Toksoplasmose test av nyfødt

Anonym
Søndag 7. mai 2017 11:12

Gjennom slutten av svangerskapet har jeg bekymret meg fryktelig for toksoplasmose, og måten andre håndterer mat jeg får servert. F.eks. som grilling hvor samme redskap brukes til å ta på rått kjøtt og deretter ta av ferdige pølser. Jeg vil tro risikoen er minimal, og jeg prøver å ta mine forhåndsregler men kan ikke styre alt hva andre gjør. Tenker at når jeg ikke har fått dette på 30 år, så er vel sjansen liten akkurat disse 9 mnd.

Er det vanlig å be om toksoplasmose test av nyfødt på fødeavdelingen når man er svært engstelig for dette? Jeg er uke 39 nå, så vet at babyen er ferdig men er så fryktelig redd for senskader om det skulle være noe. Har slitt veldig med angst for dette, og håper jo fødeavdelingen kan hjelpe med en blodprøve av meg/ babyen.
Håper noen kan svare, kanskje flere som har stresset med dette og?

Anonym
Søndag 7. mai 2017 11:58

Det er så liten sjanse for det at det ville jeg ikke tenkt på. Du kan bare be den som griller om å være forsiktig med det du skal spise, vask grønnsaker og frukt før du spiser det, og spis pålegg innenfor holdbarhetsdato. Det tas ikke blodprøver av nyfødte unødvendig, men du kan evt be fastlegen om å ta en prøve av deg, da de ikke gjør det vanligvis på sykehuset.

Anonym
Søndag 7. mai 2017 19:55

Det er en grunn til at gravide ikke testes for dette på rutine, og det er fordi sjansen er så svimlende liten for å få det, og fordi at det er så sjeldent at noen faktisk blir syke av det.
Du kan ta en blodprøve av deg selv, men sykehuset vil 99% sikkert ikke ta blodprøve av babyen, fordi dette er unødvendig, og fordi det ikke egentlig er bra å fore tvangstankene dine.
Når man som voksen tror det er monstre i skapet, og må sjekke dette 10 ganger om dagen for å være sikker på at man tar feil, er ikke problemet monstrene i skapet, men monstrene i hodet.
Det høres kanskje usannsynlig ut at det å avkrefte dette vil være et problem, men det kan fort bli det, fordi man på en måte bekrefter for seg selv at det faktisk var noe å være redd for, selv om ungen ikke er smittet.
Det er mye bedre å finne en måte å roe seg ned på uten den blodprøven, for ellers blir den angsten fort større, og smitter over på andre ting, som f.eks. angst for at ungen er syk så fort den hoster, eller at man reiser til legevakten ved hver forkjølelse. Mange får angst for at noe alvorlig er galt selv om det er aldri så usannsynlig, og det er veldig slitsomt å være mamma og ha angst.
Stol på legene og på Helsemyndighetene, de vet hva de driver med. ;)

Anonym
Onsdag 10. mai 2017 21:08

Jeg tror det er liten sjanse for å få det, men sliter kanskje litt med å skille mellom hysteri og realitet. Vet bare at redskap på grill ble brukt til å legge på rå lammekoteletter, og deretter brukt til å snu og ta av grillpølser (disse ble selvsagt lagt på rent fat, og iom. at en grill er så varm vil jeg jo tro det har gått bra). Syns det var litt ubehagelig da jeg skjønte at pølsene lå ved siden av rå lammekotelett på grillen, men pølsene var i hvertfall godt grillet. Forstår at det sikkert bare er en tanke eller en "fiks ide", men skulle det mot formodning være noe er det jo godt å oppdage det tidlig. Jeg vet ikke risikoen for at slikt kan overføres til foster, men heller enn å lure på det er det jo greit å ta en blodprøve av seg selv i hvertfall mtp. mulige ettervirkninger. Tror det er større sjanse for å utvikle angst for at noe er galt hvis man ikke får sjekket opp i det umiddelbart. Kan forstå at det sikkert virker hysterisk, men setter pris på svar som ikke latterliggjør spørsmålet... Vi har alle vår forhistorie til hvorfor vi lurer på ting som gravide. Takk for svar.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}