Bekkenbunnstrening med vaginalkuler

Bekkenbunnstrening med vaginalkuler
Å trene bekkenbunnen er alltid lurt, uansett om du har født vaginalt eller har hatt keisersnitt. Ikke alle syns det er like kjekt å gå i butikken og kjøpe slike hjelpemidler, men man kan få kjøpt det på nettet om det er vanskelig. Det er også bra for sexlivet.
Av Jordmor Siri

Mange opplever at man lekker litt når man ler, nyser eller løper etter fødsel. Vaginalkuler, eller knipekoner som de også kan hete, er designet for å hjelpe deg til å trene opp igjen musklene, slik at du lærer deg å knipe riktig.

Vaginalkulesettene har ofte muligheter for forskjellig vekt, slik at man begynner med en lett vekt og så øker vekten etterhvert som musklene blir sterkere. Vektene innføres vaginalt og brukes i opp til 10 minutter 2 ganger daglig. Etter hvert som du blir sterkere i bekkenbunnen, bruker du tyngre koner, før du til slutt har lært hvordan du strammer selv. Du holder konene inne, samtidig som du gjør hverdagsaktiviteter eller dusjer - for eksempel. Prøv dem litt hjemme før du går ut døren med dem i skjeden, i tilfelle du ikke helt holder like lenge som du tenkte at du kunne, jeg har en venninne som begynte å slite ved kassen på Rimi:)

Sex er den beste måten å trene opp bekkenbunnsmuskulaturen på, så det er en ekstra bonus på alle måter. 

Knipeøvelser uten vaginalkuler kan godt prøves først først. Vanlige knipeøvelser har både kvinner og menn godt av å gjøre i forhold til inkontinens både med urin, promp og i værstefall avføring. 

Her kan du lese mer om knipeøvelser

Man vil alltid trenge å trene bekkenbunnen med jevne mellomrom gjennom hele livet. En del opplever at når overgangsalderen kommer blir man litt ekstra lekk igjen. Dette har sammenheng med østrogennivået  kroppen i tillegg til det rent muskulære. 

Ikke alle syns det er like kjekt å gå i butikken og kjøpe slike hjelpemidler, men man kan få kjøpt det på nettet om det er vanskelig. Det er også bra for sexlivet. 

Det er derfor naturlig at vaginalkuler brukes med jevne mellomrom, for å sikre fortsatt styrke i bekkenbunnen.

Oppsøk gynekologen eller legen din dersom trening ikke har noen effekt. Da kan det tyde på at selve vevet, musklene eller nervene i skjeden kan være skadet. Dette kan skje ved fødsel eller seksuelt misbruk. 

Les også Gynekolog Åsle-Marit Ullerns artikkel: Det finnes hjelp mot urinlekkasje 

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}