Neste ekspertsvar

13 punkter om halsbrann

13 punkter om halsbrann
Nesten alle gravide opplever halsbrann i løpet av graviditeten, men noen helt klart mer enn andre. De fleste kjenner det kraftig mot slutten når livmoren også presser på nedenfra. Noen også etter fødselen.
Av Jordmor Siri

Det er graviditetshormonene som er hovedårsaken til halsbrannen.  Som navnet sier, så svir og brenner det og det kan være så ille at man ikke får sove om natten.  Hormonene gjør at lukkemuskelen som ligger øverst i magesekken, som normalt stenger for at magesyren kommer ut av magesekken, blir litt slappere. Dette skjer med alle de andre musklene i kroppen også.

Noen av rådene vi gir her kan hjelpe i en periode og så ikke i andre. Likeens kan det også variere fra svangerskap til svangerskap.  Den gledelige nyheten er at dette gir seg ganske rett etter fødselen.

1. Unngå mat som du vet kan trigge halsbrann. Dette vil kunne variere, så derfor kan det være greit å finne ut av hvilken mat akkurat du reagerer på. Men kjente matvarer som trigger halsbrann, kan være

-sukker, slik at søtsaker kan være greit å unngå.

-Stekt fisk kan også være det, så det kan være ok å unngå det mens man er gravid.

-sterkt krydret mat kan være syrefremkallende, men hos andre kan det hjelpe. 

-Koffein virker også slik på magemuskelen at den slapper av og kan derfor øke halsbrann. Dette gjelder alle typer drikke som inneholder koffein.

-Fet mat bør unngås

-sitrusholdige drikker

2. Mindre og lettere måltider. Ikke spis tung mat senere enn ca to timer før du skal legge deg om kvelden.  Spis gjerne seks måltider i løpet av dagen. (Det er uansett bra for deg i forhold til blodsukkeret også)

3. Ligg med overkroppen godt bygget opp slik at magesyren ikke lekker like lett ut av magesekken. 

4. Ligg på venstre side om natten.

5. Ikke gå med trange klær, det kan øke presset mot magesekken.

6. En stor vektoppgang kan øke presset mot magesekken ytterligere, så prøv å unngå å legge på deg mer enn 15-20 kilo.

7. Ikke røyk eller snus. Tobakk får magemuskelen til å slappe av.

8.  Tygg maten som du spiser godt, det hjelper på fordøyelsen.

9. Mandler  kan hjelpe mot halsbrann, så prøv ut om det kan hjelpe. Hvis det hjelper er det lurt å alltid ha med seg en pose mandler og ta 4-5 når halsbrannen kommer.

10.  Banan kan også hjelpe mot halsbrann. De er rike på Kalsium.

11. Melk kan slå begge veier. For noen hjelper det og for andre ikke.  Hos noen kan varm melk med honning i hjelpe.

12.  Ha med deg syrenøytraliserende slik at du kan ta dem når du trenger det.

13.  Kalsiumtabletter kan også hjelpe i noen tilfeller, så det kan være verdt å prøve det.

13.  Hvis du er veldig plaget med halsbrann, så kan det i noen tilfeller  bare være medisiner som kan hjelpe.  Da bør du snakke med fastlegen din om dette slik at du får medisiner som er ok å ta når du er gravid. 

Publisert Mandag 29. mai, 2017
 

Les mer om:

helse
Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}