Neste ekspertsvar

Fisk, løk og mindre vann kan forebygge svangerskapskvalme

Fisk, løk og mindre vann kan forebygge svangerskapskvalme
For mye vanndrikking kan føre til økt risiko for alvorlig svangerskapskvalme.
Høyt inntak av fisk og sjømat FØR du blir gravid kan beskytte mot utviklingen av alvorlig svangerskapskvalme. Det samme gjelder om du spiser løk og purre - og ikke drikker altfor mye vann. Det viser ny forskning fra den store norske mor og barn undersøkelsen (MoBa).

Det norske forskerteamet har studert detaljene i hva 7710 norske gravide mellom 1999 og 2002 svarte om sitt kosthold i de 12 månedene før de ble gravide.  

Forskerne fant ut hvem av disse som i løpet av svangerskapene sine ble innlagt på sykehus med alvorlig svangerskapskvalme (hyperemesis gravidarum).  Så ble kostholdet til denne gruppen sammenlignet med en gruppe som ikke utviklet hyperemesis.

– Vi fant at et høyt inntak av fisk og annen sjømat ser ut å beskytte mot utviklingen av den alvorlige svangeskapskvalmen. Det samme gjorde inntak av grønnsaker fra løkfamilien og inntak av moderate mengder med vann, sier Margaretha Haugen ved Folkehelseinstituttet. 

Høyt inntak av sjømat har du om du spiser fiskemiddager to - tre ganger i uken, eller bruker fisk som pålegg på maten.

Les hva jordmor Siri har svart på spørsmål om svangerskapskvalme.

Haugens artikkel ble nylig publisert i British Journal of Nutrition.

Kilde: British Journal of Nutrition: "Diet before pregnancy and the risk of hyperemesis gravidarum" av Margaretha Haugen, Åse Vikanes, Anne Lise Brantsæter, Helle Margrete Meltzer, Andrej M. Grjibovski og Per Magnus

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}