Stor baby

Anonym
Søndag 4. juni 2017 12:23

Hei

Er det noen her inne som har vært nødt å kutte i kosten pga stor baby og hva var eventuelt vekstestimeringen deres i uke 36?

Anonym
Søndag 4. juni 2017 13:07

Å kutte i kosten nå vil omtrent ikke ha noe å di, babyen kommer jo snart uansett. Vekstestimering er veldig unøyaktig,å dette trenger du ikke tenke for mye på.

Anonym
Søndag 4. juni 2017 14:51
HeiEr det noen her inne som har vært nødt å kutte i kosten pga stor baby og hva var eventuelt vekstestimeringen deres i uke 36?

Du bør uansett ikke spise noe ekstra sukker og fett enn det du får i normal anbefalt kost, og du trenger ikke spise mer enn det som anbefales for en normal gravid kvinne, uansett hvor stor du er.
I uke 36 er det lite du får gjort uansett til eller fra, men du bør spise sunt, for diabetes og stort barn er jo det minste problemet med å spise søppelmat som kroppen ikke vil ha. ;)

Anonym
Søndag 4. juni 2017 16:01

For å si det sånn, så spør jeg ikke utifra at jeg skal ha en megababy og jeg har spist usunt hele svangerskapet men unnet meg litt godt innimellom selv om har jeg. Interessant at stor baby kun forbindes med mor og søppelmat. Men men.
Jeg bare lurer.
Min ligger litt over gjennomsnittet men ikke mye.
Gyn sa til meg at min ligger på rundt 2700 gram nå når jeg var inne for sjekk. Så jeg er ikke bekymret for noe.

Anonym
Mandag 5. juni 2017 12:09

Var inne på føden på sjekk pga. sterke kynnere, var da 35+5. Gynekologen estimerte da mini til å være 2900 gram +/- 10 %. Han er fortsatt her inne, 38+1 i dag. Fikk ikke beskjed om noe spesielt, og jordmor var ikke bekymret da jeg var på kontroll på mandag. Men jeg begynner å bli utålmodig og veldig klar for å få han ut. Han trenger ikke bli over 4 kg

Anonym
Mandag 5. juni 2017 17:19

jeg og fikk den estimeringen i uke 35. prøvde å si ifra til jordmor og gyn. men de mente jeg ikke trengte å bekymre meg.
ut kom han 4,7 kg ! i uke 38. pga alvolig svangerskapsforgiftning.
fødet vaginalt uten rift. nå skal det sies at store søster var 4590 42+2 så visste jeg hadde stor baby inni der. helse personell må begynne å høre på oss når vi utrykker bekymring over dette.

Anonym
Mandag 5. juni 2017 18:10

Jeg fikk estimert 3.7 kg. De var en hel kilo på bærtur, hun veide bare 2760.

Anonym
Tirsdag 6. juni 2017 20:19

Her også... fikk estimert under 2 kg da jeg var 8 dager på overtid. Ungen kom ut som en helt normal 3,2 kilos unge

Anonym
Torsdag 8. juni 2017 19:04

Jeg er estimert til 2800 gram 35+4. Håper ikke det blir en på 4,5 kg :/ er det noe man kan gjøre for å bremse det litt opp? At ikke ungen blir så svær. Kosthold og dette vet jeg jo. Men spise litt mer smart kutte helt ut enkelte matsorter og bare sunt hele veien kanskje?

Anonym
Mandag 12. juni 2017 14:06
Jeg er estimert til 2800 gram 35+4. Håper ikke det blir en på 4,5 kg :/ er det noe man kan gjøre for å bremse det litt opp? At ikke ungen blir så svær. Kosthold og dette vet jeg jo. Men spise litt mer smart kutte helt ut enkelte matsorter og bare sunt hele veien kanskje?

Spis som normalt, babyen blir ikke større eller mindre av normal kost.
Sunn mat bør du spise uansett, men du trenger ikke kutte ut noen matvarer, det er ikke sånn det funker.
Husk at vekstestimering er en veldig unøyaktig "vitenskap," og 2800gr i uke 35+4 er midt i normalen.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}