Neste ekspertsvar

Probiotika kan redusere faren for prematur fødsel

Probiotika kan redusere faren for prematur fødsel
Probiotika er en del av deg. Det er en del av immunforsvaret ditt og befinner seg i tarmen din. Det forskes mye på probiotika og Norge er et av foregangslandene.
Av Jordmor Siri

I denne studien "Intake of probiotic food and risk of spontaneous preterm delivery" , publisert på PubMed, har norske forskere slått fast at det kan være en fordel å spise melkeprodukter som inneholder probiotika i graviditeten for å redusere faren for for tidlig fødsel.  

Hvitløk og tørket frukt 

De samme forskerne fra Folkehelseinstituttet viser i en nyere undersøkelse av inntak av hvitløk og tørket frukt som rosiner, fiken, svisker, aprikos og fiken, kan være med på å forebygge for tidlig fødsel. 

I dette tilfellet er det infeksjoner forårsaket av bakterier som kan føre til for tidlig fødsel og for tidlig vannavgang (PPROM=Preterm Prelabour Rupture Of Membranes) Hvitløk, løk, vårløk og tørket frukt inneholder betennelseshemmende stoffer. Disse matvarene inneholder også fiber som blir gjenkjent som prebiotika av kroppen og virker derfor positivt for å hindre prematur fødsel. Mot PPROM var det rosiner og hvitløk som hadde størst effekt. Her kan du lese mer om denne undersøkelsen på PubMed

MorBarn undersøkelsen

Begge undersøkelsene baserer seg på tall fra den norske MorBarn undersøkelsen som fortsatt pågår. MoBa er en unik studie der Folkehelseinstituttet har rekruttert mer enn 90 000 gravide kvinner i årene 1999-2008. Noen har født flere barn som er med i MoBa, de siste barna ble født i 2009. Over 70 000 fedre har deltatt. Folkehelseinstituttet vil holde kontakt med disse familiene i mange år framover, stadig samles det inn data gjennom spørreskjema.

 

Folkehelseinstituttet sier: 

Prebiotika er matvarer og kosttilskudd som stimulerer veksten av "sunne" bakterier i tarmen. Eksempler er matvarer som er rike på visse typer kostfiber. Eksempler er hvete, banan, asparges, løker og tørkede frukter.

Probiotika er helsefremmende bakterier som tilsettes i ulike matvarer for å bedre fordøyelsen og dermed helsa. Det forutsettes at bakteriene overlever passasjen ned til tykktarmen og klarer å etablere seg der. Eksempler på probiotiske bakterier er enkelte stammer av melkesyrebakterier av typen Lactobacillus acidophilus og Lactabacillus rhamnosus.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}