Har du plagsomme kynnere eller leggkramper?

Har du plagsomme kynnere eller leggkramper?
Magnesium er et av de livsviktige mineralene vi trenger tilskudd av, enten gjennom maten vi spiser eller som tilskudd.

Gravide anbefales et daglig inntak av magnesium på rundt 450 mg. For en voksen ligger det daglige behovet på rund 350 mg. Det livsviktige mineralet trengs i mer enn 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen.

Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, nervefunksjon og hjerterytme, og det styrker immunforsvaret og benmineraliseringen.

Mange gravide sliter daglig med leggkramper og plagsomme kynnere. Ved å ta et godt absorberende magnesiumtilskudd kan man unngå eller redusere denne typen kramper. Riktig magnesiumbalanse i kroppen er nemlig viktig for at musklene skal slappe av og gi mindre spenninger. Magnesium går også ned nervene i musklene.

Det kan gå en til to uker før du merker effekten av magnesium når du begynner å ta dem, så ha litt tolmodighet. I USA og den kontinentale delen av Europa har magnesiumbehandling vært standard behandling mot generelle kramper som oppstår under graviditet siden 50-tallet.

Du behøver ikke å være redd for å få i deg for mye magnesium så lenge du følger anbefalte doser. En "bivirkning" er at du kan få litt mykere avføring. Mange tar derfor også magnesium mot treg mage både når de er gravide og ellers.

Sliter du med å sove kan det være lurt å ta magnesium om kvelden, det virker faktisk søvndyssende også:)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}