Avflatenden vekstkurve gutt 5 måneder

Anonym
Mandag 25. sep. 2017 19:13

Hei,

Har en gutt på snart 5 måneder. Synes ammingen gikk veldig fint i starten når han var nyfødt. Veide 3240 gram ved fødsel og 48 cm. Spurte masse angående ammeteknikk og amming på sykehuset, og vet at den er godt etablert. Han la på seg mye i starten og alt gikk veldig fint med ammingen og vekten.

Han er nå rundt 65 cm og veier 6 kg. Han følger ikke sin egen kurve lengre på vekten, men har "hoppet" ned et en kurve. Problemene begynte nokså tidlig da jeg slet med overproduksjon, dette har gitt seg. Nå virker han bare småspist på dagtid. Han er bare blitt verre og verre å mate på dagtid, og han flater også mer og mer ut på kurven etter hvert som tiden går. Virker som om han tidlig ble interessert i omgivelsene. Han krummer ryggen, ser på alt rundt seg. Det eneste som fungerer er å amme han liggende på et mørkt rom. Ammingen går alltid fint om natten, og når det er mørkt.

Dette har ført til at jeg synes amming er helt forferdelig. Han skriker hver gang jeg prøver å legge han til i vuggestilling eller tvillingstilling, og går i bro, med mindre han nettopp har sovet lenge. Både jeg og han har noen grinetokter ett par ganger i uken når han nekter å spise. Ekstra demotiverende er det at han legger på seg så langsomt. Vanskelig å være sosial når man ikke kan amme han skikkelig mett på dagtid.

Helsestasjonen vil bare vente å se hele tiden, jeg møter ingen forståelse eller løsninger på problemet. De bare lurer på om det går bra med meg. Det går veldig fint med meg, jeg finner på ting på dagtid selv om ammingen ikke fungerer så bra. Han tar heller ikke flaske eller tutt, så pause fra problemet får jeg heller aldri.

Vil så gjerne det skal fungere, men merker det går utover humøret mitt å hele tiden lure på om det er normalt å legge på seg så lite, og hele tiden tenke om gutten spiser nok. Han har flere tissebleier i døgnet, og avføring cirka annenhver dag. Merker han er misfornøyd når han spiser lite på dagtid og viser tegn til sult. Men han gidder ikke å amme så veldig lenge før det er totalt uinteressant med mindre vi isolerer oss på ett mørkt rom.

Er det normalt å ikke gjøre noe selv om gutten bare har lagt på seg 700 gram siden 3 månederskontrollen, og ikke lenger følger kurven sin? Jeg vet med meg selv at det å sitte hjemme hele dagen hadde ødelagt oss begge, så det er ikke et alternativ. Skal amming være så vanskelig og slitsomt?

Kunne ønske jeg likt å amme, men jeg hater det mer og mer for hver dag som går.

Hadde satt pris på hjelp fra noen da helsestasjonen bare gjør meg deppa.....

Anonym
Mandag 25. sep. 2017 20:49

De rådene høres rare ut. Har du prøvd å pumpe og gi på flaske? Bare for å se om det fungerer? Du kan også nå prøve med velling og grøt.

Anonym
Lørdag 30. sep. 2017 18:24

Det er helt normalt med slike perioder med "puppenekt."
Man må bare bite tennene sammen, amme som, og når babyen vil, og holde ut.
Babyen bør få like mye morsmelk hele det første leveåret, også fra 6 mnd kan små(!) smaksprøver introduseres etter amming. :)

Dette høres ikke bekymringsverdig ut så lenge han er frisk, rask og følger utviklingen ellers. :)

Snakk heller med www.ammehjelpen.no om du vil ha hjelp med ammingen, de kan sakene sine.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}