Neste ekspertsvar

Gravide bør trene, men hold deg unna dette

Gravide bør trene, men hold deg unna dette
Altpint innebærer fare for fall og slag og er ikke anbefalt som treningsform for gravide.
30 minutter hver dag. Det er den nasjonale treningsanbefalingen i Norge. Anbefalingen gjelder også for deg som ikke har trent før du ble gravid. Men det er en del unntak og noen idretter du skal holde deg unna. Les denne "disclaimeren" før du bestemmer hvordan du skal trene som gravid.
Av Jordmor Siri

1. Gravide skal ikke trene hvis de er i et høyrisiko svangerskap.  Er du hjerte- eller lungesyk, har høyt blodtrykk, hvis det er risiko for for tidlig fødsel, hvis det er blødninger i svangerskapet, hvis du har risiko for anfall.  Om noe av dette gjelder deg, eller hvis du har andre sykdommer må du snakke med din jordmor eller din lege og legge en plan.

2. Gravide skal trene med "moderat" intensitet - ikke ta den helt ut.  Det betyr at du så vidt bør klare å føre en samtale mens du trener.  I kondisjonstrening betyr det at intensiteten ikke bør overstige 70 - 75 prosent av maksimalt oksygenopptak. 

3. Ikke gjør øvelser som gjør vondt.  Stopp treningen og ring legen hvis du får problemer med å puste, får hodepine, brystsmerter, muskelsvakhet, rier, blod eller væske fra vagina, hevelse, rødhet eller varme i beina.  Hvis du blir ør eller svimmel er det også et tegn på et mulig problem. 

4 Vær forsiktig med trening der du a) risikerer å falle eller b) risikerer slag mot kroppen eller c) får trykkforandringer i kroppen.  Risiko for fall er det i idretter som  slalom / utfor og riding. Det samme gjelder ekstremidretter (f.eks fallskjermhopping, juvvandring, rafting og fjellklatring).  Idretter der du risikerer slag mot kroppen, f.eks kampsport, fotball og håndball anbefales ikke etter 1.trimester.  Dykking og stuping kan innebære risiko for gravide på grunn av trykkforandring, og frarådes derfor. Du bør også unngå øvelser som medfører ekstrem buktrykksøkning, for eksempel tung benkpress.

5. Gravide bør unngå overoppheting, og skal derfor ikke drive anstrengende fysisk aktivitet når det er for varmt, når det er høy luftfuktighet eller under febertilstander.  Sørg for at du får nok drikke. 

6. Gravide bør unngå store høyder og ikke være over 2590 meter, det er det samme som 8500 feet, i mer enn et par dager, når man ikke bor der til vanlig. Kortere turer går helt fint. 

7. Gravide bør unngå dykking. Fosteret kan ikke trykkutligne, slik du som voksen kan, derfor skal man ikke dykke overhodet.

PS:  Aktivt husarbeid er faktisk fysisk aktivitet og teller i denne sammenhengen.

Kilder:  Helsenorge.no om fysisk aktivitet og graviditet.    Helsenorge.no spørsmål og svar om fysisk aktivitet og graviditet. 

Babycenter.com: Is it safe to vacation at high altitudes 8500 feet er 2590 meter. 

 

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}