Kumelkprotein allergi hos baby

ChristinaAa91
Onsdag 9. aug. 2017 19:09

Heisann ! Min nyfødte datter (6uker) har fått påvist kumelkprotein allergi . Dette betyr at vi får melk på blå resept ( neocate lpc ) . Det jeg lurte på er om noen vet om vi kan ha rett på grunnstønad fra NAV når hun blir større og trenger spesial grøt/mat osv... Disse produktene for allergi er jo mye dyrere enn vanelig mat.

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 19:36
Heisann ! Min nyfødte datter (6uker) har fått påvist kumelkprotein allergi . Dette betyr at vi får melk på blå resept ( neocate lpc ) . Det jeg lurte på er om noen vet om vi kan ha rett på grunnstønad fra NAV når hun blir større og trenger spesial grøt/mat osv... Disse produktene for allergi er jo mye dyrere enn vanelig mat.

Det finnes noen stønader, men man må søke. Ikke sikkert man får innvilget, mange som har laktoseintoleranse og glutenallergikere betaler for sin egen mat.

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 21:29

De testene slår ikke ut før barnet er mye eldre, så det får du nok ikke.
Og du må nok ha en legeerklæring på at du ikke kan amme for å få noe nå om de så mot all formodning godtar at du ikke kan gi vanlig mme.
Det er fullt mulig å lage grøt og det meste av mat uten melkeprodukter forøvrig, uten at det trenger å koste spesielt mye mer. :)

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 22:54

Og du må nok ha en legeerklæring på at du ikke kan amme for å få noe nå om de så mot all formodning godtar at du ikke kan gi vanlig mme.
Det er fullt mulig å lage grøt og det meste av mat uten melkeprodukter forøvrig, uten at det trenger å koste spesielt mye mer. :)

Hun får jo allerede på blå resept...

Anonym
Onsdag 9. aug. 2017 23:42

Det spiller ingen rolle for NAV, for det påvises ikke på noen tester, og de godkjenner ikke bare at legen er enig med det mor tror basert på å utelukke kumelk, fordi det kan være så uendelig mange andre ting som gir smertene, og det er umulig å vite hos nyfødte.
Det er ikke før det kan påvises ved tester at man eventuelt(!) får noe av NAV fordi man må ha spesialmat. Magevondt og uro er normalt hos babyer, og det kommer og går rimelig tilfeldig.

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 06:16

Det spiller ingen rolle for NAV, for det påvises ikke på noen tester, og de godkjenner ikke bare at legen er enig med det mor tror basert på å utelukke kumelk, fordi det kan være så uendelig mange andre ting som gir smertene, og det er umulig å vite hos nyfødte.
Det er ikke før det kan påvises ved tester at man eventuelt(!) får noe av NAV fordi man må ha spesialmat. Magevondt og uro er normalt hos babyer, og det kommer og går rimelig tilfeldig.

Øh, man får ingenting her i Norge på blå resept uten å ha fått påvist noe.

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 09:44

Min gutt fikk også påvist kumelkproteinallergi da han var ca. 6 uker. Det stemmer at de ikke tester for det når barna er så små, men det går allikevel an å påvise det ved at mor kutter ut alt som inneholder kunelkprotein fra sitt kosthold (hvis hun ammer) for å se om det blir bedre da. Og så evt. innføre det igjen for å se om det blir verre igjen, Med min gutt var det ingen tvil. Han var helt fin så lenge jeg var nøye med å holde meg unna alt som innehold kumelkprotein, men fikk jeg i meg det minste spor av det fikk han blod i avføringen igjen,

Gutten min vokste denne allergien/intoleransen av seg da han var ca. 1 år. Så jeg vet ikke svaret på det du egentlig spurte om. :) Men sjansen er iallefall stor for at din datter også vokser det av seg. Vet ikke hvor i landet du bor, vi bodde i Oslo på det tidspunktet sønnen min var nyfødt - og da fikk jeg tilbud om å delta på kurs om kumelkproteinallergi på Ullevål. Det var informativt og fint! Det kan virke litt håpløst i begynnelsen, men så finnes det så mange bra alternativer i dag! Både til hverdagsmaten, og når man har lyst på noe godt.. :)

Jeg har fått ei jente nå for 2 1/2 uke siden. Har ikke merket noe på henne enda, men er spent på om hun også får det. Vi får se. :)

Lykke til!

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 17:34

Øh, man får ingenting her i Norge på blå resept uten å ha fått påvist noe.

Joda, det får man, men leger krangler ikke med nybakte mødre selv om de bare tror de har påvist noe vet elimineringsmetoden. Det er ikke farlig å gi mme som ikke inneholder melkeprotein, men hvis det hadde vært snakk om å gi medisiner hadde pipa hatt en helt annen lyd.
Greia er at det er tilnærmet umulig å vite om det bare er umoden tarm som gir plagene eller melken.

Jeg har vært gjennom dette med tre barn, og ingen av dem har vokst det av seg.
Støtte fikk vi ikke før barna var 3 år...

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 18:35

Man får ikke blå resept uten videre, det er ihvertfall sikkert. Men dette er hva nav sier om ekstra utgifter ifht allergi:

Ekstrautgiftene må søkes dokumentert så godt som mulig. Som hovedregel skal ekstrautgiftene dokumenteres ved kvitteringer for en periode på minimum tre måneder. Dette lar seg ikke alltid gjøre og ekstrautgiftene må derfor ofte vurderes skjønnsmessig. Vurderingen vil være bestemmende både for om grunnstønad skal ytes, og etter hvilken sats. For at det skal kunne ytes grunnstønad, må nødvendige ekstrautgifter være sannsynliggjort. Det vil si at det må være en sannsynlighetsovervekt for at utgiftene er reelle og nødvendige. Enkelte utgiftstyper er relativt enkle å dokumentere. I slike tilfeller må dokumentasjonskravet være tilsvarende strengt. Andre utgiftstyper er vanskelige å dokumentere. Det må da foretas en sannsynlighetsvurdering.

Du kan altså få støtte for eksempel utgifter av kalsium, men siden kostnadene for dette ikke er så store, så er det lite sannsynlig å få støtte for. Det finnes mange alternativer til melk som mandelmelk og soyamelk, som også kan brukes i matlaging. Det finnes soyayoghurt og melkefri ost.

Anonym
Torsdag 10. aug. 2017 22:38
Man får ikke blå resept uten videre, det er ihvertfall sikkert. Men dette er hva nav sier om ekstra utgifter ifht allergi:

Ekstrautgiftene må søkes dokumentert så godt som mulig. Som hovedregel skal ekstrautgiftene dokumenteres ved kvitteringer for en periode på minimum tre måneder. Dette lar seg ikke alltid gjøre og ekstrautgiftene må derfor ofte vurderes skjønnsmessig. Vurderingen vil være bestemmende både for om grunnstønad skal ytes, og etter hvilken sats. For at det skal kunne ytes grunnstønad, må nødvendige ekstrautgifter være sannsynliggjort. Det vil si at det må være en sannsynlighetsovervekt for at utgiftene er reelle og nødvendige. Enkelte utgiftstyper er relativt enkle å dokumentere. I slike tilfeller må dokumentasjonskravet være tilsvarende strengt. Andre utgiftstyper er vanskelige å dokumentere. Det må da foretas en sannsynlighetsvurdering.

Du kan altså få støtte for eksempel utgifter av kalsium, men siden kostnadene for dette ikke er så store, så er det lite sannsynlig å få støtte for. Det finnes mange alternativer til melk som mandelmelk og soyamelk, som også kan brukes i matlaging. Det finnes soyayoghurt og melkefri ost.

Tro meg, blå resept er ikke vanskelig å få når det bare er snakk om å få noe billigere.
Og NAV har denne regelen nettopp fordi legene ikke gidder å krangle med foreldre som tror de vet bedre enn legene.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}