enda bedre jobb, og at verden går fremover...

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 06:51

Mine barn får det som blir servert. Jeg lager ikke to middager, og gir dem bra mat, ikke fruktstang til middag. Jeg vet godt hva de liker og hva de faktisk ikke klarer å spise, og lager dunne middager ut fra det. Det er ikke synd på barna, de spiser når de er sultne.

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 15:37
Mine barn får det som blir servert. Jeg lager ikke to middager, og gir dem bra mat, ikke fruktstang til middag. Jeg vet godt hva de liker og hva de faktisk ikke klarer å spise, og lager dunne middager ut fra det. Det er ikke synd på barna, de spiser når de er sultne.

Lykke til med den holdningen, haha, du kommer til å møte veggen så seriøst! xD

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 18:33

Gjør akkurat det som helsestasjon, fastlege og ernæringsfysiolog på sykehuset anbefalte. Stoler mer på dem enn de uten utdannelse ja ;) og det funker her i huset

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 21:32

Gjør akkurat det som helsestasjon, fastlege og ernæringsfysiolog på sykehuset anbefalte. Stoler mer på dem enn de uten utdannelse ja ;) og det funker her i huset

Det viser hvor lite du tenker gjennom ting når du for det første ikke tenker selv, og for det andre bare antar at ingen andre kan vite bedre eller være høyere utdannet enn dem du slavisk følger.
At noe funker betyr ikke at det er hensiktsmessig eller sunt, eller at det vil funke i lengden. Så bare vent, dette kommer og biter deg i baken før eller senere. Eller kanskje det ikke spiller så stor rolle for deg, siden det mest sannsynlig er barna dine som blir å ta støyten? ...

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 22:52

Det viser hvor lite du tenker gjennom ting når du for det første ikke tenker selv, og for det andre bare antar at ingen andre kan vite bedre eller være høyere utdannet enn dem du slavisk følger.
At noe funker betyr ikke at det er hensiktsmessig eller sunt, eller at det vil funke i lengden. Så bare vent, dette kommer og biter deg i baken før eller senere. Eller kanskje det ikke spiller så stor rolle for deg, siden det mest sannsynlig er barna dine som blir å ta støyten? ...

Haha omg er det deg igjen ja.

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 17:37

Haha omg er det deg igjen ja.

Meg igjen? Eh, ja, vi har skrevet med hverandre hele tråden. -_-

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}