Ultralyd innvendig eller utvendig ?

Anonym
Søndag 1. okt. 2017 16:47

Hei, jeg er i uke 9 og skal på tidlig ul til tirsdag. Lurer bare på deres erfaringer. Tar de utvendig eller innvendig ul i uke 9 ? : )

Hilsen en litt nervøs og flau førstegangsgravid som kunn har vert hus gyn første gang jeg hadde en sa.

Anonym
Søndag 1. okt. 2017 16:49

Det er mulig hos noen leger med moderne utstyr å se utvendig. Om det ikke går an å se så mye så tar de innvendig.

Anonym
Søndag 1. okt. 2017 16:53

Jeg skal på sykehuset på kvinneklinikken. Ønsket det siden det var der jeg var sist når det gikk galt.
Håper de tar utvendig, vet det er ironisk å være flau (spesielt for meg som jobber med stell av mennesker daglig). Men blir liksom noe annet når det ikke er meg som skal hjelpe om du skjønner. Går seg sikkert til.

Anonym
Søndag 1. okt. 2017 17:00

Vet du, de som tar ul ser maaaange ulike underliv i løpet av sin karriere. Det er deres jobb, og de bryr seg ikke om hvordan du ser ut. De tenker kun på den jobben de skal utføre. Og tro meg: når du ligger der og ser et bankende hjerte, så glemmer du den flauheten ganske fort ;)

Anonym
Søndag 1. okt. 2017 19:53

Du blir kurert for den flauheten ganske fort når det gjelder svangerskapet. ;)
Du bør gå til gynekolog en gang i året etter fødselen også, og ta celleprøve nå under svangerskapet siden du ikke har gjort det før. Be legen om det med en gang, så kan de ta det samtidig som UL.

Anonym
Mandag 2. okt. 2017 00:43
Du blir kurert for den flauheten ganske fort når det gjelder svangerskapet. ;)
Du bør gå til gynekolog en gang i året etter fødselen også, og ta celleprøve nå under svangerskapet siden du ikke har gjort det før. Be legen om det med en gang, så kan de ta det samtidig som UL.

Høres sikkert helt fjern ut men hvorfor celleprøve nå?

Anonym
Mandag 2. okt. 2017 00:47

Ja det høres lurt ut . Celle prøve er for å få sjekket livmorhalskreft ol.
Får vel bare bli vandt til dette greine. Vet det kommer til å bli flaut å ubehagelig , Men det er jo en jobb som alle andre jobber :-)

Takk for svar :)

Anonym
Mandag 2. okt. 2017 07:00

Celleprøve tas på alle gravide for å se etter celleforandringer.

Anonym
Mandag 2. okt. 2017 21:35

Ikke automatisk, de fleste må be om det selv. :)

Anonym
Tirsdag 3. okt. 2017 06:26

Ikke automatisk, de fleste må be om det selv. :)

Nei, alle leger/jordmødre skal spørre om det er tatt

Anonym
Lørdag 7. okt. 2017 22:30

"Skal" og "faktisk gjør" er to helt forskjellige ting.
Vi kvinner må ta mer ansvar for egen helse.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}