operasjon av underlivet

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 16:35

Jeg har nettopp hatt en operasjon av underlivet, da jeg har hatt plager der nede etter fødselen for et år siden. Jeg fikk grad 2 rift, og jordmor sydde meg ganske godt sammen for å si det sånn. Hu snurpa meg skikkelig igjen, noe som gjorde at det strammet i perineum/mellomkjøttet og jeg ble i tillegg sydd for mye igjen slik at selve åpningen ble stram og det skapte en bru og gjorde at jeg fikk en øm lomme der.

Opererte underlivet i forrige uke. Gynekologen kalte det for vaginal plastikk. Og bakre plastikk tror jeg.

Det er ganske smertefult der nede nå. Mye verre enn etter fødselen. De to første dagene etter operasjonen syns jeg resultatet så veldig bra ut, men nå de siste dagene har det forandret seg så. Bakerst i mellomkjøttet har det blitt en slags "tapp"/hudfold som henger som en slags utvekst. Altså i enden/starten der de startet å sy. Rett etter operasjonen var det kun som en slags blemme.. men nå ser jeg godt og tydelig at det har blitt en hudfold. Vil denne forsvinne tru? Noen som har opplevd det selv? Er det villkjøtt? Fins det noe man kan gjøre for å fjerne det?

Valgte å ta denne oprasjonen da problemene var så stor at det var smertefult å ha sex, den brua/lomma gjorde at det ble fort lukt i underlivet og det rett og slett var stramt der..

Men nå er jeg redd for at denne operasjonen skal gi meg lignende plager... om ikke verre... det er bare 5-6 dager siden operasjonen, men jeg syns det føles så Hardt ut der nede. Det vil jo bli ett arrvev, men vil det arrvevet blir hardt og vondt etter en slik operasjon tru?

Noen som har vært gjennom det samme? Og kan dele erfaringer?

Akkurat nå føles det ut som at underlivet mitt aldri skal bli bra igjen :(

Er spent på hvor lang tid det vil ta før ting er på stell der nede.. eller om det noen gang vil bli det. Snufs! :/

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 18:30

Du bør snakke med den som utførte operasjonen hvis du er bekymret.
Du får nok beskjed om å vente noen uker til før noe kan bedømmes, og ofte tar det lenger tid også, før ting er "normale" igjen.

Dessverre er jo risikoen der for at det ikke blir normalt, men ikke ta sorgene på forskudd.
Prøv å finne noe å bruke tiden på så du får distrahert deg selv litt!

Fysioterapi for underlivet kan hjelpe med strammingen og smertene, men det kan ikke påbegynnes før alt har grodd, både utvendig og innvendig.
God bedring!

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 19:08

Hei :) jeg har vært igjennom det samme :) ble sydd feil etter fødsel, og hadde store plager.. Og en flik som ikke var sydd på plass.. Hadde operasjon i fjord, og det var veldig vondt og ømt i ca 2-3 uker.. Og det så ikke pent ut,, veldig hovent!! Men dette gikk altså over :) eneste jeg kan se, er at det er litt overflødig hud rundt kanten på vaginaen/begynnelsen på perineum.. Litt ømt hvis jeg trykker på perineum, men det har jeg vært siden fødsel, så vet ikke om det går over =/ Ellers var operasjonen vellykket og det ser normalt ut :)

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 23:29

Takk for svar:)

Åå, endelig en som har vært gjennom det samme!! Føler det ligger så lite ute på nettet om dette. Takk for svar :) Ble du sydd mye?? På meg sydde de mer jeg trdde de skulle (trodde de bare skulle fjerne den brua ). De sydde hele mellomkjøttet mitt. Føler du at det er sterk nok hud der til å gjennomgå en fødsel til? Godt å høre at operasjonen var vellykket. Da regner jeg med at du ikke angrer på at du tok den? Akkurat nå angrer jeg litt.. men det er vel fordi jeg sitter midt i det og føler at det "aldri" skal bli bra..

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 23:31
Hei :) jeg har vært igjennom det samme :) ble sydd feil etter fødsel, og hadde store plager.. Og en flik som ikke var sydd på plass.. Hadde operasjon i fjord, og det var veldig vondt og ømt i ca 2-3 uker.. Og det så ikke pent ut,, veldig hovent!! Men dette gikk altså over :) eneste jeg kan se, er at det er litt overflødig hud rundt kanten på vaginaen/begynnelsen på perineum.. Litt ømt hvis jeg trykker på perineum, men det har jeg vært siden fødsel, så vet ikke om det går over =/ Ellers var operasjonen vellykket og det ser normalt ut :)

Takk for svar:)

Åå, endelig en som har vært gjennom det samme!! Føler det ligger så lite ute på nettet om dette. Takk for svar :) Ble du sydd mye?? På meg sydde de mer jeg trdde de skulle (trodde de bare skulle fjerne den brua ). De sydde hele mellomkjøttet mitt. Føler du at det er sterk nok hud der til å gjennomgå en fødsel til? Godt å høre at operasjonen var vellykket. Da regner jeg med at du ikke angrer på at du tok den? Akkurat nå angrer jeg litt.. men det er vel fordi jeg sitter midt i det og føler at det "aldri" skal bli bra..

Anonym
Søndag 15. feb. 2015 23:33
Du bør snakke med den som utførte operasjonen hvis du er bekymret.
Du får nok beskjed om å vente noen uker til før noe kan bedømmes, og ofte tar det lenger tid også, før ting er "normale" igjen.

Dessverre er jo risikoen der for at det ikke blir normalt, men ikke ta sorgene på forskudd.
Prøv å finne noe å bruke tiden på så du får distrahert deg selv litt!

Fysioterapi for underlivet kan hjelpe med strammingen og smertene, men det kan ikke påbegynnes før alt har grodd, både utvendig og innvendig.
God bedring!

Takk for svar :))
Ja vet.. jeg skal ringe sykehuset i morgen og høre om jeg kan få snakket med hun som sydde meg. Så kanskje jeg får svar på noe av det jeg lurer på. Jeg trenger å komme inn på en sjekk også.
Takk for god bedringen:)

Anonym
Mandag 16. feb. 2015 20:17

Ja er veldig lite å lese om dette :( jeg fant lite info om det jeg å... Hadde heller ikke hørt om noen som hadde gjort det.. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det :) ser mye penere ut nå, enn etter fødselen. Sydde 8 sting etter fødsel, og 4 sting etter operasjonen. Fjernet arrvev og en flik som ikke var sydd fast.. Jeg slipper å føde vaginalt igjen, noe jeg er glad for :)

Anonym
Mandag 16. feb. 2015 21:39

Hei! Eg fødte mai 2013 og fekk rift grad 3b. Vart sydd alt for stramt igjen. Hadde store plager etter dette, så vart reoperert januar 2014. Angra ikkje på det! Ca 2 veker med hovenhet og smerte. Og etter ca 1 mnd følte eg ting gjekk seg til og vart bra. Er jo ein del arrvev der og kanskje litt ømt.
Var veldig redd for att det samme skulle skje ved neste fødsel. Men det gjekk over all forventning, mykje bedre fødsel og berre nokre pyntesting!
Håpar det går seg til for deg og att ting blir bra der nede! :-)

Anonym
Mandag 16. feb. 2015 22:05

Jeg ble operert rett etter fødselen, i en time, etter å ha revnet grad 3a. Man ser arret ved toppen av klitoris og helt bak til endetarmsåpningen..
Tiden etterpå var vond, tok litt over tre mnd før jeg begynte å føle meg bra igjen. Tre dager etter fødselen tok jeg en titt nedentil og ble veldig overrasket over hvor bra det så ut.
Vi prøvde sex etter seks uker, herrefred... Det var umulig, kort fortalt.
Tok en ny titt i speilet da, å ble ufattelig lei meg. Det så overhodet ikke bra ut og jeg ble fryktelig deprimert. Ikke bare var magen min herpet, men underlivet også.
Etter tre mnd var jeg på etter kontroll, der jeg fikk tilbud om en ny operasjon, da det var stramt og jeg hadde fått hudfolder . En ved klitoris, en i underkant av åpningen og en ved endetarmen.
Men jeg takket faktisk nei til ny operasjon. Han ga meg klarsignal på sex og at alt fungerte som det skulle, samt at det faktisk ikke så så ille ut med tanke på revningen.
Så vi prøvde på nytt, sex var vondt i en mnd ca, brukte godt med glidemiddel.
Nå er det ett år siden og jeg er helt fin igjen! Alt er som det skal og sexen er bedre enn noen sinne. Klart hudfoldene er der ennå, men de har blitt mindre og de har blitt myke. Og jeg må si at det ser ikke så aller værst ut der nede nå heller!
Håper at du også er en solskinnshistorie, ikke mist motet:)

Anonym
Mandag 16. feb. 2015 23:11

Jeg vart operert rett etter fødsel siden de klippet meg. 20 sting utvendig og alt innvendig. Klarte ikke sitte eller tisse på flere uker. Men først etter 1 år følte jeg meg bra igjen! Du burde kontakte de som opererte deg om du er bekymret eller føler noe ubehag. Jeg fikk betennelse i stinga når jeg kom hjem. Noe av det værste jeg har vert med på! Håper det ordner seg! :)

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 00:37
Hei! Eg fødte mai 2013 og fekk rift grad 3b. Vart sydd alt for stramt igjen. Hadde store plager etter dette, så vart reoperert januar 2014. Angra ikkje på det! Ca 2 veker med hovenhet og smerte. Og etter ca 1 mnd følte eg ting gjekk seg til og vart bra. Er jo ein del arrvev der og kanskje litt ømt.
Var veldig redd for att det samme skulle skje ved neste fødsel. Men det gjekk over all forventning, mykje bedre fødsel og berre nokre pyntesting!
Håpar det går seg til for deg og att ting blir bra der nede! :-)

Takk for svar. Opererte du alt på nytt da? Eller bare deler? Så fint å høre at du er fornøyd!! Håper det samme skjer her.
Kjennes det arrvevet godt under samleie? Det er min frykt.
Ser at du skriver at det gikk bra ved neste fødsel..?? Trodde ikke man kunne føde på nytt av da? Opererte du i perineum?
Hvis man kan føde vaginalt etter en slik operasjon så er det isåfall fantastisk å høre. Jeg har nemlig lest en del om at man ikke kan det.

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 10:05

Jeg har ikke operert i underlivet, men har hatt skader der mesteparten av livet pga seksuellt misbruk, noe som har ført til at vaginalt samleie ikke er mulig.
(Det har ikke alltid vært sånn, så jeg har hatt mange år med aktivt sexliv, men store deler av mitt voksne liv har vært slik at samleie har vært utelukket.)

Jeg vil bare berolige deg med at selv om man tror og føler at det er veldig viktig med vaginalt samleie, klarer man seg veldig fint uten.
Jeg skal snart ha barn med mannen min, (barnet er unnfanget med litt hjelp), og vi har et rikt sexliv uten å noengang ha hatt vaginalt samleie.

Det er MASSE man kan gjøre uten at penis penetrerer skjeden, og dersom man "bare" har små stramninger eller litt arrvev, kan dette trenes "vekk" ved spesielle øvelser og fysioterapi, samt bruk av xylocain.

Oralsex, onani og analsex er også svært gode "erstatninger," og selv om det er sårt (psykisk) å ikke kunne være som "alle" andre, går det faktisk veldig bra, når man slutter å definere seg selv ved hvordan vaginaen ens fungerer. ;)

Forhåpentligvis slipper du å tenke mer på dette etter alt har grodd der nede, men jeg ville bare nevne det for deg at vi er mange (mange fler enn de fleste tror), som har flotte samliv og godt sexliv uten vaginalt samleie. ;)

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 10:58

Operert etter fødsel, rift grad 3b. Reoperert 7mnd etter pga fistel og hudfold som du beskriver (heter mariske tror jeg). Er helt bra nå! 11 mnd siden fødsel

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 22:45
Operert etter fødsel, rift grad 3b. Reoperert 7mnd etter pga fistel og hudfold som du beskriver (heter mariske tror jeg). Er helt bra nå! 11 mnd siden fødsel

Har du fått mye arrvev? Kan du føde vaginalt igjen?
Godt å høre at du er bra nå :) hvor lang tid tok det?

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 22:52
Jeg har ikke operert i underlivet, men har hatt skader der mesteparten av livet pga seksuellt misbruk, noe som har ført til at vaginalt samleie ikke er mulig.
(Det har ikke alltid vært sånn, så jeg har hatt mange år med aktivt sexliv, men store deler av mitt voksne liv har vært slik at samleie har vært utelukket.)

Jeg vil bare berolige deg med at selv om man tror og føler at det er veldig viktig med vaginalt samleie, klarer man seg veldig fint uten.
Jeg skal snart ha barn med mannen min, (barnet er unnfanget med litt hjelp), og vi har et rikt sexliv uten å noengang ha hatt vaginalt samleie.

Det er MASSE man kan gjøre uten at penis penetrerer skjeden, og dersom man "bare" har små stramninger eller litt arrvev, kan dette trenes "vekk" ved spesielle øvelser og fysioterapi, samt bruk av xylocain.

Oralsex, onani og analsex er også svært gode "erstatninger," og selv om det er sårt (psykisk) å ikke kunne være som "alle" andre, går det faktisk veldig bra, når man slutter å definere seg selv ved hvordan vaginaen ens fungerer. ;)

Forhåpentligvis slipper du å tenke mer på dette etter alt har grodd der nede, men jeg ville bare nevne det for deg at vi er mange (mange fler enn de fleste tror), som har flotte samliv og godt sexliv uten vaginalt samleie. ;)

Leit å høre om det som har skjedd med deg. Men så spennende at dere skal få barn :) du har myeå glede deg til.
Ja, det er jo sant. Sexlivet kan bestå av nye men uansett så ønsker nan jo at man kan fungere pp alle mulige måter. Det gjør hvertfall jeg.. Men akkurat nå, det jeg er mest redd for er dette med å få vondt arrvev. Får bare håpe det gror bra.. :)

Anonym
Tirsdag 17. feb. 2015 22:54
Jeg ble operert rett etter fødselen, i en time, etter å ha revnet grad 3a. Man ser arret ved toppen av klitoris og helt bak til endetarmsåpningen..
Tiden etterpå var vond, tok litt over tre mnd før jeg begynte å føle meg bra igjen. Tre dager etter fødselen tok jeg en titt nedentil og ble veldig overrasket over hvor bra det så ut.
Vi prøvde sex etter seks uker, herrefred... Det var umulig, kort fortalt.
Tok en ny titt i speilet da, å ble ufattelig lei meg. Det så overhodet ikke bra ut og jeg ble fryktelig deprimert. Ikke bare var magen min herpet, men underlivet også.
Etter tre mnd var jeg på etter kontroll, der jeg fikk tilbud om en ny operasjon, da det var stramt og jeg hadde fått hudfolder . En ved klitoris, en i underkant av åpningen og en ved endetarmen.
Men jeg takket faktisk nei til ny operasjon. Han ga meg klarsignal på sex og at alt fungerte som det skulle, samt at det faktisk ikke så så ille ut med tanke på revningen.
Så vi prøvde på nytt, sex var vondt i en mnd ca, brukte godt med glidemiddel.
Nå er det ett år siden og jeg er helt fin igjen! Alt er som det skal og sexen er bedre enn noen sinne. Klart hudfoldene er der ennå, men de har blitt mindre og de har blitt myke. Og jeg må si at det ser ikke så aller værst ut der nede nå heller!
Håper at du også er en solskinnshistorie, ikke mist motet:)

Godt å høre at du er fornøyd nå:) er det jeg håper at jeg vil bli etterhvert også. Fint med slike solskinnshistorier:))

Anonym
Lørdag 21. feb. 2015 15:21

Revnet stingene hos noen av dere kort tid etter fødselen ??

Anonym
Mandag 8. feb. 2016 23:14

Hei
Jeg er i samme situasjon som deg og ble så gla at jeg endelig kom over dette innlegget.
I morgen er det dag 7 etter operasjon. Gått ganske greit men en del smerter har jeg hatt, spesielt i åpningen da det ble snurpet igjen der med et pr sting. Virke som at det er en hudfold snurpet sammen og så sydd. Håpe bare denne hudfolden jevner seg ut når stingene er borte. Ellers så er jeg bare så spent sexlivet. Det var et tøft valg men var bare så vid og livmortappen lå langt nede i skjeden.
Tenkte å snakke med kirurgen for å høre dette med hudfolden.

Anonym
Mandag 20. feb. 2017 22:47

Hei! Jeg opererte for det samme nå for bare noen dager siden, og kjenner meg veldig igjen i det med den hudfolden. Tok du kontakt med kirurgen? Hva sa han isåfall? Veldig usikker på om jeg skal ta kontakt med sykehuset igjen, eller om det ikke er noe å bry seg om...

Anonym
Torsdag 30. mars 2017 13:21
Hei! Jeg opererte for det samme nå for bare noen dager siden, og kjenner meg veldig igjen i det med den hudfolden. Tok du kontakt med kirurgen? Hva sa han isåfall? Veldig usikker på om jeg skal ta kontakt med sykehuset igjen, eller om det ikke er noe å bry seg om...

Hei. Jeg skal også inn for å "åpne" opp, da skjedeåpningen ble sydd for stramt etter fødsel. Det er bare helt i åpningen (ikke muskler og lag innover), men slik at det blir for trangt for samleie. Var det samme operasjon du hadde, og hvor lang tid tok det før smertene gikk over? Vi skal på 4 timers flytur 17 dager etter inngrepet og jeg er veldig i tvil om jeg bør utsette enten tur eller operasjon...

Anonym
Torsdag 30. mars 2017 22:44
Hei. Jeg skal også inn for å "åpne" opp, da skjedeåpningen ble sydd for stramt etter fødsel. Det er bare helt i åpningen (ikke muskler og lag innover), men slik at det blir for trangt for samleie. Var det samme operasjon du hadde, og hvor lang tid tok det før smertene gikk over? Vi skal på 4 timers flytur 17 dager etter inngrepet og jeg er veldig i tvil om jeg bør utsette enten tur eller operasjon...

Dette er dagkirurgi, og en veldig enkel og kort operasjon, som ikke er omfattende.
Smertene vil gå over veldig fort, såfremt du ikke får betennelse, og det gjør du sikkert ikke.
Så du trenger ikke utsette flyturen. :)

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}