Har du rastløse ben og leggkramper?

Har du rastløse ben og leggkramper?
Rastløse ben og leggkramper er en vanlig plage hos gravide, særlig lenger ut i svangerskapet. Mor forbruker av sine lagre av kalsium og magnesium gjennom graviditeten og i ammeperioden og for noen er det nyttig å fylle på lagrene underveis.

Tilskudd av Kalsium og magnesium kan hjelpe på leggkramper og rastløse ben, men man må ofte ta det over 2-3 uker før man opplever effekt. D-vitamin er med på å øke opptaket, derfor er Kalsium tilsatt ekstra D-vitamin mens Magnesium er tilsatt B-6 som øker opptaket av magnesium.

Plagsomme kynnere

Tilskudd av magnesium kan også hjelpe mot plagsomme kynnere fordi magnesium er viktig i forhold til musklenes arbeid. Du skal alltid oppsøke jordmor eller lege om du får kraftige og/eller hyppige kynnere, og så kan dere sammen finne ut om det er nok med magnesium tilskudd eller om det må andre tiltak til i tilegg. 

Sørg for å bevege bena og gjør øvelser som sikrer god blodgjennomstrømning. Dette kan minske følelsen av rastløse ben og kan forhindre leggkramper. I tillegg kan et mineraltilskudd av kalsium hjelpe mot kramper i bena. Det finnes forskjellige typer magnesiumtilskudd, men ikke alle er like effektive. Kalsium styrker skjelettet, men vårt daglige kosthold inneholder ikke alltid nok kalsium til å dekke behovet. Jevn tilførsel av kalsium er derfor viktig for å styrke skjelettet og opprettholde en sunn benhelse. 

Magnesium overskudd

Overskuddet går over i avføringen og gjør denne mykere, så det er et bra avføringsmiddel også. 

Diett uten melkeprodukter

Dersom dere ikke spiser/drikker melkeprodukter, så er det viktig å ta tilskudd for å unngå benskjørhet på sikt. 

Trening er viktig for skjelettet

Det er også bra med trening for å øke blodgjennomstrømningen og dermed også styrke skjelettet. 

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}