Neste ekspertsvar

ANNONSE FRA Jod

Ny kunnskap om jod og graviditet

Ny kunnskap om jod og graviditet
Unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite jod. Halvparten har under det anbefalte dagsinntaket, viser forskning fra Den norske mor og barn-undersøkelsen.[1]

Helsedirektoratet skriver dette i rapporten “Risiko for jodmangel i Norge”:

 «Kvinner i fertil alder som har et lavt inntak av meieriprodukter anbefales å ta kosttilskudd med jod for å sikre god jodstatus før en eventuell graviditet» [2]

«Kostundersøkelsene viser at det ikke er uvanlig å ha et svært lavt inntak av melkeprodukter og sjømat. Da vil sannsynligheten være høy for altfor lavt inntak av jod. Dette er spesielt bekymringsfullt for kvinner i fertil alder som risikerer å starte et svangerskap med altfor lav jodstatus til å opprett­holde normal vekst og utvikling av fosteret, samt for mors egen helse.» [2]

Svært mange unge kvinner og gravide får i seg for lite jod

Viktig for gravide og ammende

Ifølge Helsedirektoratet har en betydelig andel av de gravide et jodinntak som ligger såpass lavt at man ikke kan utelukke negative effekter på fosterets utvikling.

De skriver også at jodmangel hos mor under svangerskapet og amming kan medføre nedsatt mental utvikling hos barnet. [2]

Folkehelseinstituttets funn i Den norske mor- og barn undersøkelsen viser at jodmangel hos gravide kan påvirke den nevrologsike utviklingen hos foster og små barn.[1]

Helsedirektoratets anbefaling er at hvis du ikke får i deg nok meieriprodukter og hvit fisk, så bør du ta tilskudd med jod. [2]

Slik får du i deg nok jod

Jodmangelen har økt i hele befolkningen på grunn av at vi får i oss mindre av de vanligste jodkildene. Disse er meieriprodukter som melk og brunost, og mager hvit fisk som hyse, torsk og sei.

Den hvite fisken blir ofte erstattet med rød oppdrettsfisk som laks og ørret, men disse inneholder lite jod. Tran er heller ikke en god kilde til jod. Vi drikker mindre melk enn tidligere. Og ofte erstattes melken med drikke som er laget av havre, ris og soya – som også inneholder lite jod.

Tang er en naturlig kilde til jod.

En anerkjent kilde til jod er tang. Tall fra norske studier viser at brunalger (som f.eks grisetang og blæretang) har de høyeste konsentrasjonene av jod.

Lectinect Naturlig Jod

Lectinect Naturlig Jod inneholder jod fra tang, høstet fra det kalde havet langs Helgelandskysten. Produktet inneholder tangsortene Ascophyllum nodosum (grisetang) og Fucus vesiculosus (blæretang), som er naturlige kilder til jod. Du tar kun 1 liten tablett daglig, og får 225 mikrogram (μg) jod, som er den maksimal grensen for jod i kosttilskudd.

Bestill Lectinect Naturlig Jod her

1. Den norske mor og barn undersøkelsen om jodmangel hos gravide
2. Helsedirektoratet om jod og graviditet

Publisert Mandag 12. februar, 2018
Lectinect

Les mer om:

jod
Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}