Neste ekspertsvar

Fem gode råd om barn og grønnsaker

Fem gode råd om barn og grønnsaker
Fem om dagen, jada -jada. Vitaminer og mineraler, på en naturlig måte, jada - jada. Men hva gjør vi når barna ikke vil ha grønnsaker? Her er fem gode råd, basert på svarene vi fikk da vi spurte om akkurat dette på Facebook.

1. Ikke press og ikke stress! Fortsett å sette frem grønnsaker til alle måltider, og legg opp grønnsaker og salat på tallerken. Ikke lag et stort (negativt) oppstyr rundt det. Det kommer .. Mange opplever at barna i en fase ikke liker grønnsaker, men ett år eller to senere spiser bådebrokkoli og gulrøtter.

2. Oppfordre til å smake, og gi ros om barnet gjør det. Små barn holder på med å utvike smaksløkene og i en periode kan gulrot være verdens beste, det eneste de spiser, og neste periode er det kjøtt, så ost osv. Smaksløkene utvikler seg fra dag til dag.

Har du andre forslag?  Del på vårt forum!

3. Lag morsomme figurer av grønnsakene. Kutt på spennende måter. Lag artige figurer, kanskje med en nam nam dip.

4. La barna din være med på kjøkkenet. La dem skjære opp og hjelpe til med å lage til grønnsakene/frukten. "Egenlagd" mat gir glød. La dem samtidig få kjenne og lukte/smake uten at du sier noe om saken. Smak selv også, og ta imot om barnet vil at du skal smake. Vær oppfinnsom og ikke gi deg.


5. Venn barna til grønsaksmak litt i det skjulte. Gjem grønnsaker i maten, i for eksempel pizzasaus, pastasaus, rotmos, gryteretter ol. Finkutt grønnsaker å ha i eller lasagne er også fin mat å "gjemme" grønnsaker.. Du kan bruke grønnsaker som jevning i saus, eller lage "sunne" vafler med giulrot. Eksperimenter med f.eks most spinat eller most eple. Gratiner mosen, stekepler med rosiner og honning - mulighetene er mange.

Matvaner har betydning for temperamentet.

Publisert Torsdag 24. november, 2016
 
Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}