Hva slags uke er man egentlig i?

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 18:45

Hadde første dag av siste mens 14.03. Appen Preglife sier jeg er i graviditetsuke 10, jeg har vært gravid i 9+0 dager, jeg er i kalendermåned 2 og graviditetsmåned 3.

1. Spørsmål: Når folk spør meg, hvilken uke er jeg egentlig i?
2. Spørsmål: Hva er forskjellen på alle disse?

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 19:28

Når du er i uke 9+0, så er du ni fullgåtte uker, og går inn i din tiende uke. Når folk spør, så er du i din tiende uke. Du er to måneder på vei, når du er 12 uker så er du tre måneder på vei.

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 19:38
Når du er i uke 9+0, så er du ni fullgåtte uker, og går inn i din tiende uke. Når folk spør, så er du i din tiende uke. Du er to måneder på vei, når du er 12 uker så er du tre måneder på vei.

Hmm okei ... fordi jeg fortalte min lege i dag at jeg er rundt ti uker på vei, men da hun målte etter siste mens så sa hun jeg var åtte, så ble litt forvirra

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 20:34

Men da er du jo ikke 9+0.

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 20:35

Husk at man faktisk ikke er gravid de to første ukene. Man regner ti uker, men har faktisk bare vært gravid i åtte uker.

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 22:06
Men da er du jo ikke 9+0.

Som jeg nevner innledningsliv så er dette informasjon Preglife viser meg, ikke noe jeg har kalkulert selv. Derfor jeg er forvirret over at legen sier 8 uker også viser appen 10 uker.

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 22:09

De to første ukene regnes med, men du er jo ikke gravid de to ukene. Første dag i siste mens regnes som uke 1, men du er jo ikke gravid før i uke 3 da eggløsning er to uker etter mensen... Så 10 uker er det man sier, men 8 faktiske gravide uker, om du skjønner?

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 22:20

Jada, det har jeg skjønt så langt :) men så kommer 9+0 igjen oppi alt dette. Beklager om jeg virker helt surrete #første gang

Anonym
Tirsdag 16. mai 2017 22:25

Ja 9+0 uker er uke 10. 8+0 hadde vært uke 9

Anonym
Onsdag 17. mai 2017 21:27

Appen viser ikke hvor langt du er på vei, eller når du har mensen eller når du har eggløsning, den viser bare resultater etter en gitt algoritme, som du har angitt.
Hvis du forteller den at du hadde mensen en gitt dato, viser den eggløsning 14 dager etterpå, hvis det er det du har bedt den om å gjøre.

Legene omkring i verden er ikke enige om hvor langt et svangerskap er, og noen forteller deg hvor lenge du faktisk har vært gravid, mens andre regner med de to første ukene mellom mens og eggløsning.
Det spiller uansett ingen rolle med en uke til eller fra, eller noen dager her og der.
Babyen kommer når den er klar, og du får endelig termin på OUL.
Ingen bryr seg når man spør hvor langt en gravid er på vei, om den gravide sier "3mnd" eller "14+4.." Folk vil bare ha noe å si, og et grovt overslag på når du skal få barnet.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}