Bekkenlåsning eller bekkenløsning?

Bekkenlåsning eller bekkenløsning?
Mange terapeuter, leger og jordmødre vet ikke forskjellen på disse to tilstandene som rammer mange gravide under svangerskapet. Det er viktig å kunne skille mellom bekkenlåsning og bekkenløsning, for å tilpasse behandlingen.

En gravid kvinnes kropp utsettes for ganske hard påkjenning, både under svangerskap og fødsel. Man bærer ikke på en ergonomisk utviklet ryggsekk, men en stadig voksende kul på maven, som med tid og stunder vil veie litt. Og kroppen har sine egne måter å forberede seg på.

Her finner du spørsmål og svar om bekkenløsning.

Her finner du spørsmål og svar om bekkenlåsning.

Les hva forskerne mener om låsning og løsning - og debatten blant gravide om disse plagene.

Som en del av foreredelsene vil brusken som holder bekkenet løse seg opp som en naturlig del av prosessen slik at bekkenet under fødsel kan utvides maksimalt. Hos de fleste skjer dette ca en måned før termin. Da er ofte babyens hode festet slik at det fungerer som en stabilisator fra innsiden. 

Men for noen kommer dette så snart svangerskapshormonene finner plass i kroppen, og for noen til og med før du selv vet at du er gravid, sistnevnte er ekstremt sjeldent, heldigivs. 

Den vaggende kvinner vagger ikke uten grunn.

Ømme bryster, vondt rygg, vann i kroppen, hormonell fridans, oksehunger og irrasjonell oppførsel, åpne tårekanaler, kvalme og oppkast er bare noe av det som følger med en graviditet.

Noen rammes også av bekkenløsning og bekkenlåsning - noen så hardt at de må gå med krykker eller sitte i rullestol. Det er derfor viktig å få henvisning til behandling hos fysio- eller manuellterapuet eller kiropraktor tidlig når man merker plager i bekkenet, så man kan forebygge i størst mulig grad. 

Vi skal redegjøre litt for disse to tilstandene:

De som behandler bekkenplager ser gjerne bekkenet som en helhet, og beskriver det som et bekken i ubalanse.

I utlandet kaller man bekkenplagene for pelvic pain, noe som kan oversettes som bekkenringen, bekkenbeltet, hofteholder-området - det vil si hele bekken, foran og bak, over og under.

I Norge er bekkenløsning et kjent fenomen som faktisk alle gravide rammes av, i og med at det er en naturlig del av kroppens forbedelser til fødsel. Men for noen starter dette litt tidligere enn hos andre. Når bekkenet først "løsner" så kompenserer kanskje kroppen med å sette tyngden på andre områder av kroppen, noe som kan resultere i bekkenlåsning. 

Her er litt informasjon om disse to tilstandene:

Bekkenlåsning

Bekkenlåsning er noe alle kan få, både kvinner og menn. Det er altså ikke hormonelt betinget. Låsningen kan kjennes ut som smerte i rompen, som om du har falt på isen og slått deg skikkelig. 

En bekkenlåsning er en låsning i leddet ned mot bekkenet og kan også gi plager videre fra setet og opp i korsryggen, og ned i beina, som igjen kan gi sekundære muskelspenninger

Bekkenlåsning gir i større grad smerter i på baksiden - i korsrygg/halebein/rompe - enn bekkenløsning hvor smertene som oftest sitter mer over symfysen og nedover i lysken.

Tilstanden er like hemmende for den gravide som bekkeløsning er.

Har man hatt ryggplager tidligere er sjansen for bekkenlåsning også større da rygg og bekken oftere er mindre fleksibelt og tilpasningsdyktig til holdningsendringen som skjer under graviditet. 

Bekkenløsning

Ved bekkenløsning sitter smertene som oftest foran, over symfysen/skambenet og nedover på innsiden av lårene. Men den kan også merkes midt bak der bekkenet limes sammen av brusken rundt ryggraden. 

Bekkenløsningen er i stor grad hormonelt betinget og gjør at brusken mellom bekkenbenene foran i symfysen løser seg opp slik at man får smerter når det ved bevegelse er en ustabilitet der.

Kroppens egen måte å forberede seg på

Når kroppen din forbereder seg på fødsel er det helt naturlig at bekken utvides og gjør at leddbåndene stadig blir mer elastiske, dette er en prosess som skjer gjennom svangerskapet. Men for noen skjer dette veldig tidlig, og for de som blir rammet kan dette medføre store plager. Noen ganger hjelper behandling og andre ganger er det bare ro som kan gi noe lindring. 

Hva kan du gjøre selv?

For begge tilstader gjelder det at man sliter med søvproblemer, fordi det er vanskelig å finne en god sovestilling og vondt å snu på seg iløpet av natta.

For å holde bekkenet i balanse er det best å ligge med en god pute mellom beina. Hold beina samlet når du snur deg i sengen, eller skal inn/ut av bilen. Det kan være en fordel å ha et laken i silke/sateng som du bretter dobbelt og ligger på med rompe og rygg. Da blir det lettere å gli seg rundt i sengen. 

Gå tur i ulendt terreng

Fagpersonell anbefaler gjerne at de med bekkenplager går turer i ulendt terreng. Da bruker man alle musklene og leddene godt slik at man får mindre smerter. Den økte blodgjennomstrømningen i leddbåndene og leddkapslene smører dem og gir deg bedrebevegelighet. 

Dropp vonde sko, høye hæler og sko uten støtte. Bruk gode såler, som støtter og bygger opp. Heller gode joggesko enn noe annet.

Gå på tå over fortauskanter og i trapper. Endel føler dette som avlastende for ryggen. For noen kan det også være enklere å gå baklengs opp trappen. 

Unngå mye bøy og tøy hjemme. Kan du få hjelp til å vaske gulv, støvsuge, ta ut ting av oppvaskmaskin og vaskemaskin - så ta imot dette.

Massasje:

Smerter har ofte sitt utgangspunkt stramme og stive muskler. Når man så får kraftige nok smerter vil kroppen ofte reagere med å stive av det smertefulle området og dermed blir man enda stivere, som igjen gir mer smerter.

Red Cord slyngetrening

Man har sett gode resultater av slyngetrening mot bekkenløsning. Både som behandlende og forebyggende. En del terapeuter har dette og kan tilby behandling på henvisning fra legen din. 

Behandling hos fagkyndige:

Om du får diagnosen «bekkenløsning med gangvansker» så vil du ha rett på fri behandling hos fysioterapeut resten av svangerskapet og ved behov de første 6mnd etter fødsel. Din fastlege skriver ut henvisning.

Dersom du bli arbeidsufør pga bekkenløsning har du krav på sykepenger.

Ved ekstreme tilfeller av bekkenløsning der moren ikke klarer de daglige gjøremål, kan faren overta noe av mors permisjon og hjelpe til hjemme en periode.

Dersom man søker kommunen kan den vurdere om det er behov for husmorvikar, barnehageplass, spesiell parkeringstillatelse eller medisinsk rehabilitering, men dette gjelder kun for de hardest rammede.

Forsvinner etter fødsel

Hos de aller fleste kvinner forsinner tilstanden etter fødsel, men det betyr også at man i tiden etter fødsel skal være påpasselig med ryggen. Det kan også være en investering å gå til behandling noen måneder etter fødselen, slik at bekkenet kommer riktig på plass igjen. 

Roe ned!

Den gravide kroppen er utsatt for en enorm påkjenning og skal utføre en fantastisk prestasjon. Det beste du kan gjøre for deg selv er å roe ned. Det kommer en tid også etter fødsel, hvor du vil trenge kreftene dine.

I både svangerskap og fødsel har bekkenet vært igjennom en stor belastning, og så snart babyen er født begynner man med mye nytt som også sliter på ryggen:

Amming, løfting, bade babyen, lite søvn etc.

Ta imot hjelp!

Og er du hardt rammet så bruker du tilgang til gratis fysioterapi.

Redigert 8.5.2014

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}