Fosterlyd på 180!

maibaby17
Onsdag 19. april 2017 13:08

På kontroll hos jordmor i dag og hjertelyden hos foster ble målt til 180! Etter 15 min. var den nede i 160 så jeg ble sendt hjem. Babyen var ganske rolig akkurat da. Noen med erfaringer? Kanskje jordmor kan svare meg? Fikk beskjed om å ringe igjen dersom jeg ønsket en ny sjekk hos jordmor senere i dag eller ble engstelig ift. bevegelser... Evt. kunne jeg ringe direkte til føden og be om sparketest / UL. Alt har virker normalt av bevegelser til nå, men blir litt engstelig merker jeg. Jordmor er erfaren og flink og hadde nok ikke sendt meg hjem uten videre, men ba meg kontakte henne/ føden hvis jeg ble engstelig.

Anonym
Onsdag 19. april 2017 13:42

Det er da ikke unormalt det. Min svingte oppi 200 når han beveget seg, så roer det seg ned igjen.

Anonym
Onsdag 19. april 2017 22:27

Baby var som nevnt rolig under lyd på 180, så ikke i aktivitet. Ble sendt på sparketest da det ikke roet seg ila. noen timer - alt normalt heldigvis.

Anonym
Onsdag 19. april 2017 22:59

Det er helt normalt med 180.

Jordmor Siri
Torsdag 20. april 2017 10:54

Hei!
Det kommer litt an på hvor gammel babyen i magen er. Tidlig i graviditeten kan hjertelyden gå høyere enn senere. Det har også noe å gjøre med hvor regelmessig den er. Mot slutten, de siste to månedene er 180 høyt, men det ligger fortsatt innenfor normalen. Den skal i stor grad ligge mellom 110 og 150 slag i minuttet.
Men har jordmor hørt på den og sagt at det er ok kan du stole på det. Blir det store endringer i bevegelsesmønsteret skal du ta kontakt med jordmor, fastlege eller føden og få en ekstra sjekk.

Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri

Anonym
Torsdag 20. april 2017 13:58

Tusen takk for svar!! På sparketest i går mente de alt var ok og sendte meg hjem - hun var rolig da og, med lyd på ca 150 i gjennomsnittet tror jeg. Jeg er forresten i uke 36 + 4 og lyden har vært på 144 stort sett. Jeg stoler på at de sendte meg hjem på grunnlag av at alt virket bra, men må innrømme jeg kjenner litt ekstra etter i dag og kanskje syns hun er litt rolig selv om jeg kjenner bevegelser. Bør jeg sjekke opp hjertelyd i morgen f.eks.? Tar kontakt med føde/ jordmor hvis jeg syns det blir for stille selvsagt!
Har bekymret meg mye for toksoplasmose i det siste, men tok senest en test i uke 34 som var bra. Etter dette hadde jeg kraftig halsbetennelse er par dager, men også litt tett nese og øreverk så mistenker at dette var smitte fra bhg til min datter da hun også var syk med ørebetennelse akkurat da. Alt har gått veldig fint dette svangerskapet, men blir bekymret når noe plutselig er annerledes.

Anonym
Torsdag 20. april 2017 15:09
Tusen takk for svar!! På sparketest i går mente de alt var ok og sendte meg hjem - hun var rolig da og, med lyd på ca 150 i gjennomsnittet tror jeg. Jeg er forresten i uke 36 + 4 og lyden har vært på 144 stort sett. Jeg stoler på at de sendte meg hjem på grunnlag av at alt virket bra, men må innrømme jeg kjenner litt ekstra etter i dag og kanskje syns hun er litt rolig selv om jeg kjenner bevegelser. Bør jeg sjekke opp hjertelyd i morgen f.eks.? Tar kontakt med føde/ jordmor hvis jeg syns det blir for stille selvsagt!
Har bekymret meg mye for toksoplasmose i det siste, men tok senest en test i uke 34 som var bra. Etter dette hadde jeg kraftig halsbetennelse er par dager, men også litt tett nese og øreverk så mistenker at dette var smitte fra bhg til min datter da hun også var syk med ørebetennelse akkurat da. Alt har gått veldig fint dette svangerskapet, men blir bekymret når noe plutselig er annerledes.

Det er mikroskopisk liten sjanse for å få toxoplasma, så der kan du slapp helt av. ;)
(Med mindre du spiser kattebæsj til vanlig da. :P )
Trenger ikke sjekke igjen for hjertelyd utenom de vanlige kontrollene. :)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}